ناامنی بدخشان ناامنی شمال است ۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی در محاصرۀ طالبان قرار دارند

گزارشگر:معین فرزاد - ۲۶ حوت ۱۳۹۱

شماری از مقام‎های محلی بدخشان می‎‏گویند که اگر به وضعیت امنیتی بدخشان توجه صورت نگیرد، احتمال سقوط شماری از ولسوالی‏های این ولایت به دست طالبان وجود دارد.
سمنوال سید جهانگیر کرامت آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت بدخشان می‌گوید، به دنبال رخداد ناگوار ولسوالی وردوج که طی آن بیشتر از ۱۶ سرباز ارتش کشته شدند؛ نیروهای امنیتی به شمول ارتش، پولیس ملی، امنیت ملی و پولیس نظم ‌عامه، عملیاتِ مشترکی را از چند روز بدین‌سو در ولسوالی نامبرده به راه انداخته‌اند.
به گفتۀ او، در این عملیات به طالبان مسلح آسیب جدی وارد شده و شماری از افراد آن‌ها، کشته، زخمی و اسیر گردیده‌اند.
آقای کرامت گفت، صبح دیروز در یک رشته عملیات‌های جداگانه، سه قریه در کنترل نیروهای امنیتی در آمده و عملیات پاکسازی هم‌چنان جریان دارد.
این مقام امنیتی می‌گوید، طالبان از طریق پاکستان اکمال می‌شوند؛ آن‌ها یک مقدار سلاح و مهمات در اختیار دارند که در برابر نیروهای امنیتی می‌جنگند؛ اما طالبان بدخشان درحدی نیستند که بتوانند چالش کلان امنیتی را در بدخشان ایجاد کنند.
هم‌چنان، آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت بدخشان افزود، طالبان مسیر اکمالاتی بیش از ۲۰۰ تن از نیروهای نظم‌ عامه و اردوی ملی را قطع کرده اند و در حال حاضر این نیروها در محاصرۀ طالبان به‌سر می‌برند.
او گفت، آن‌ها به نحوی مواد غذایی خود را از قریه‌های دور دست به ‌دست می‌آورند؛ اکنون این عملیات به ‌منظور از بین بردن طالبان و بازگشایی مسیر نیروهای امنیتی که در محاصرۀ طالبان قرار دارد، آغاز شده است.
در همین حال، یک مقام‌ محلی بدخشان که نخواست نامش فاش شود، در تماسی به روزنامۀ ماندگار گفت، به رغم عملیات‎هایی‎که نیروهای امنیتی راه‎اندازی کرده‎اند، طالبان در ولسوالی‌های وردوج و جرم تجمع کرده‌اند و گمان می‌رود آن‌ها دوباره دست به عملیات مشابه که چند روز پیش راه انداختند و طی آن چندین سرباز نیروهای امنیتی جان باختند، بزنند.
این مقام محلی گفت، اگر دولت به‌ صورت جدی به وضعیت امنیتی بدخشان توجه نکند، در سال پیش‌رو طالبان به یک چالش و تهدید جدی در این ولایت مبدل خواهند شد.
او گفت، اگر دولت به بدخشان توجه نکند، برخی از ولسوالی‌هایی که نسبتاً آرام هستند، توسط طالبان نا آرام خواهند شد و حتا احتمال سقوط این ولسوالی‎‏ها به دست طالبان وجود دارد.
ناامنی‎ها و واکنش فعالان و روشنفکران بدخشان
درپی ناآرامی‌های اخیر ولایت بدخشان، روز گذشته شماری از روشنفکران، نویسنده‌گان، دانشجویان، دانش‌آموزان و برخی از شخصیت‌های این ولایت، طی تجمعی در کابل، در خصوص اوضاع امنیتی بدخشان ابراز نگرانی کرده‎اند.
پرتو نادری، فعال مدنی، شاعر و نویسنده، از روشنفکران و فرهنگیان بدخشان خواست که به مبارزات مدنی خویش تا هنگامی که دولت به وضعیت امنیتی این ولایت توجه کند، ادامه دهند.
او گفت، با وجودی‌که بدخشان یک ولایت بزرگ است، اما همواره دولت آن را فراموش کرده و در تناسب به ولایات دیگر، کوچک‌ترین خدمتی به بدخشان نکرده است.
هم‌چنان، فیض الله جلال استاد دانشگاه با انتقاد تند از دولت گفت، سناریویی که در بدخشان آغاز شده یک توطیه سازمان یافته از طرف دولت و برخی حلقات در داخل بدخشان برای تأمین منافع خودشان می‏باشد.
او به دولت هشدار داده گفت، اگر دولت در این زمینه توجه نکند، ما به حرکت‌های مردمی خویش ادامه خواهیم داد.
آقای جلال باور دارد که ناامنی بدخشان ناامنی شمال است، باید دولت در این زمینه سکوت نکند.
در پایان این کنفرانس خبری، اشتراک‌کننده‌گان به دولت هشداد داده‌اند در صورتی‌که خواست‌های مطرح شدۀ آنها، از طرف دولت عملی نگردد؛ آن‌ها به اعتراض‌های گسترده و خیزش‌های مدنی خویش ادامه خواهند داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.