والی نورستان: اگر به دستور وزارت داخله عمل کنم نورستان سقوط می‎کند

- ۰۹ حمل ۱۳۹۲

والی نورستان می‎گوید که اگر بر اساس فرمان وزارت داخله که براساس آن صدها سرباز پولیس در این ولایت از سمت‌های شان برکنار شده‌اند، عمل کند، این ولایت به دست شورشیان سقوط خواهد کرد.
محمد تمیم نورستانی والی نورستان گفت که روز پنجشبنه مکتوبی از جانب وزارت داخله دریافت کرده است که باید ۸۵۰ پولیس در نورستان سلاح‌شان را تسلیم کنند و از وظیفه سبک دوش شوند.
آقای نورستانی گفت: «مقامات وزارت داخله، یک جانبه تصمیم می‌گیرند و بدون این که به دستور رییس‌جمهور احترام بگذارند و شرایط نظامی در نورستان را بررسی کنند، دستور تنقیص صدها پولیس را صادر کرده اند.»
او می‌گوید که این تصمیم شامل سربازان و افسران می‌‍شوند که در حال حاضر در بخش‌های ولایت نورستان فعال هستند.
به گزارش خبرگزاری بخدی، تشکیل پولیس نورستان در حال حاضر ۱۴۰۰ مامور است که براساس مکتوب وزارت داخله این رقم باید تا مرز ۵۵۰ تن کاهش یابد.
سال گذشته، ۳۵۰ مامور پولیس در نورستان، از وظیفه سبک دوش شده بودند.
چهار سال پیش نیز، پس از دستور وزارت داخله، ۱۲۵۰ پولیس در این ولایت خلع سلاح و از وظیفه اخراج شدند.
این تصامیم وزارت داخله، اعتراض های شدید مردمی را در نورستان به همراه داشت که کماکان ادامه دارد.
خطر سقوط
نورستان در شمال شرق کشور از ولایت‌های ناآرام کشور است که صدها کیلومتر مرز مشترک با چترال از مناطق خطرناک پاکستان دارد.
گزارش‌های حاکی‌ست که خطوط مرزی بین نورستان و چترال در کنترل دولت نیست و شورشیان آزادانه بین افغانستان و پاکستان رفت و آمد می‌کنند.
با این حال، والی نورستان می‌گوید که براساس گزارش‌های امنیتی، دریافته که توجه دشمن در سال روان بیشتر به ولایت نورستان است.
محمد تمیم نورستانی هشدار داد، درصورتی که او براساس مکتوب تازه وزارت داخله عمل کند، زمینۀ سقوط ولایت نورستان به دست شورشیان را فراهم خواهد کرد.
نورستانی می‌گوید که تصامیم نباید از کابل در مورد سرنوشت ولایات دوردست و ناامن گرفته شود، زیرا به گفته او، این‌گونه تصامیم عواقب خطرناکی را بدنبال خواهد داشت.
محمد تمیم نورستانی می‌گوید که در مورد مکتوب تازه وزارت داخله، با رییس‌جمهور، شورای امنیت ملی، اداره مستقل ارگان های محلی و وزارت داخله صحبت خواهد کرد.

واکنش وزارت داخله
اما مقامات وزارت داخله می‌گویند که ریفورم در پولیس باید عملی شود و تشکیل پولیس براساس آنچه مشخص شده است، صورت بگیرد.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که برخی از افراد در حال حاضر در تشکیل پولیس معاش می‌گیرند که باید آنان تنقیض و از وظیفه سبک دوش شوند.
سخنگوی وزارت داخله در بارۀ نورستان گفت: «نگرانی‌های والی نورستان در مورد تنقیص پولیس جدی گرفته می‌شود و یک راه حل مناسب برای تامین امنیت نورستان جست‌وجو می‌شود.»
به گفته سخنگوی وزارت امور داخله، ولایات استراتژیک افغانستان شناسایی شده است و شمار پولیس این ولایات براساس نیازمندی‌های آن‌ها مشخص می‌شود.
او گفت که در قدم نخست، اعزام پولیس نظم عامه و ایجاد پولیس محلی در ولایت نورستان کوتاه‌ترین راه حل برای تامین امنیت در این ولایت است.
با این حال صدیقی می گوید، به نظر نمی‌رسد که وزارت داخله شمار پولیس ملی در نورستان را کاهش دهد، آنچه نگرانی شدید مقامات نظامی در این ولایت را برانگیخته است.

چشم براه عملی‌شدن وعده‌ها
مقام‌های محلی در ولایت نورستان می‌گویند که دولت مرکزی وعده‌های زیادی به آنان داده اند، اما این وعده‌ها کمتر جنبۀ عملی به خود می‌گیرد.
والی این ولایت می گوید که وزارت داخله، از چندی بدین سو، قرار است که کار تشکیل ۲۰۰ پولیس محلی در نورستان را تکمیل کند، اما این کار تا هنوز عملی نشده است.
نورستانی همچنان به تشکیل لوای چهار اردوی ملی که برای نورستان منظور شده است، اشاره کرد که به گفته او چندین مذاکره او با مقامات وزارت داخله در مورد ورود نظامیان این لوا به نورستان به جایی نرسیده است.
محمد تمیم نورستانی گفت: «لوای چهار اردوی ملی برای نورستان تشکیل شده است اما بدون یک کندک آن دیگر تمامی نظامیان این لوا در خارج از نورستان مستقر هستند.»
والی نورستان می گوید که تلاش‌های او برای انتقال نظامیان این لوا به نورستان تا هنوز بدون نتیجه بوده است.
دستور تنقیص ۸۵۰ مامور پولیس در حالی به مقام های محلی نورستان ابلاغ شده که در حال حاضر امنیت این ولایت تنها بدوش پولیس ملی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.