دفتر سازمان ملل در کابل: ادعاهای فساد در کمیشنری عالی مهاجران را بررسی می‎کنیم

- ۰۹ حمل ۱۳۹۲

دفتر ملل متحد ادعاهای تازه مبنی بر وجود فساد در دفتر کمیشنری عالی مهاجرین در کابل را مورد بررسی قرار می‌دهد.
کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری در هفته گذشته گفت، شواهد بالقوۀ فعالیت‌های فریب کاری و کلاه برداری را در دفتر کمیشنری عالی برای مهاجرین یافته است. این دفتر با ادارات و موسسات افغان در جهت حمایت از مهاجرین برگشته به وطن و مساعدت به بیجا شده‌گان کار می‌کند.
به نوشتۀ روزنامۀ وال ستریت‌ژورنال، کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می‌گوید: شواهدی را دریافته که نشان می‌دهد دفتر UNHCR از طرف حکومت افغانستان خانه‌ها را از مقام‌های بلندپایه افغانستان به کرایه گرفته و در میان سایر ادعاها، معاش به کارمندان یا کسانی تادیه کرده است که اصلاً وجود ندارند.
منابع مختلف گفته اند، دفتر UNHCR در اثر تخصیص و بودجه غلط، نه تنها به اشخاص معاشات دو چند پرداخته بلکه به کسانی که اصلاً وجود نداشته هم معاش حواله کرده است.
کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری همچنان پیشنهاد کرده تا یک رسیده‌گی قانونی جهت کشف سوء استفاده بالقوه پول‌ها توسط دفتر کمیشنری عالی برای مهاجرین صورت بگیرد.
یان کوبیش نماینده ویژۀ ملل متحد در افغانستان به خبرنگاران در کابل گفت: او فرصت آن را نیافته تا به صورت کامل این ادعاها را بررسی نماید.
او گفت: به وجود آمدن این‌گونه نگرانی‌ها یک بخشی از «گفت‌وشنود سالم» میان کمک دهنده‌گان بین‌المللی و موسسات ملل متحد بوده است.
کوبیش گفت: موسسات ملل متحد گام‌های مناسب را در جهت جلوگیری از اشتباهات خواهد برداشت و در صورت ضرورت، من شخصاً از آن حمایت خواهم کرد.
بو شیک نماینده دفتر UNHCR در افغانستان به روزنامۀ وال‌ستریت ژورنال گفته است، کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری به روز چهارشنبه با من تماس گرفت و من می‌خواهم این گزارش را مطالعه نمایم، قبل از این که راجع به پیشنهادات آن بحث کنم.
بو شیک گفت: دفتر UNHCR یک گروپ کاری را ایجاد نموده تا مطمین شود که وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان از پول‌های موجود به اساس قوانین و مقررات افغانستان به صورت درست استفاده نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.