جنرال کارتر به نیروهای بریتانیا: از دست‌ دادن دستاوردها در افغانستان نابخشودنی است

- ۱۲ حمل ۱۳۹۲

جنرال نیک کارتر فرمانده ارشد نیروهای بریتانیایی و معاون نیروهای آیساف در افغانستان می‌گوید، در صورتی که در تابستان سال جاری میلادی شمار سربازان بریتانیایی در افغانستان کاهش داده شود، دست‌آوردها و پیشرفت‌هایی که در این کشور به دشواری به دست آمده است، در مخاطره قرار می‌گیرد و این یک امر نابخشودنی خواهد بود.
جنرال نیک کارتر در مصاحبه با روزنامۀ اندپندنت چاپ بریتانیا گفته است، پروسۀ انتقال کنترل و مسوولیت‌ها به جانب افغان، به طور مجموعی خیلی خوب پیش می‌رود، اما با نزدیک‌شدن فصل جنگ‌ها، هرنوع تلاش برای کاهش نیروهای بریتانیایی در افغانستان، عواقب ناگواری را در قبال خواهد داشت.
در حالی که حکومت افغانستان برای گرفتن کامل مسوولیت‌های امنیتی آماده‌گی می‌گیرد و نیروهای غربی و بریتانیایی می‌خواهند از این جنگ دوازده ساله خارج شوند، جنرال نیک کارتر گفته است:
«نا بخشودنی خواهد بود، اگر بگذاریم، دست‌اوردهای حاصل شده در سه سال اخیر، برای آن که ما نتوانستیم حمایت لازم را تا سال ۲۰۱۴ برای افغان‌ها فراهم کنیم، از دست برود.»
به گفتۀ او، قضاوت این است که باید خروج نیروها طوری صورت گیرد که اعتماد به نفس نزد افغان‌‍ها محفوظ باقی بماند. خروج سریع که موازی با این برنامه نباشد، اعتماد به نفس افغان‌ها را صدمه خواهد زد.
براساس نوشتۀ این روزنامۀ بریتانیایی، نخستین عملیات بزرگ نظامی نیروهای افغان بر ضد قاچاقچیان مواد مخدر و طالبان، بدون کمک نیروهای بین‌المللی در ولایت بدخشان اجرا شد. حدود ۱۰۰ تن از هر دو جانب کشته و به تعداد دو برابر آن از روستائیانی که در منطقۀ جنگ گیر مانده بودند، زخمی شدند.
بعد از پیروزی نخست، نیروهای ارتش و پولیس افغانستان، خواستار حمایت هوایی آیساف شدند که مسایل لوژیستیکی آن فراهم نبود. برخوردها ادامه یافت و باعث تلفات جانی شد. شورشیان با آشنایی از اراضی اکمالات خود را حفظ کرده، نیروهای دولتی را عقب زدند.
بالاخره حملۀ هوایی صورت گرفت که در اثر آن از جملۀ صدها شورشی ۳۰ تن به شمول فرمانده خطرناک آن مولوی حمزه و دولت محمد والی نام نهاد شورشیان کشته و شورشیان به عقب رانده شدند.
به نوشتۀ روزنامۀ اندپندنت، در این مرحلۀ حساس انتقال مسوولیت‌ها اینگونه حملات برضد نیروهای بین‌المللی و افغان ادامه خواهد یافت.
جنرال نیک کارتر گفته است: «در حالت دلخواه ما در عقب صحنه، نیروهای افغان را مشورت و آموزش خواهیم داد. امید به نیروی قوی نظامی ما نیاز نباشد. ما می‌خواهیم افغان‌ها کارها را خود انجام دهند، اما اگر آن‌ها با دشواری مواجه شوند و فصل جنگ‌ها نشان دهد که برایشان مشکل است، برای حمایت و تقویت نیروهای افغان، ما قادر خواهیم بود که دوباره نیروهای‌‎مان را به میدان داخل کنیم.»
جنرال نیک کارتر با تمرکز بر نیروهای افغان در ولایت هلمند که نیروهای بریتانیایی در آن جا مستقر اند، به روزنامۀ اندپندنت گفته است:
«قطعۀ ۲۱۵ جوانترین قطعۀ ارتش افغانستان بوده، هنوز ظرفیت کافی برای توسعه و ارتقای اعتماد به نفس را دارد. ما باید آن‌ها فشار دهیم تا بار مسوولیت‌ها را به عهد گیرند، اما در صورتی که به مشکل دچار شوند، باید در آن جا باشیم.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.