سخنگوی ریاست‎جمهوری افغانستان: نیروهای امنیتی در مرز با پاکستان به حالت آماده‎باش درآمده‌اند

- ۱۳ حمل ۱۳۹۲

ماندگار
دولت افغانستان به نیروهای امنیتی کشور دستور داده که در مرز با پاکستان به حالت آماده‎‌باش درآیند.
سخنگوی ریاست‎جمهوری افغانستان روز گذشته به روزنامۀ ماندگار گفت،‌ به نیروهای امنیتی کشور دستور داده‌ شده که در مرز با پاکستان به حالت آماده‌باش درآیند و جداً مراقب اوضاع باشند.
او افزود: «به نیروهای امنیتی کشور دستور داده شده که فعالیت‌های جانب پاکستانی را جداً تعقیب کنند؛ مراقب اوضاع باشند و وضعیت دو طرف خط دیورند را پیوسته به مرکز گزارش بدهند.»
سخنگوی حامد کرزی همچنان گفت که پاکستانی‎ها در ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار به سوی افغانستان پیش آمده‌اند و می‎خواهند در این ولسوالی پوسته (پاسگاه) بسازند که این کار پاکستان، یک‌جانبه و خلاف اصول و قوانین بین‎المللی است.
او گفت که این حرکت پاکستان به هیچ صورت برای افغانستان قابل قبول نیست و به‌شدت به آن پاسخ خواهند گفت.
نیروهای خارجی موضع‌شان را روشن سازند!
در روزهای اخیر حملات توپخانه‎یی پاکستان بر ولایت‎های مرزی کشور از جمله کنر از سر گرفته شده است.
ایمل فیضی گفت که رییس‌جمهور کرزی در خصوص حملات توپخانه‎یی پاکستان بر مناطق مرزی افغانستان با سفیر امریکا در کابل و فرمانده کل نیروهای خارجی در کشور صحبت کرده و از آن‎ها خواسته که موضوع خویش را در برابر این حملات روشن سازند.
آقای فیضی گفت که ناتو، ایالات متحدۀ امریکا و در کل جامعۀ جهانی، هنگامی که بالای افغانستان تجاوز صورت می‎‏گیرد، باید موضع خویش را در این خصوص روشن سازند.
به گفتۀ سخنگوی ریاست‎جمهوری، جنرال دانفورد به ما وعده سپرده که با جنرال‎های پاکستان در خصوص این حملات صحبت خواهد کرد و نتیجۀ آن‎ را گزارش خواهد داد.
ایمل فیضی گفت که این حملات به هیچ صورت برای حکومت افغانستان قابل قبول نیست و ما این حملات را جدی پی گیری می‎کنیم.
این درحالی است که پاکستان روز سه شنبه ادعای دولت افغانستان را مبنی بر این که ارتش پاکستان به ساخت و سازهای یک‎جانبه و یک سری فعالیت‌ها در امتداد مرزهای دو کشور در ولایت ننگرهار پرداخته است، رد کرد.
وزارت امور خارجه افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد این وزارت‌خانه نگرانی‌های عمیق خود را در این مورد به سفیر پاکستان در کابل منتقل کرده است و توقف همه این فعالیت‌ها را خواستار شده است.
در بیانیۀ وزارت امور خارجه آمده است: جاوید لودین معاون وزیر امور خارجه به سفیر پاکستان در کابل اعلام کرده است این فعالیت‌ها در تضاد با هنجارهای پذیرفته شده بین‎المللی، تحریک‎آمیز و غیرقابل قبول است و دولت پاکستان باید فوراً آن‌ها را متوقف کند.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در پاسخ به اظهارات جاوید لودین تصریح کرد پاکستان یک پاسگاه مرزی قدیمی در داخل خاک خود هم مرز با ولایت ننگرهار دارد که در حال حاضر تحت بازسازی معمول قرار دارد.
وی افزود بر اساس یک پیمان مرزی که اخیراً امضا شده است، دو طرف قرار است هر گونه ساخت و ساز جدید در مرزهای دو کشور را به یکدیگر اطلاع دهند.
این سخنگو افزود علی‌رغم کار بازسازی این پاسگاه مرزی دولت پاکستان به عنوان حسن نیت به طرف افغان در این مورد اطلاع داده است.
به گفته وی، نوسازی این پاسگاه مرزی در درجۀ اول به منظور ممانعت از تردد تروریست‌ها و مجرمان و مدیریت بهتر منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.