معاون سفارت امریکا در کابل: از نامزدی مشخص حمایت نمی‎کنیم

- ۱۶ حمل ۱۳۹۲

هیوگو لورنس، معاوین سفیر امریکا در افغانستان می‌گوید که تصمیم های مشخصی در مورد افغانستان در سال ۲۰۱۳ گرفته خواهد شد که به گفته او، این تصمیم‌ها برای آیندۀ مردم افغانستان مهم است.
آقای لورنس، مشخصاً در مورد موافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن اشاره کرد که به گفته او، امضای این موافقتامه صفحه تازه‌یی در روابط دو کشور می‌گشاید.
هیوگو لورنس این موضوع را شام روز پنجشنبه در انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل مطرح کرد.
او گفت: «ایالات متحده امریکا به مفاد ذکر شده موافقتنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن پایبند خواهند ماند و ما تاکید می‌کنیم که امضای این پیمان به نفع هر دو کشور است.»
لورنس تاکید کرد که بعد از سال ۲۰۱۴ مسوولیت امنیتی افغانستان به شکل کامل به نیروهای امنیتی افغان سپرده می‌شود و کمک‌های کشورش با این نیروها ادامه خواهد داشت.
شام روز پنجشنبه، محفلی در انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان در کابل برگزار شد.
در این محفل، داکتر رنگین دادفر اسپنتا رییس شورای امنیت ملی، شماری از منسوبان نظامی و ملکی امریکا و افغانستان به شمول عبدالرحیم وردک وزیر دفاع پیشین شرکت کرده بودند.
انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، چند ماه پیش در کابل ایجاد شد که مسایل مربوط به افعانستان را مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهد.
داکتر داوود مرادیان، رییس انستیتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان می‌گوید که هدف از ایجاد این انستیتیوت، برقرار کردن ارتباط میان افغانستان و جامعه جهانی است.
آقای مرادیان می‌گوید که برنامه‌های تحقیقی در این انستیتوت اجرا خواهد شد و زمینه‌های آموزش‌دهی نیز برای مردم افغانستان در این انستیتوت فراهم می‌شود.
تاکید بر وحدت ملی در افغانستان
هیوگولورنس، معاوین سفیر امریکا در افغانستان از کارکردهای امریکا و جامعه جهانی در افغانستان اظهار خرسندی کرد و گفت که برای مردم افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ هیچ ناکامی وجود ندارد.
آقای لورنس، افزود که وحدت ملی نیاز اساسی مردم افغانستان است و این زمانی بدست می‌آید که تمامی مردم افغانستان متحد شوند.
معاوین سفیر امریکا در افغانستان، تاکید کرد که امریکا در کنار مردم افغانستان است و همکار دایمی این کشور خواهد بود.
با این حال، شماری از کارشناسان سیاسی کشور از گفته‌های تازه آقای لورنس استقبال کرده و می گویند که گفته های او باید جنبه عملی پیدا کند.
به باور آنان، در یازده سال گذشته گفته‌های مقامات امریکا و جامعه جهانی نسبت به عمل شان بیشتر بوده است.
هیوگو لورنس، معاون سفیر امریکا همچنین گفت که کشورش در انتخابات آینده افغانستان از کاندید مشخص و خاص حمایت نمی‌کند.
لورنس گفت: «انتخابات سال آینده برای مردم افغانستان بسیار مهم است و رهبری این انتخابات را خود مردم افغانستان به عهده خواهد داشت.»
او افزود که امریکا و جامعه جهانی در برگزاری انتخابات شفاف افغانستان تلاش می‌کنند.
با این حال عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع پیشین کشور نیز از کمک‌های امریکا و جامعه جهانی در یازده سال گذشته استقبال کرد و گفت که با تطبیق برنامه خروج، افغانستان وارد مرحله جدید و حساس می‌شود.
آقای وردک افزود که بعد از سال ۲۰۱۴ میزان بیکاری افزایش خواهد یافت و روند اقتصادی در کشور کندتر خواهد شد که به گفته او، جامعه جهانی باید به کمک‌هایشان به شکل دوامدار ادامه دهد.
او تأکید کرد که مردم افغانستان به کمک‌های جامعه جهانی و امریکا بعد از سال ۲۰۱۴ نیاز دارد.
داکتر رنگین دادفر اسپنتا، رییس شورای امنیت ملی کشور گفت که بعد از خروج نظامیان بین‌المللی از کشور، صفحه‌ جدیدی برای مردم افغانستان باز می‌شود.
آقای اسپنتا، به حادثه فراه اشاره کرد و گفت که تمامی مردم افغانستان عذادار اند و هرکسی که خون ملت ما را ریختانده، دشمن ما بوده و است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.