مرگ دیپلمات جوان امریکایی در زابل

- ۱۸ حمل ۱۳۹۲

در اثر انفجار یک موتر بمبگذاری شده پنج امریکایی به شمول سه سرباز و یک دیپلمات جوان روز شنبه در ولایت زابل کشته شدند. یک امریکایی دیگر نیز در حمله جداگانه‌یی در شرق کشور کشته شد.
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌یی گفت که کاروان موترهای این دیپلومات و همراهان او روز شنبه در ولایت زابل در حرکت بودند که انفجار رخ داد. در بیانیه آمده است که علاوه بر سربازان و دیپلومات امریکایی، یک کارمند ملکی وزارت دفاع امریکا و افراد ملکی افغان نیز در این حمله کشته شدند.
روزنامه «واشنگتن پست» به قول از والدین این دیپلومات، او را انا اسمدینگهوف، ۲۵ ساله معرفی کرده است. گفته می‌شود که خانم اسمدینگهوف راهنما و دستیار جان کری در سفر ماه گذشته‌اش به افغانستان بود.
مقامات محلی و بین‌المللی پیش از این گفته بودند که شش نفر در انفجار موتر بمبگذاری شده کشته شدند: سه سرباز امریکایی، دو فرد ملکی امریکایی و یک داکتر افغان.

مقامات محلی و ناتو گفته اند که محمد اشرف ناصری، والی زابل نیز در این کاروان حضور داشت که به او آسیبی نرسید.
جان کری در بیانیه اش گفته است: «مقامات امریکایی ما و همکاران افغانشان در راه یک مکتب در قلات، مرکز ولایت بودند تا به شاگردان کتاب هدیه بدهند که مورد این حمله نفرت آور قرار گرفتند».
وزیر خارجه امریکا گفته است که او در سفرش با این دیپلومات جوان دیدار کرده بود؛ و پس از مرگ او با خانواده‌اش صحبت کرده است. به گفته کری، چهار دیپلومات امریکایی دیگر نیز در این حمله زخمی شدند که حال یکی از آنان وخیم است.
این حمله در حالی رخ داد که جنرال مارتین دمپسی، لوی درستیز ایالات متحده روز شنبه در سفر کوتاهی به افغانستان رفت. جنرال دمپسی قصد دارد تا چگونگی آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را ارزیابی کند.
طالبان در یک پیام نوشتاری مسوولیت حمله زابل را بر عهده گرفتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.