امروز «غزنی» پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌شود

گزارشگر:ماندگار - ۲۳ حمل ۱۳۹۲

شهر غزنی امروز با حضور نماینده‎گان ارشد کشورهای منطقه و جهان اسلام، رسماً به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی معرفی می‎شود.

وزیر اطلاعات و فرهنگ و والی غزنی در گفت‎وگو با روزنامۀ ماندگار گفته اند که تدابیر ویژه‎یی را برای برگزاری مراسم شهر غزنی گرفته اند.
آن‌ها از طالبان خواسته اند که اگر افغان، انسان و مسلمان هستند، این مراسم را که به همۀ ملت افغانستان تعلق دارد، اخلال نکنند.
آیسسکو یا سازمان علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی در سال ۲۰۰۷ میلادی تصمیم گرفت که ولایت غزنی را در سال ۲۰۱۳ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی کند.
سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ می‎گوید که معرفی غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، یک دست‌آورد کلان معنوی به تاریخ و مردم افغانستان است.
آقای رهین در گفت‎وگو با روزنامۀ ماندگار گفت که در مراسم شهر غزنی نماینده‎گان عالی‌رتبۀ سازمان فرهنگی جهان اسلام یا آیسسکو، جمهوری اسلامی ایران، بنگلدیش، کشورهای سارک (جنوب اسیا)، مصر و … اشتراک می‌کنند.
آقای رهین گفت که امنیت در مسیر راه‌ها و شهر غزنی برای برگزاری مراسم تأمین شده است.
وزیر اطلاعات و فرهنگ گفت: «گرامی‌داشت از غزنی، جزء از وظایف اسلامی و ملی ماست و به همۀ ملت افغانستان تعلق دارد؛ من امیدوارم که طالبان نه تنهایی که این مراسم را اخلال نکنند، بل در تجلیل از این شهر مبارک، با سایر هموطنان همکاری کنند.»
لقب دوره‌یی پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی در سال ۲۰۱۳ میلادی در حالی به غزنی داده می‌شود که در سال‌های اخیر توجه بسیار اندک و نا چیزی به آبدات و ساحات باستانی آن ولایت عطف شده است.
آبدات گران‎بهای تاریخی غزنی به دلیل بی‌توجهی در حال حال فروریختن و مبدل‌شدن به ویرانه است.
اما وزیر اطلاعات و فرهنگ می‎‌گوید که کار روی آبدات تاریخی شهر غزنی صورت گرفته و اکثریت آبدات این شهر ترمیم شده و برخی آبدات زیر ترمیم قرار دارد.
آقای رهین در خصوص برخی انتقادها در بارۀ کندی روند بازسازی آبدات و مکان‎های تأریخی غزنی گفت: کدام پول خاصی به غزنی از جایی کمک نشده بود که حالا انتقادهایی در خصوص چه‌گونگی مصرف آن وجود داشته باشد؛ تمامی مصارف از بودجه حکومت مصرف شده است.
وزیر اطلاعات و فرهنگ گفت که اعلان غزنی به عنوان پایتخت تمدن و فرهنگ اسلامی یک افتخار معنوی است؛ برخی از دوستان به ویژه در درون حکومت، تصور کرده بودند که شاید دنیا کمک کند و پول‌های کلانی صرف بازسازی و نوسازی شهر غزنی شود و این شهر به یک شهر مدرن تبدیل شود؛ در حالی که در پالیسی اسیسکو یا سازمان فرهنگی کشورهای اسلامی، چنین نیست.
او گفت که در پالیسی سازمان فرهنگی کشورهای اسلامی این است که با برگزاری سیمینارها و کنفرانس‌های علمی، نشر کتب و آثار علمی، شهرهای تاریخی شناسانده شوند؛ نه این که بناهای مدرن در آن‎ها ساخته شود.
وزیر اطلاعات و فرهنگ گفت که شهر غزنی به عنوان پایگاه معارف اسلامی و فرهنگ و تمدن خراسانی، بر همۀ منطقه تأثیرات خود را گذاشت و سبب انتقال علوم و هنرها از هند به خراسان و سایر نقاط جهان اسلام شد؛ در ضمن، فرهنگ اسلامی و خراسانی را به شبه قارۀ هند منتقل کرد. بزرگانی چون ابوریحان البیرونی با نوشتن آثاری، شبه قاره را با تمام فرهنگ، آثار و داشته‌هایش به بلاد اسلامی و اروپا شناساندند.
داکتر رهین گفت: «شهر مبارک غزنی که سیلی‌های سخت در زمانه‌‎ها خورده، نقش بزرگی در انتقال فرهنگ داشته و این افتخار بزرگی است برهمۀ مردم افغانستان.»
در این حال، موسی‌خان اکبر زاده والی غزنی به روزنامۀ ماندگار گفت که در مراسم شهر غزنی، برخی ولایت‌ها را دعوت کرده‌ایم و آن‎ها داشته‎های‌ صنعتی‌شان را در این مراسم به نمایش می‌گذارند.
آقای اکبرزاده افزود که مراسم امروز یک برنامۀ افتتاحی است و مراسم اصلی و ویژه، با حضور وزرای فرهنگ کشورهای آسیسکو در ماه میزان سال روان برگزار خواهد شد.
والی غزنی تصریح کرد: «در مراسم امروز ما آماده‎گی‎های ویژۀ امنیتی و استقبالی را اتخاذ کرده‌ایم و این یک مراسم دینی است؛ هر کسی که مسلمان و انسان باشد، این مراسم را از خود می‌داند و خود را در آن شریک می‌پندارد؛ مهم نیست که او طالب و یا غیرطالب باشد.
والی غزنی افزود، این جشنواره مربوط به رییس‌جمهور، والی غزنی و یا کدام فرد دیگر نیست؛ این جشنواره افتخار هر افغان در چهار گوشۀ کشور است.
موسی‌خان اکبر زاده گفت، هر کسی که به این جشنواره سوء قصد داشته باشد، وظیفۀ ماست که در دهنش بزنیم؛ زیرا این یک جشنوارۀ سیاسی نیست؛ این مراسم متعلق به همۀ مردم افغانستان است.
او گفت که از یک هفته بدین‌سو محافل تفریحی و سپورتی داشته ایم و این مراسم تا یک هفتۀ دیگر نیز در غزنی ادامه خواهد داشت.
در این حال، شاه گل رضایی نمایندۀ غزنی در مجلس به روزنامۀ ماندگار گفت: همین که شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنک و تمدن اسلامی برگزیده شده، اهمیت کلانی دارد.
او گفت که مردم توقع داشتند که پروژه‎های بنیادی و کلان در غزنی پیاده شود و غزنی چهرۀ دیگری پیدا کند، اما این کارها صورت نگرفت و انتظارهای مردم بر آورده نشد.
اما به گفتۀ بانو رضایی، تدابیر و آماده‎گی‎های این مراسم، بسیار خوب گرفته شده و نیروهای امنیتی تدابیر ویژه‎یی را در این شهر گرفته اند و تلاش دارند که این برنامه به خوبی به پیش برود.
غزنی یا غزنه و یا غزنین هر سه نام یک شهر است که اسیسکو یا سازمان اسلامی آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس کشور های اسلامی آن را به عنوان پایتخت دوره یی فرهنگ و تمدن اسلامی برگزیده است.
غزنی برای بار نخست در زمان جهان گشایی کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی ها (پنج و نیم سده پیش از میلاد) به عنوان دژ مقاومت ثبت تاریخ شد. سپس در زمان کشورگشایی اسکندر مقدونی (۳۳۰ پیش از میلاد)، پادشاهان کوشانی (سده نخست میلادی) و صفاریان (تا پایان سده سوم هجری) نیز به عنوان سنگر دفاع در برابر تهاجمات درج تاریخ گردیده است.
پیش از اسلام پیروان ادیان بودایی، برهمنی، زردشتی، مهر پرستی، شیوایی، نسطوری، مسیحی و شمار دیگر ادیان در غزنی زیست داشتند. در جریان کاوش‌های اخیر باستان شناسان در غزنی یک معبد بزرگ بودایی کشف شد، معبدی که در سروده‌های شاعران عصر غزنویان بار بار از آن تذکر به عمل آمده است.
اما غزنی امروزی که در زمان حاکمیت سلاطین غزنوی( ۳۵۱ تا ۵۸۳ هجری قمری) در اوج شهرت رسید و نشانه‌های زیادی از آن مدنیت تا هنوز هم پابرجاست، پایتخت سرزمینی است که در شرق تا هندوستان و در غرب تا بغداد پهنه داشت.
عصر پادشاهان هنرپرور و فرهنگ‌دوست غزنوی یکی از برهه‌های بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ کهن و معاصر غزنی پنداشته می‌شود. در این دوره صدها عارف، فقیه، شاعر، ادیب و دانشمند از سرزمین‌های مختلف رو به غزنه آورده و در پرتو تشویق سلاطین آن دیار به ایجاد آثار وزین پرداختند که نه تنها معارف آن عصر بلکه فرهنگ و زبان پارسی دری را برای همیش گهربار و آگنده از محتوا ساختند.
فردوسی طوسی، فرخی سیستانی، عنصری بلخی، عسجدی مروزی، منشوری سمرقندی، کسایی مروزی، ابو ریحان البیرونی، ابوالفضل بیهقی و ده‌ها ادیب و سخنور دیگر، همه با خلقت آثار گران‌بهایی که تا امروز مثل و مانندی ندارد، غزنی را به مرکز تمدن شرقی و اسلامی مبدل کردند.
از مکان‌های تاریخی و دیدنی غزنی می‌توان از ارگ غزنی، مناره‌های غزنی، قصر سلطان مسعود غزنوی، مقبرۀ سبکتگین بنیانگذار دودمان غزنوی، مقبرۀ سلطان محمود غزنوی، مقبرۀ سنایی غزنوی، تپه سردار، باغ پیروزی، باغ هزار درخت و ده‌ها مکان دیگر نام برد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.