وزارت دفاع ملی: پاکستان دروازۀ مرزی‌اش را برمی‌‎دارد

- ۲۷ حمل ۱۳۹۲

ارتش پاکستان تعهد کرده است که دروازۀ مرزی در امتداد خط دیورند را برمی‌دارد.
مقام‎های وزارت دفاع ملی می‎گویند که این توافق در جریان سفر یک هیأت بلندپایۀ ارتش افغانستان به پاکستان صورت گرفته است.
جنرال افضل امان که ریاست این هیأت را برعهده داشت، گفته است که آن‌ها روز دوشنبه با جنرال اشفاق ندیم رییس اوپراسیون و معاونان کشف و پلان‌گذاری ارتش پاکستان دیدار و گفت‎وگو کرده‎اند.
آقای امان به رادیو آزادی گفت که نظامیان پاکستانی وعده کردند که دروازۀ سرحدی در ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار در امتداد خط دیورند را بر می‌دارند.
او تصریح کرد: یک صحبت رسمی داشتیم با جانب پاکستان؛ بالاخره بعد از صحبت و گفتمان، ملاقات‌ها و صحبت‌ها طوری شد که پاکستانی‌ها پذیرفتند که این دروازه را که تنش‌ها و نگرانی‌ها را ایجاد کرده است، دور کنند.
پیش از این ادارۀ اطلاعات ارتش پاکستان با پخش اعلامیه‌یی گفته بود که مقام‌های نظامی دو کشور در مورد این مشکل و دیگر مسایل سرحدی صحبت کرده و آن را به شکل درست حل کرده اند.
به اساس گزار‌ها پاکستان در ماه حمل امسال کار را بالای ایجاد یک دروازه در ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار در نقطۀ صفری در امتداد خط دیورند آغاز نمود.
مقام‌های افغان می‌گویند که کار ایجاد این دروازه هشتاد درصد تکمیل شده است.
وزارت دفاع افغانستان به تازه‌گی گفت که ارتش پاکستان بر علاوه این دروازه، یازده پوسته را از موقعیت‌های قبلی‌شان به امتداد خط دیورند انتقال داده است.
این وزارت روز دوشنبه در این باره عکس‌العمل تند نشان داد و تهدید کرد که برای دور کردن این دروازه از هر راه ممکن استفاده خواهد کرد.
رییس اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان هم‌چنان گفت که در دیدار با جنرالان پاکستانی مسالۀ انتقال یازده پوسته به امتداد خط دیورند را هم مطرح نمودند.
اما به گفتۀ جنرال افضل امان، بحث‌های شان در این خصوص به نتیجه‌یی نرسید.
او گفت: «راجع به یازده پوسته که در امتداد این دروازه موجود بود، روی آن هم صحبت صورت گرفت. نظر آن‌ها این طور بود که گویا این پوسته‌‍ها در سال ۲۰۰۳ اعمار شده اند. ما گفتیم که بر علاوه این دروازه، اگر این پوسته‌ها در سال ۲۰۰۳ اعمار شده باشند، طبعاً جدید اند و این هم خلاف موازین است.»
با آن‌که مقام‌های وزارت دفاع افغانستان، به عملی‌شدن تعهد جانب پاکستان مبنی بر دور کردن این دروازه خوشبین اند، اما می‌گویند، در صورتی که در این زمینه گام‌های عملی برداشته نشود، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی افغانستان در زمینه تصمیم خواهند گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.