تحلیلگران در پیوند به ادامۀ تجاوز پاکستان: به معضله دیورند راه حلی جست وجو شود

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

ناجیه نوری

حملات توپخانه‌یی پاکستان ریشه در معضله خط دیورند دارد و تا این معضله از مجراهای بین‌المللی آن بررسی و یک‌طرفه نشود، حملات و تجاوز پاکستان بر افغانستان ادامه می‌یابد.
آگاهان سیاسی- نظامی با بیان این مطلب می‌گویند که پاکستان حملات خود را پس از سال ۲۰۱۴ میلادی تشدید می‌بخشد.
حملات توپخانه‌یی ارتش و استخبارات پاکستان بر مناطق سرحدی افغانستان از دوسال بدین سو ادامه دارد.
جاوید کوهستانی آگاه نظامی می‌گوید، پاکستان با حمله به ولایت کنر می‌خواهد دولت افغانستان را  مجبور سازد که به نهادهای بین‌المللی مراجعه کند تا مساله خط دیورند به عنوان یک بحث رسمی مطرح شده و خط دیورند به رسمیت شناخته شود.
او افزود، مسالۀ دیگر ساخت بند برق در ولایت کنر است که پاکستان نمی‌خواهد این بند برق تاسیس شود، چرا که اگر امکانات در این ولایت فراهم شود، ممکن است که مردمان آن‌طرف خط دیورند نسبت به افغانستان علاقه‌مندی نشان دهند.
کوهستانی تاکید کرد، موضوع سوم خالی ساختن این منطقه از سکنه است تا از این طریق زمینه را برای آمدن نیروهای طالبان، حزب اسلامی و ای اسی فراهم سازند.
این آگاه نظامی همچنان گفت، حملات راکتی به ولایت کنر یک برنامه بسیار وسیع استخبارات پاکستان است که با برکناری یک یا دو وزیر کنترل یا متوقف نخواهد شد.
وی اضافه کرد، چون حاکمیت افغانستان به طور رسمی نقض می‌شود و یک بخش از خاک  کشور به صورت دوام‌دار مورد حلمه قرار می‌گیرد، پس رییس‌جمهور افغانستان به عنوان نماینده مردم باید پاسخ‌گو باشد.
او اظهار داشت، ولی رییس‌جمهور توانایی رویارویی و رقابت با جانب پاکستان را ندارد، چون که در ساختار قدرت سیاسی و ارگ ریاست‌جمهوری حامیان استخبارات پاکستان وجود دارند که آن‌ها هیچگاهی اجازه چنین اقدامی را به رییس‌جمهور نخواهند داد.
جاوید کوهستانی می‌گوید راه حل این قضیه مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل، پذیرش خط دیورند از جانب حکومت افغانستان و یا هم حمله متقابل است.
کوهستانی گفت: «چون افغانستان مرز مشخص و قابل قبول بین‌المللی ندارد و اگر یک کشور دارای مرزی بین‌المللی نباشد، نمی‌توانید حاکمیت و استقلال خود را تعریف کند، بنابراین ما در حال حاضر دارای حاکمیت ملی و استقلال واقعی نیستیم، پس  راه حل این مشکل روشن ساختن مساله خط دیورند است.»
در این حال،  وحید مژده آگاه سیاسی می‌گوید پاکستان می‌گوید که این حملات را به خاطر هدف قراردادن یک مخالف عمدۀ خود ( ملا فضل‌الله) که در افغانستان پناه‌گرفته انجام می‌دهد؛ اما هدف اصلی آن‌ها، روشن‌شدن مسالۀ مرزی و حضور نیروهای خارجی در افغانستان است که از این طریق می‌خواهند نشان دهند که حضور نیروی خارجی هیچ تاثیری روی برنامه‌های پاکستان نخواهد گذاشت.
به گفته او،  از سوی دیگر نیروهای امنیتی افغانستان وسایل و تجهیزات کافی و نیرومند همانند نیروهای پاکستان در اختیار ندارد تا بتوانند حملات پاکستان را پاسخ دهند.
مژده می‌گوید، اشتباه ما این است که به خارجی‌ها دل بسته‌ایم، در حالی‌که باید بدانیم نیروهای خارجی برای دفاع از افغانستان نیامده و هیچگاه برای دفاع از ما با کشور دیگری درگیر نخواهند شد؛ بناً این حملات ادامه داشته و پس ازسال ۲۰۱۴ شدت خواهند گرفت.
به باور او، افغانستان نمی‌تواند در چنین مواقعی موضع‌گیری روشنی داشته باشد، چرا که هیچ وسیله فشار در اختیار ندارد و تنها راه حل این مشکل وحدت ملی است که آن را خیلی وقت است از دست داده‌ایم.
در همین حال، عبدالهادی خالد معین پیشین وزارت داخله می‌گوید با سلب اعتماد وزیران داخله و دفاع، پاکستان حملات راکتی خود را متوقف نخواهد ساخت؛ پس هدف پاکستان از این حملات باید پیگیری شود.
او افزود، از سوی دیگر باید بررسی شود که طالبان و تروریستان آن طرف مرز در این حملات چه نقشی دارند و برای متوقف کردن این حملات  از راه دیپلماتیک و حتا استخباراتی چه اقدماتی می‌توانیم انجام دهیم.
معاون پیشین وزارت داخله  تاکید کرد، سیاست‌های دولت و حتا جامعه جهانی در این راستا نمایشی است، در حالی‌که برای حل این مشکل تدابیر اساسی و بنیادی لازم است.
او با انتقاد از ارگان‌های امنیتی گفت، مقامات محلی، وزارت دفاع، داخله و شورای امنیت کشور تنها آمار حملات و کشته‌شده‌گان را می‌دهند، در حالیکه باید آجندای پاکستان در این خصوص را تشریح کنند و به مردم بگویند که نیروهای امنیتی ما در چه حالتی قرار دارند.
به گفته خالد، باید بررسی می‌شد که پاکستان چرا به خاک ما تجاوز کرده و علت آن مشخص می‌شد و راه مناسب و دقیق برای آن جست‌وجو و مطرح می‌شد.
به دلیل حملات ارتش پاکستان برمناطق سرحدی، مجلس نماینده‌گان وزرای دفاع و داخله را از سمت‌های شان برکنار کرد.
مسوولان محلی در کنر گفته‌اند که در حملات ارتش پاکستان ده‌هاتن کشته و زخمی شده اند.
مقام‌های محلی همچنان می‌گویند که به خاطر این حملات ده‌ها خانواده بی‌جا شده و در وضعیت بدی به سر می‌برند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.