اعضای مجلس نماینده‎گان: شورای عالی صلح جبهۀ طالبان را تقویت کرده است

- ۳۱ حمل ۱۳۹۲

ماندگار
اعضای مجلس نماینده‌گان از رییس‌جمهور کرزی خواسته اند که دروازۀ شورای عالی صلح را که به یک نهاد مصرفی و بیهوده تبدیل شده است، ببندد.
روز گذشته اعضای مجلس نماینده‎گان در نشست عمومی‌ این مجلس، ادامۀ کار شورای عالی صلح را خلاف منافع مردم و بی‎نتیجه دانسته، بر لغو آن تأکید ورزیده‌اند.
شورای عالی صلح، نزدیک به سه سال پیش از سوی رییس‌جمهور کرزی به منظور پیش‌برد گفت‎وگوهای صلح با مخالفان مسلح دولت ایجاد شد.
اما این شورا با وجود هزینه‌های هنگفتی که به مصرف رسانیده، تا اکنون کوچکترین گامی در راستای تأمین صلح در کشور برنداشته است.
نماینده‌گان مجلس می‎گویند که شورای عالی صلح به یک جادۀ یک‎طرفه تبدیل شده، وجود این نهاد غیرقانونی است و باید از میان برداشته شود.
عبدالودود پیمان نمایندۀ کندز در مجلس گفت که شورای عالی صلح تا اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دالر را به مصرف رسانیده است؛ اما کوچکترین کاری در راستای تأمین صلح و ثبات نکرده است.
به گفتۀ آقای پیمان، مجلس از وزرا را به دلیل مصرف نکردن بودجۀ توسعه‌یی شان استیضاح می‎کند، اما در خصوص پولی که در شورای عالی صلح به مصرف رسیده، خاموش است.
لالی حمیدزی نمایندۀ کندهار گفت که شورای عالی صلح به یک منبع درآمد پولی تبدیل شده است.
او گفت که این شورا برای هرکسی که دلش می‎خواهد، پول توزیع می‎کند.
فوزیه کوفی نمایندۀ بدخشان و رییس کمیسیون زنان، جامعۀ مدنی و حقوق بشر مجلس گفته است که زنان و نهادهای جامعۀ مدنی نقشی در شورای عالی صلح ندارند.
درحالی که به گفتۀ بانو کوفی، زنان آسیب بیشتری نسب به مردان، از خشونت و جنگ دیده اند.
برخی نماینده‎گان همچنان گفته‌اند که مخالفان مسلح دولت اصلاً اعتنایی به شورای عالی صلح ندارند و صدای این نهاد را با انفجار، انتحار و خشونت پاسخ داده‌اند.
به گفتۀ آن‎ها، شورای صلح با امتیازدادن‎های یک‌طرفه‎اش، جبهۀ روحی و نظامی مخالفان مسلح دولت را تقویت کرده است.
نماینده‌گان می‌گویند، پروسۀ صلحی که از جانب شورای عالی صلح پیش برده می‎شود، دو دسته‎گی‌یی را میان دولت به وجود آورده است؛ کرزی طالبان را دوست و برادر می‎خواند، اما آن‎ها نیروهای ارتش و پولیس را مظلومانه به شهادت می‎رسانند.
مجلس نماینده‎گان، همچنان شورای عالی صلح را به نداشتن برنامۀ مدون، روشن و تعریف‌شده متهم کرده است.
قرار است در نشست‌های روزهای آیندۀ مجلس، روی بستن دروازۀ شورای عالی صلح، بحث‌های گسترده‎تری صورت گیرد.
نماینده‎‌گان به شدت از رهایی زندانیان طالبان از زندان‎های کشور نیز انتقاد کردند.
اعضای مجلس ضمن این‌که صلح را مطابق دستورات الهی ضرورت تمام مردم کشور دانستند، اما خاطرنشان کردند که نباید به نام صلح با سرنوشت مردم معامله صورت گیرد.

کمیتۀ مشترک صلح
در این حال، مجلس نماینده‌‎گان برای بررسی روند صلح و ایجاد راهکاری برای برقراری صلح در کشور، کمیتۀ مشترک صلح ایجاد کرد.
شکریه بارکزی رییس کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس نماینده‌گان گفت که کمیته‌یی که قرار است برای رسیدن افغانستان به صلح در چارچوب مجلس نماینده‌گان کار کند، مرکب از کمیسیون‌های این مجلس است.
خانم بارکزی گفت که در ترکیب کمیته صلح، تمام اعضای کمیسیون‌های روابط بین‌الملل، امور قانونگذاری، امنیت داخلی و تفتیش حضور دارند و سایر کمیسیون‌ها هر کدام یک نماینده خواهند داشت.
طرح ایجاد این کمیته در جلسۀ عمومی روز گذشته مطرح شد و اکثریت نماینده‌گان حاضر در تالار به تشکیل این کمیته رای مثبت دادند.
میرویس یاسینی، معاون اول مجلس نماینده‌گان، گفت که این کمیته ابتدا روند صلح افغانستان را بررسی خواهد کرد و سپس راه‌کار مناسبی را برای رسیدن به افغانستان به صلح خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.