وزارت معارف: بی‌سوادی در سه ولسوالی بدخشان محو شد!

- ۰۳ ثور ۱۳۹۲

مسوولان وزارت معارف می‌گویند به کمک یک موسسۀ غیردولتی، بی‌سوادی، به ویژه در میان کودکان و جوانان، در سه ولسوالی ولایت بدخشان، محو گردیده است.
صدیق پتمن، معاون وزارت معارف به صدای امریکا گفت که حمایت مردم و فعالیت‌های یک موسسۀ غیردولتی در این توسعۀ بی‌سابقه نقش دارد.
آقای پتمن افزود: «در سه ولسوالی شغنان و پامیرات که مردم اسماعیلی ما درآنجا زنده‌گی می‌کنند، بی‌سوادی به صفر رسیده است.»
سید شمس الله شمس، رییس معارف ولایت بدخشان نیز می‌گوید که وضعیت مناسب امنیتی به گسترش سواد در این سه ولسوالی کمک کرده است. آقای شمس گفت: «در گذشته هم شغنان از رهگذر معارف وضعیت خوبی داشت و در سال‌های اخیر تلاش زیاد صورت گرفته است تا استادان زیاد استخدام شوند و مکاتب جدید ایجاد شود.»
بر اساس معلومات ریاست معارف بدخشان، در این سه ولسوالی ۳۰ باب مکتب (۱۷ لیسه، ۸ متوسطه و ۵ ابتدائیه) وجود که در آن ۶۱۱ آموزگار به بیشتر از ۱۲۶۰۰ شاگرد آموزش می‌دهند. اضافه بر این یک دارالمعلمین، یک مرکز باسوادی برای بزرگسالان و صنوف آموزش‌های خانگی هم در ولسوالی‌های شغنان و پامیرات فعالیت دارند.
موسسه غیردولتی
مقام‌ها نقش شبکۀ انکشافی آغاخان را در مبارزه با بی‌سوادی در این سه ولسوالی ولایت بدخشان، اساسی می‌خوانند.
شبکۀ انکشافی آغاخان که بیشتر در ولایات کابل، بامیان و بدخشان فعالیت‌های انکشافی و فرهنگی انجام می‌دهد یک موسسه بین‌المللی غیرانتفاعی است که توسط شهزاده کریم آغاخان (چهارم) تاسیس شده است. در یک دهۀ گذشته این موسسه بیشتر از هفتصد میلیون دالر را در افغانستان در پروژه‌های انکشافی (به شمول هوتل پنج ستاره سرینا و شبکه تلیفون موبایل روشن) و بشری (صحت، معارف و بازتوانی اقتصادی) به مصرف رسانیده است.
عوض خان پیمان، یک مسوول ساحه‌یی شبکه انکشافی آغاخان گفت که این موسسه از ۱۳ سال بدین‌سو برای محو بی‌سوادی در ولسوالی‌های مختلف ولایت بدخشان کار کرده است. او گفت، شبکه انکشافی آغاخان اضافه بر حمایت از مکاتب که برای کودکان و نوجوانان فرصت‌های آموزش را فراهم می‌سازد، هر سال ده تا پانزده مرکز سوادآموزی را برای بزرگسالان ایجاد می‌کند.
آقای پیمان گفت: «برنامه آموزشی و با سوادی ما از سیستم کشور کینیا گرفته شده است که بر اساس آن حتی در مناطقی که امکان جذب بیست شاگرد باشد، مکتب محلی ایجاد می‌شود.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.