کار یا سوهان روح؟

گزارشگر:ریحانه دوستدار - ۰۸ ثور ۱۳۹۲

بخش نخست

اگر شما کارتان را دوست داشته باشید، از انجامِ آن لذت خواهید برد و مشکلاتش را به‌راحتی تحمل می‌کنید. دیگر فکر کردن به روز شنبه به عنوان شروع روز کاری عذاب‌تان نمی‌دهد و مسایلی مثل دوری راه، ساعت زیاد کاری و سختی کار، برای‌تان مشکلاتی غیرقابل تحمل نیستند. اما شاید همسرتان مثل شما از کارش لذت نبرد، او ممکن است مدام به شما از محیط کارش شکایت کند و از مسایل کوچک، بحران کاری بسازد. اگر همسرتان وقتی به خانه می‌آید، مدام از سردرد، خسته‌گی، بی‌حوصله‌گی و فشار کاری شکایت می‌کند و همیشه دچار استرس کاری است، به احتمال زیاد او از کارش ناراضی است و از آن لذتی نمی‌برد.
زنده‌گی با کسی که از موقعیت شغلی‌اش ناراضی است، می‌تواند در احساس و انگیزه شما نیز برای کار کردن تأثیر بگذارد و باعث استرس و فشار کاری مضاعف بشود. کسی که ساعت‌های زیادی از روزتان را در کنارش می‌گذرانید، به‌راحتی می‌تواند حالات روحی‌اش را به شما انتقال بدهد. احساس بدبختی در او برابر است با احساس بدبختی در شما!
چه کاری از شما برمی‌آید وقتی همسرتان کارش را دوست ندارد و فشار کاری‌اش بر رابطه زناشویی‌تان اثر می‌گذارد؟

اجازه بدهید خودش را تخلیه کند
بعد از یک روز طولانی کاری، تنها چیزی که نمی‌خواهید درباره‌اش حرف بزنید، «کار»است. روزهای آخر هفته برای استراحت و لذت بردن از زنده‌گی شخصی است، نباید آن را با استرس و دغدغه کار خراب کنید. اما وقتی همسرتان از کارش ناراحت است، بیان سرخورده‌گی‌ها گام مهمی برای تخلیه روانی برای او است. شاید شما نخواهید درباره این‌که رییس همسرتان فرد دیکتاتوری است، چیزی بشنوید و یا برای هزارمین بار درباره همکاران خودخواه و مخرب حرف بزنید. اما حرف زدن به همسرتان کمک می‌کند استرس و فشار روحی‌اش را تخلیه کند. جنگ و دعوا بر سر این موضوع فقط احساسات منفی را تشدید می‌کند. اگر همسرتان نتواند احساساتش را برای شما بازگو کند، حتماً آن‌ها را به شکل‌های بیمارگونه‌یی ابراز خواهد کرد. او با غر زدن بر سر مسایل کوچک در خانه و یا بدرفتاری با زیر دستان و افراد دیگری که با آن‌ها در ارتباط است، خودش را ابراز خواهد کرد.

برای ابراز احساسات همسرتان محدودیت ایجاد کنید
شما باید گوش شنوای همسرتان باشید. از او حمایت کنید و از افکار و احساساتش باخبر شوید؛ اما شما نمی‌خواهید مسایل کاری همسرتان موضوع تمام مکالمات روزمرهتان باشد. تخلیه روحی برای سلامت رابطه خوب است، اما بیش از اندازه عقده‌گشایی کردن آزاردهنده است؛ زیرا به همه روابط‌تان آسیب می‌زند. وقتی ذهن شریک زنده‌گی همیشه درگیر مسایل کاری است، او نمی‌تواند به موضوعات دیگر فارغ از مشکلات کاری بپردازد. پس محدودیت‌ها را ایجاد کنید: «خُب ما درباره مشکلاتِ تو حرف زدیم، اما هنگام صرف غذا نباید درباره این مسأله صحبت کنیم. باید به موضوعات خانواده‌گی‌مان هم بپردازیم.» یا این‌که: «این بعدازظهر را به کار فکر نکن و خوش بگذران». به این روش پافشاری کنید و اجازه ندهید تا او دوباره به فکرهای خودش فرو برود یا از کار حرف بزند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.