احمد ولی مسعود در محفل گرامی‌داشت از هشتم ثور: عملکرد افراد و مهره‎ها جوهر جهاد را زیرسوال نمی‎‏برد

- ۰۸ ثور ۱۳۹۲

بنیاد شهید مسعود روز گذشته از بیست‌ویکمین سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان طی همایشی در کابل گرامی‌داشت به عمل آورد.
در این همایش بزرگ، از رهبران جهاد به دلیل عدم توجه آن‎ها به پاسداری از ارزش‎های جهاد و افتخارات مجاهدین، انتقاد صورت گرفت.
آنچه در روز گرامی‎داشت از پیروزی جهاد مردم افغانستان جالب به نظر می‌رسید، حضور نسل دوم سران مجاهدین، به عنوان رهبران سیاسی جوان، در نبود رهبران معروف جهادی بود.
احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود با انتقاد از عدم شرکت رهبران جهادی در همایش گرامی‎داشت از هشتم ثور گفت رهبران جهادی که امروز به برکت جهاد و مقاومت مردم افغانستان در دولت کنونی به جایگاه و پایگاهِ دست یافتند، چنانی که دیده می‎شود، معتقد به آرمان‌ها و جوهرۀ جهاد و مقاومت نمی‎باشند.
او گفت که هشت ثور، روز پیروزی جهاد و پیروزی همۀ رهبران جهاد و مردم افغانستان است، اما من نمی‎بینم که رهبران جهادی از این روز گرامی‎‏داشت به عمل آورند و به مجالسی که به این مناسبت برگزار می‎شود، شرکت کنند.
به گفتۀ رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، اشتراک نکردن کسانی که خود را رهبر جهاد می‌دانند، در چنین نشست‎هایی مایۀ تأسف است.
او افزود: مردم افغانستان در دو دهه، بر اساس فرمان همین رهبران و به خاطر آزادی و استقلال کشور‌شان صدها و میلیون‎ها شهید دادند؛ اما امروز متأسفانه بزرگان به آنچه خود امر کرده بودند، معتقد نیستند.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود با انتقاد از بی توجهی حکومت به پاسداری از ارزش‎های جهاد و تجلیل از هشتم ثور گفت که از دولت افغانستان انتظاری نیست.
او با اشاره به اظهارات سخنران پیشتر از خودش در این مجلس گفت: دولت آهسته آهسته روز گرامی‌داشت از پیروزی جهاد مردم افغانستان را کم رنگ ساخته و به بهانه‌های مختلف از این روز گرامی‌داشت نمی‎کند.
به گفتۀ احمد ولی مسعود، به دلیل این‌که دولت‌مردان افغانستان معتقد به جهاد و مقاومت مردم نیستند، جهان را که از برکت جهاد دچار تحول کلانی شده است، نسبت به جان‌بازی‌ها و ایثارهای مردم ما متردد ساخته است.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود گفت که جهاد به حیث یک وجیبۀ دینی، مسوولیت انسانی و … افتخار همۀ مردم افغانستان است و احدی هم نمی‌تواند حقانیت آن را به خاطر عملکرد افراد، مهره‌ها و حوادث ناگواری که به وقوع پیوست، زیر سوال ببرد و انکار کند.
به گفتۀ آقای مسعود، عده‌یی فقط به خاطر عملکرد شماری از مهره‌ها، اشخاص و حوادث ناگواری که به وقوع پیوسته، تلاش دارند و تلاش داشته‌اند که جوهر جهاد مردم افغانستان را یک‌سره زیر سوال ببرند.
اما به گفتۀ او، این یک جفای بزرگ برحق ملت افغانستان است.
آقای مسعود با اشاره به جنگ‌هایی که در ایالات متحدۀ امریکا میان شمال و جنوب این کشور به خاطر مسألۀ برده‎داری به وقوع پیوسته بود، گفت که در این جنگ‌ها نزدیک به ۶۰۰ هزار سرباز امریکایی کشته شده اند و جنوب امریکا کاملاً تخریب گردیده بود؛ اما روزی که این جنگ‌ها پایان می‌یابد، همۀ مردم از محو برده‌داری جشن می‌گیرند، در حقیقت رهبران امریکا توانستند نتیجۀ مبارزات خود را بگیرند و به مردم ارایه کنند.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود با اشاره به انقلاب‌های هند و چین گفت که چینی‌ها پس از مبارزات پیگر زیاد، مائو را به حیث رهبر و زعیم خود پذیرفتند و امروز نتیجۀ این کارشان را می‌بینند؛ در هندوستان میان مسلمانان و هندوها صدها تن کشته شدند، اما امروز آن‎ها به گونۀ مشترک از استقلال کشورشان گرامی‌داشت می‎کنند.
اما احمد ولی مسعود گفت که نمی‌فهمد در افغانستان چه شده، وقتی رهبران ضرورت می‌داشته باشند، از مردم امتیازهای خود را می‎گیرند؛ اما وقتی مردم ضرورت می‏‎داشته باشند، مردم آن‌ها را در صحنه نمی‎بینند.
او نقد عملکرد رهبران مجاهدین را حق هر شهروند کشور دانست و گفت: «سوالی که تا اکنون بی‌پاسخ مانده، این است که چرا رهبران مجاهدین با وجود اهداف و سرزمین مشترک، نتوانستند باهم کنار بیایند؛ این‌ها چرا نتوانستند نتایج جهاد را به مردم برسانند و صدها سوال دیگری وجود دارد که رهبران جهاد باید به آن‌ها پاسخ‎گو باشند.»
احمد ولی مسعود خاطر نشان ساخت: تا زمانی که ما راه علاج مرض مزمن کشور خود را تشخیص ندهیم، مطمین هستم که به نتیجه نمی‎رسیم؛ این تنها به تاریخ اخیر جهاد بر نمی‏گردد، در گذشته هم دیدیم که رهبران جهاد پس از پیروزی در برابر تجاوز خارجی، نتوانستند نتیجۀ جهاد را به مردم برسانند.
او گفت، اکنون اکثریت رهبران دولت به شمول حامد کرزی که خود را مجاهد می‌پندارند، با وجود حمایت گستردۀ جامعۀ بین‎المللی نتوانسته اند کاری انجام دهند، مردم هم اکنون نگران یک سال بعد خود هستند، نگران هستند که سرنوشت انتخابات سال آینده چه خواهد شد.
آقای مسعود با اشاره به رویدادهایی پس از پیروزی مجاهدین در کابل اتفاق افتاد گفت که احزاب سیاسی پس از پیروزی جهاد باید تغییرات لازم را در ساختار، برنامه‎‏ها و سیستم سیاسی شان به وجود می‎آوردند.
به گفتۀ او، پس از پیروزی جهاد، نیاز نبود که حالت ایدیولوژیک احزاب حفظ شود، باید احزاب ایدیولوژیک به احزاب سیاسی برای مدیریت جامعه تبدیل می‎گردیدند که متأسفانه چنین نشد.
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود ضمن برشمردن نگرانی‌هایی که امروز دامن‌گیر مردم شده است، گفت که حالا همه نگران انتخابات سال آیندۀ ریاست‎جمهوری هستند.
او تصریح کرد، شماری از سیاست‎مداران و چهره‌های مطرح دید و بازدیدهایی باهم دارند و طوری می‌پندارند، اگر در انتخابات نامزد باشند و پیروز شوند، می‎توانند کشور را نجات بدهند؛ انتخابات یگانه معیاری (رسیدن به قدرت) است که باید نهادینه شود و انتخابات یک خط سرخ است، اگر کسی در مورد انتخابات تعلل کند، باید چند نسل دیگر قربانی بدهیم که تا دوباره به مرحلۀ کنونی برسیم.
اما او تصریح کرد که انتخابات به خودی خود نمی‎‏تواند حلال مشکلات افغانستان باشد؛ وضعیت به گونه‎یی‌ست که باید همۀ گروه‎ها متفق باشند؛ همانگونه که ما با هم در جهاد به پیروزی رسیدیم، امروز نیز برای نجات کشور ما تحت یک برنامۀ ملی نیازمند به تفاهم و اتحاد ملی میان کسانی که در درون و بیرون دولت قرار دارند، هستیم.
احمد ولی مسعود تصریح کرد که دو نوع تفاهم وجود دارد: عده‌یی هستند که زیر نام و شعارهای ملی در تلاش حفظ وضع موجود هستند؛ یعنی با معامله‌ها در زیر پوشش انتخابات، در تلاش به دست گرفتن قدرت پس از سال‌های ۹۳ هستند.
اما برنامۀ دیگر این است که نخبه‎گان، رهبران سیاسی و شخصیت‎های فرهنگی در زیر یک اجندای ملی به خاطر نجات کشور به تفاهم برسند و به سوی انتخابات بروند؛ اما این برنامه به اندکی آگهی‌دهی و روشنگری نیازمند است که کار روی آن جریان دارد.
آقای مسعود گفت: ما برای خروج از وضعیت موجود، نیازمند همگرایی ملی و یک‎دیگر پذیری هستیم، این هم‌دیگر پذیری در نتیجۀ یک انتخابات شفاف و دموکراتیک می‎‏تواند به وجود آید.
او در پایان گفت که از دیروز آگاهی حاصل کردم که دولت برنامه‎یی برای گرامی‌داشت از هشتم ثور ندارد؛ بنابراین بنیاد شهید مسعود برآن شد تا از این روز گرامی داشت به عمل آورد؛ اما وعده می‎سپارم که سال‌های آینده از سال‌روز پیروزی مجاهدین به گونۀ گسترده‎یی گرامی‎داشت خواهد شد.
هشت ثور از نظر تاریخی جز در فتح مکه در تاریخ بشر نظیری ندارد
در این حال، عبدالحفیظ منصور نمایندۀ مردم کابل در مجلس می‌گوید: افغانستان معاصر با عمر ۱۳۰ سالۀ خویش روز باعظمتی چون هشت ثور را ندارد، کشور ما رویداد به ‌پهنا و ژرفنای جهاد، در تاریخ خود نداشته است؛ تنها جهاد حلقۀ وحدت و همسویی بود و نیروهای عظیمِ نهفته در این سر زمین را در سطح جهانی معرفی کرد.
او گفت: هشت ثور روزی است که جهاد مردم و فداکارهای بی‌دریغ مردم را مهر تایید زد و به آن مشروعیت بخشید.
او افزود، هشت ثور بود که برای ملت‌های مظلوم و ستمدیده در سراسر جهان فهماند که سر انجام مبارزۀ یک ملت تهی‌‍دست در برابر یک قدرت خارجی چنین موفقیتی را به همراه دارد؛ جهاد برای همه اعتماد به نفس داد.
به گفتۀ آقای منصور، هشت ثور ترکیب قومی، درجه‌بندی‌های ستمی، زبانی و مذهبی را برهم زد؛ مذهب درجه یک و درجه دوک، قوم درجه یک و درجه دوم، قوم حکومت‌گر و قوم رعیت را از بین برد. اگر این روز نبود ما اکنون چهره‌های ملی و شخصیت‌هایی را که فعلاً در رأس امور هستند، نداشتیم.
او هم‌چنان افزود، همۀ دست‌آوردها و افتخارات تاریخی ما محصول هشت ثور است.
این عضو مجلس تصریح کرد، حماسۀ هشت ثور از نظر تاریخی جز در فتح مکه در تاریخ بشر نظیری ندارد، هیچ‌کس در دنیا باور نمی‌کرد، یک ملت تهی‌دست که همه هست و بودش را از دست داده، روزی در برابر بزرگ‌ترین ابر قدرت جهان به پیروزی برسد.
آقای منصور گفت، همواره تمام تلاش و مبارزۀ سیاسیون برای حفظ قدرت و به دست‌آوردن قدرت بوده است؛ ولی برخلاف قهرمان ملی برای تأمین امنیت، صلح و ثبات از سمتِ وزارت دفاع خودش را کنار کشید.
او هم‌چنان با بیان این پرسش می‌گوید، آیا در تاریخ افغانستان به جز قهرمان ملی کشور، انسانی را سراغ دارید که در اوج محبوبیت و قدرت‌، به ‌خاطر مردم و تأمین صلح و امنیت در کشورش، از قدرت بگذرد؟
آقای منصور با اشاره به مداخلات پاکستان در جهت‎دهی جریان‎های جهادی و مداخلات کشورهای غربی گفت: حماسۀ هشت ثور از جایی شکل گرفت که از لحاظ جغرافیایی با پاکستان فاصله داشت و در دوران جهاد، این جهادگران با پاکستان در تقابل قرار داشتند. وی گفت، هنگامی که بار و بساط رژیم وابسته به روسیه بر چیده شد، پیروزی جهاد مردم افغانستان از شمال آغاز شد نه از آن‌جایی که پاکستان می‌خواست و امریکا تلاش می‌کرد تا حکومت ائتلافی و مورد نظر خود را به میان آورد.
این نمایندۀ کابل گفت: هشتم ثور استقلالیت، آزادی و حماسه آفرینی‌های مردم افغانستان را ثبت تاریخ کرد.
به گفتۀ او، آنانی‌ که هشت ثور را رقم زدند، مثل شاه‌زاده‌ها نبودند که وقتی وضعیت خوب نبود، به خارج بروند؛ آن‌ها کسانی بودند که به تعهد خود وفادار و صادق باقی ماندند.
وی هم‌چنان تصریح کرد، آنان کسانی بودند که هیچ‌گاهی کشور را در برابر فشار اشغال‌گران ترک نگفتند و برخلاف، صفحۀ درخشان دیگری را به ‌نام مقاومت مقدس مردم افغانستان، رقم زدند.
آقای منصور می‌گوید، گرداننده‌گان هشت ثور این سرزمین را هیچ وقت ترک نگفتند و همواره در راه دفاع از استقلال و آزادی تا پای جان مقاومت کردند و سرانجام رهبران هشتم ثور تا شهید شدن شان دست از مبارزه بر نداشتند.
در همین حال، عبدالستار مراد عضو ارشد جمعیت اسلامی گفت: به پاس شهادت بیش از یک و نیم میلیون انسان ما باید هشتم ثور را گرامی‎داشت کنیم.
او گفت: از چند سال بدین‌سو گرامی‎داشت از هشت ثور کم رنگ شده و آن‌گونه که نیاز است از این روز تجلیل نمی‌شود.
او با انتقاد از ضعف و ناتوانی مجاهدین در سمت‏‎وسودهی کشور پس از پیروزی می‎گوید که عیب در خود ما است، ما بودیم که نتوانستیم از دست‌آوردهای عظیم انقلاب خویش، بهره‌برداری درست کینم.
آقای مراد از مجاهدین و رهبران جهادی خواست که صفوف خود را منسجم کنند، دست وحدت و همسویی به یک دیگر دراز کنند و دیگر از رنگ، قوم، قبیله، نژاد و منطقه بگذرند.
این عضو رهبری جمعیت اسلامی گفت: با گذشت هر روز هشت ثور رنگ می‌بازد و بر خلاف آنانی ‌که در جهاد و مقاومت مردم افغانستان هیچ نقشی نداشتند، آماده‌اند قدرت سیاسی را به دست گرفتند.
جهاد شناس‌نامۀ شهروندان افغانستان است
مسعود ترشتوال رییس عمومی دانشگاه‌های خصوصی کشور گفت: کشورهای همسایه باید مدیون احسان جهاد مردم افغانستان باشند، ما در برابر قدرت بزرگ منطقه سپر شدیم و آن‌ها امروز نسبت به شهروندان ما در آرامش کامل زنده‌گی می‌کنند.
او گفت: برخی‌ها بر ما نقد روا می‌دارند، ظلم می‌کنند و از آن‌سوها، قتل‌های زنجیره‌یی را علیه رهبران و شخصیت‌های ملی، به ویژه مهره‌های جهاد و مقامت مردم افغانستان سازمان می‌دهند.
رییس دانشگاه‌های خصوصی افزود: جهاد شناس‌نامۀ شهروندان افغانستان بود، امروز دنیا ملت ما را به عنوان یک ملت استعمار ستیز می‌شناسند و این افتخار بزرگ در تاریخ کشور است.
آقای ترشتوال هشدار داد، دیگر به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهیم که مردم را در تنگناهای قومی گیر بسازند و مانع رسیدن به همبستگی اجتماعی شوند.
اوگفت: در چند سال اخیر مهره‌های موثری را از دست دادیم و شماری از شخصیت‌های محوری به گونۀ رازمندی به شهادت رسانیده شدند، ولی آن‌ها کور خوانده‌اند که با حذف فزیکی آن‌ها، ارزش‌های این راه از بین ببرند.
به گفتۀ او، راهی که با خون سرخ مهره‌های مهم کشور ترسیم شده، از بین نمی‌رود؛ بل قتل‌های زنجیره‌یی بار دیگر ملت ما را منسجم و مصمم خواهد کرد که این راهِ حقیقت است.
وی هم‌چنان گفت: «در دوران تجاوز سیاه بهترین فرزندان کشور را از دست دادیم که نمونۀ بارز آن قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود بزرگ بود و همین طور رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان استاد ربانی اولین رییس‌جمهور نهضت‌های آزادی بخش و این انسان بزرگ را تقدیم صلح و راه آزادی کردیم.»
در این حال، عبدالبصیر سالنگی والی ولایت پروان با اشاره به نبود رهبران جهادی در روز گرامی داشت از هشتم ثور خطاب به آنان گفت: جهاد و مقامت شما برحق است، چرا شما امروز از گرامی‌داشت هشت ثور شرم می‌کنید و از روز پیروزی مردم فداکار افغانستان تجلیل نمی‌کنید؟
او گفت: آیا در آن روز در ذهن‌تان خطور نکرده بود که انقلاب آسان است و حفظ و نگه‌داری‌اش سخت است، امروز هر کدام تان در خواب هستید و دشمن، رهبران و مهره‌های جهاد و مقاومت را هدف قرار می‌دهد، رهبر انقلاب و نهضت برحق‌تان استاد ربانی را و قهرمان ملی کشور را به شهادت رسانیدند.
والی پروان تصریح کرد: «از روزگاری ‌که مجاهدین به پاکستان رفتند، پاکستانی‌ها در غم کسی نبودند، فکر می‌کردند که چه‌گونه تمام زیربناهای افغانستان را از بین ببرند؛ امروز پاکستان به آرمانش رسیده، ولی تو انقلابی که انقلاب کردی امروز رفتی به خانۀ خود نشستی و غم بزرگ شهدای کشور را فراموش کردی و هشت ثور را هم تجلیل نمی‌کنی.»
او هم‌چنان با ابراز نگرانی گفت: طالبان قدم به قدم هرروز پیش می‌آیند، تو مجاهد و رهبر، هنوز در خواب غفلت به سر می‌بری و هیچ گونه احساسی نسبت به این وضعیت دشوار نداری.
هشتم ثور به عنوان۱
روز پیروزی انقلاب اسلامی در تقویم رسمی افغانستان رخصتی عمومی اعلام شده و همه‎ساله از این روز طی محافلی گرامی‎داشت به عمل می‌آید.
اما در سال‌های پسین، حکومت بنابر عوامل سیاسی، از گرامی‌داشت این روز ابا می‎ورزد.
این نخستین‌بار است که بنیاد شهید مسعود در واکنش به بی‌توجهی حکومت به این روز، خود به تجلیل از این روز اقدام کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.