کار یا سوهان روح؟

گزارشگر:ریحانه دوستدار - ۰۹ ثور ۱۳۹۲

بخش دوم

خودتان را جای همسرتان بگذارید
اگر شما هم در یک شرایط بد کاری قرار می‌گرفتید، ممکن بود همین رفتار را می‌داشتید. مشکلات شغلی بسیار تاثیرگذار هستند و زمانی که فرد انرژی زیادی برای کارش می‌گذارد، به‌راحتی تحت تاثیر آن‌ها قرار می گیرد. نارضایتی از کار باعث می‌شود شما احساس کنید که ناکارآمد، خسته، کلافه و بی‌مصرف هستید. به ویژه اگر نیاز شدید مالی داشته باشید و یا مهارت‌های‌تان به درستی به کار گرفته نشوند و تغییر شغل آسان نباشد.
لازم نیست مثل همسرتان در این مشکلات غرق شوید، اما تلاش کنید تا فشار روحی‌یی که به همسرتان وارد شده است را درک کنید. او تا حدی حق دارد که شاد نباشد مخصوصاً اگر او از آن دسته افرادی است که نمی‌تواند بین امور مختلف تفاوت قایل گردد. همسرتان را درک کنید بدون این‌که تأییدش کنید و یا مشکل و فشار بیشتری بر او وارد کنید.

به همسرتان کمک کنید تا دلایـــــل نارضایتی‌اش را کشف کند
زمانی که همسرتان به‌شدت نگران و مضطرب است و نمی‌تواند دلایل نارضایتی و ناراحتی‌اش را به‌راحتی بفهمد، از او بپرسید که دقیقاً چه مسأله‌یی او را در کار ناراحت می‌کند؟ آیا او مهارت کافی در انجام کار را دارد؟ آیا کار بیش از اندازه سخت است؟ آیا کمبود امکانات، توقع بالا و عدم مدیریت صحیح به او فشار می‌آورد؟ آیا او اصلاً کارش را دوست دارد؟ آیا شغل همسرتان اساساً کار سخت و پیچیده‌یی است؟ آیا کار متناسب با انگیزه‌های اوست؟ آیا کار کسل کننده‌یی است؟ آیا بیش از اندازه وقت‌گیر است؟… با چنین پرسش‌هایی به همسرتان کمک کنید تا دلایل نارضایتی‌اش را پیدا کند تا بتواند مشکلش را حل کند.

دست‌کم نگیرید و تحقیر نکنید
ممکن است هر دو شاغل باشید و برخلاف غرولندهای همسرتان نسبت به سختی کار و مشکلاتش، کار شما بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر باشد. با این حال، کسی که همیشه معترض است، همسرتان است نه شما! در چنین شرایطی، بسیار عادی است که شما هم اعتراض کنید که «کار تو در برابر سختی کار من هیچ است!» و نِق زدن‌هایش را جدی نگیرید و حتا کارش را تحقیر کنید. اما حتا اگر واقعاً کار شما سخت‌تر هم باشد، همسرتان را به‌خاطر نارضایتی‌هایش تحقیر نکنید. تجربیات‌تان را به عنوان یک فرد موفق در کار در اختیارش بگذارید بدون این‌که کارها را باهم مقایسه کنید و همسرتان را جدی نگیرید. به هم کمک کنید تا این مشکلات تمام شوند.

روزنه‌های دیگر را پیدا کنید
شما بهترین حامی همسرتان هستید. اما نمی‌توانید تمام ناکامی‌ها و نارضایتی‌های همسرتان در کار را به تنهایی از بین ببرید. او برای حل این مشکل نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد. شاید همسرتان در خانواده یا در میان دوستانش کسانی را داشته باشد که برای مشورت و کمک به حل این مشکل مناسب باشند. یکی از دلایل نارضایتی‌‌های همسرتان از کار ممکن است به‌خاطر فشار و خسته‌گی از کار باشد. کمی برنامه‌های تفریحی با خانواده و دوستان، ورزش کردن و حتا معاینه پزشکی برای بررسی سلامت جسمی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. مشاوران کاری نیز می‌توانند برای کمک و بهبود شرایط کاری، پیشنهادات مفیدی در اختیارتان بگذارند.
علاوه بر این همسرتان را در موقعیت‌های شاد قرار بدهید. باهم آشپزی کنید. باهم فیلم تماشا کنید، کتاب بخوانید و پیاده‌روی کنید. هرکاری که در همسرتان انگیزه ایجاد می‌کند و خسته‌گی کار را کمتر می‌کند را انجام بدهید. این شما هستید که باید متناسب با علایق همسرتان، او را از موقعیت نگران‌کننده کاری خارج کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.