کار یا سوهان روح؟

- ۱۰ ثور ۱۳۹۲

بخش سوم و پایانی

برای تغییر تلاش کنید

همسر شما نیاز دارد تا تغییراتی در وضعیت کاری‌اش ایجاد کند. این تغییرات ممکن است متفاوت باشند. شاید او باید دنبال یک شغل جدید باشد. یا تغییراتی اصلاحی در رفتارش بدهد و نگرشش را تغییر بدهد. اگر همسرتان به‌خاطر نوع کارش ناراحت است، تشویقش کنید که به دنبال شغل دیگری باشد. اما پیدا کردن یک شغل جدید، کار ساده‌یی نیست. ممکن است بارها و بارها پیشنهادهای کاری رد شوند. در این وضعیت، ناامیدی همسرتان بیشتر می‌شود. از یک طرف، از شغل فعلی‌اش ناراضی است و از سوی دیگر، برای کار جدید تأیید نمی‌شود؛ بنابراین هم‌چنان این شما هستید که باید نقش حمایت‌گری را ایفا کنید و انگیزه بدهید.

عصبانی نشوید و نادیده بگیرید
همان‌طور که توقع دارید همسرتان حمایت‌ها و مراقبت‌های‌تان را بپذیرد، او هم از شما می‌خواهد ناراحتی‌ها، عصبانیت‌ها و افسرده‌گی‌هایش را فراموش کنید و مدام بر روی آن‌ها تاکید نکنید. شما حق دارید از رفتار همسرتان ناراحت شوید و بخواهید یک رابطه شاد و بدون استرس داشته باشید. اما اکنون درک کنید که همسرتان وضعیت مناسبی ندارد و حتا اگر کمک‌ها و حمایت‌های‌تان را به‌راحتی نپذیرفت، خودتان را کنترل کنید. بهترین راه، گفت‌وگو است. او را از شرایط و احساسات‌تان آگاه کنید و در عین حال، شخصیت حمایت‌گرتان را حفظ کنید.
خودخواه نباشید
اگر همسرتان نارضایتی در کارش را با روشی مثبت مدیریت می‌کند، دیگر نیاز نیست که به دنبال تغییر شغل برای همسرتان باشید. فقط تغییراتی کوچک ایجاد کنید. مثلاً اگر همسرتان معلم مکتب است و این کار را دوست دارد، شاید لازم باشد که فقط مکتب را تغییر بدهد، نه این‌که دنیال یک کار جدید یا حرفه دیگر باشد.
مثلاً ممکن است نارضایتی همسرتان این باشد که محل کارش از مکتب یا کودکستان و یا خانه دور است. در این‌صورت فقط کافی‌ست شرایط را بهتر کنید. بدون شک هر تغییری می‌تواند مشکلات جدیدی در زنده‌گی‌تان ایجاد کند. بنابراین باید تصمیم بگیرید که آیا این تغییرات به نفع شماست و یا باعث مشکلات دیگری می‌شود.
بیایید و یک وضعیت متفاوت را فرض کنید. همسرتان در تمام زنده‌گی‌اش برای رسیدن به موقعیت مالیِ خوب کار کرده است، اما هرگز از کاری که انجام داده راضی و خوشحال نبوده، ولی با این حال رفاه شما و فرزندان‌تان را تأمین کرده است. اکنون فرزندان‌تان بزرگ شده‌اند و موقعیت مالی شما ایده‌آل است، اما همسرتان هنوز از کارش راضی نیست. او بالاخره تصمیمش را گرفته و می‌خواهد به رویایش برسد، ولی کار مورد علاقه همسرتان درآمد زیادی ندارد و ممکن است زنده‌گی‌تان به یک‌باره تغییر کند.
مسلم است در شرایطی که شما با معاش بالا زنده‌گی کرده‌اید، پذیرش این تغییر بزرگ کار بسیار سختی است. اما اگر همسرتان سال‌ها با وجود بی‌علاقه‌گی و نارضایتی از کارش فقط برای بهبود اوضاع مالی خانواده تلاش کرده باشد، آیا حق ندارد بعد از این، کار دل‌خواهش را انجام بدهد؟ آیا شما نیز می‌توانید از خواسته‌های‌تان چشم بپوشید و اجازه بدهید همسرتان به رضایت از کار برسد؟
تغییر شغل بدون شک تاثیر زیادی در زنده‌گی شما خواهد گذاشت. ممکن است درآمد شما بیشتر یا کمتر شود. یا شاید در برنامه‌های زنده‌گی تغییر ایجاد کند. حتا ممکن است باعث جابه‌جایی و تغییر مکان زنده‌گی‌تان شود. هر کدام از این تغییرات می‌تواند برای شما قابل درک و یا غیرقابل پذیرش باشند. با همسرتان درباره تاثیر این تغییرات بر زنده‌گی فردی و خانواده‌گی‌تان حرف بزنید. هر تغییر شغلی باید با هماهنگی و رضایت شما و همسرتان باشد و گفت‌وگو تنها راه رسیدن به یک توافق مطلوب است. هر دوی شما باید واقع‌بین باشید. ممکن است این تغییرات واقعاً به نفع زنده‌گی باشند و هر دو خوشحال و راضی شوید؛ پس ترس را کنار بگذارید و رویاهای‌تان را دنبال کنید.
رابطه یعنی توافق و سازش. با صبوری، درک متقابل و واقع‌گرایی نسبت به خواسته‌های خود و همسرتان، تغییرات را بسازید. در یک رابطه سالم همیشه می‌توانید به یکدیگر کمک کنید تا به رضایت و آرامــــش از زنده‌گی شخصی‌تان برسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.