بانک جهانی: مردم افغانستان به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی پیدا کرده اند وزارت انکشاف دهات: تردید داریم

- ۱۳ ثور ۱۳۹۲

بانک جهانی اعلام کرده است که افغانستان در زمینۀ تامین آب آشامیدنی به شاخص اهداف هزاره دست یافته است.
نماینده‌گی بانک جهانی در کابل اعلام کرد که افغانستان به یکی شاخص‌های اهداف هزاره سازمان ملل که تأمین آب آشامیدنی بهداشتی می‌باشد‌، دست یافته و در زمینۀ بهداشت نیز با توجه به اهداف هزاره، رشد چشمگیر داشته است.
رؤوف ضیا، مسوول بخش مطبوعاتی بانک جهانی به بی‌بی‌سی گفت:» براساس گزارش نظارت جهانی از اهداف هزاره سازمان ملل، افغانستان که از جمله ۲۰ کشور نا آرام جهان می‌باشد به این شاخص دست یافته است.»
بانک جهانی نیز گزارشی را در این زمینه منتشر کرده که کشورهای افغانستان، نیپال و میانمار از جمله کشورهایی یاده شده که با توجه به نا امنی در این کشورها، در راستای اهداف هزاره رشد قابل قبولی داشته‌اند.
براساس گزارش بانک جهانی وضعیت بهداشتی نیز در افغانستان به گونه‌یی‌است که انتظار می‌رود به زودی به شاخص‌های اهداف هزاره سازمان ملل دست یابد.
بر اساس گزارش بانک جهانی، اکنون تعداد مراکز بهداشتی در ۱۱ ولایت تحت پوشش کمک‌های این بانک، به ۴۲۳ مورد رسیده که ۲۰ هزار کارمند امور بهداشت در این مراکز مشغول کار هستند.
بانک جهانی تعداد مراکز بهداشت درسراسر افغانستان را دو هزار اعلام کرده که این روند باعث شده که مرگ و میر مادران و کودکان در این کشور ۸۰ درصد کاهش یابد.
میزان مرگ و میر مادران در هنگام زایمان نیز از هزار و۶۰۰ مورد از هر صد هزار زایمان که در سال ۲۰۰۳ ثبت شده بود، به ۳۲۷ مورد کاهش یافته و مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال نیز ۶۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
اهداف توسعه هزاره سازمان ملل که در سال ۲۰۰۰ کشورهای جهان در زمینه آن به توافق رسیدند، به صورت مخفف MDGs یاد می‌شود که کشورهای جهان باید تا سال ۲۰۱۵ به آن دست یابند. این سند در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۰ توسط ۱۸۹ کشور پذیرفته شد و ۱۴۷ کشور نیز تاکنون این سند را امضا کرده‌اند.

تردید دولت افغانستان
اما نهادهایی که در زمینه آبرسانی در افغانستان فعالیت دارند نسبت به درستی ارقام ارایه شده از سوی بانک جهانی ابراز تردید کرده اند.
مهندس غلام قادر، مسوول برنامه آبرسانی وزارت انکشاف دهات افغانستان دراین زمینه می‌گوید که شک و تردیدهایی درباره ارقام ارایه شده بانک جهانی وجود دارد.
او می‌افزاید که بر اساس ارقام ارایه شدۀ بانک جهانی، تمام مردم افغانستان اکنون به آب آشامیدنی دسترسی دارند، درحالیکه آخرین ارقامی که با همکاری فنی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) و اداره مرکزی احصائیه منتشر شده، این مقدار ۵۰ درصد می‌باشد.
آقای قادر می‌افزاید که انتظار نمی‌رود افغانستان بتواند تا سال ۲۰۱۵ به اهداف هزاره سازمان ملل دست یابد و براساس مطالعات افغانستان تا پنج سال دیگر در صورتی قادر خواهد بود تا به اهداف هزاره سازمان ملل دست یابد، که بتواند ۵۰۰ میلیون دالری را که نیاز دارد، دریافت کند.
او با اشاره به اینکه در افغانستان اکنون در حدود ۱۳۵ هزار مبنع آبی ساخته شده تاکید می‌کند که ۳۵ درصد این منابع نیز به دلیل عدم مراقبت لازم و کاهش سطح سفره‌های آبی غیر فعال می‌باشند.
قادر می‌افزاید که اکنون حدود ۳۰ درصد از مردم افغانستان به محیط بهداشتی دسترسی دارند و بر اساس آمار اداره مرکزی احصائیه از هر هزار کودک در حدود ۱۱۱ نفر قبل از رسیدن به سن پنج سالگی جان خود را از دست می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.