غارت عواید گمرک‌ها و گریز مقام‌ها از پرداخت مالیه کاهش «تعجب‌آور» رشد اقتصادی افغانستان

- ۱۳ ثور ۱۳۹۲

در یک ارزیابی محرمانه‌یی که توسط صندوق وجهی بین‌المللی راجع به وضع مالی افغانستان انجام شده، آمده است که در سال جاری افغانستان قادر نیست حتی کمتر از نصف مصارف خود را از منابع داخلی تأمین نماید. در این ارزیابی گفته شده علت کاهش عواید دولت، گریز از مالیه توسط مقام‌های بلندپایۀ دولتی، غارت عواید گمرکات توسط والی‌های ولایات و کاهش رشد اقتصادی می‌باشد.
روزنامۀ نیویارک تایمز در گزارشی نوشته است، هرچند صندوق وجهی بین‌المللی این ارزیابی را نشر نکرده و به دسترس عامه قرار نداده است، اما دیپلومات‌های امریکایی و اروپایی که از گفتن نام‌های شان خودداری کرده، گفته اند: عواید ربع اول امسال افغانستان از آنچه که صندوق وجهی بین‌المللی قبلاً تعین کرده بود، تقریباً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر می‌باشد.
این کاهش بودجه، بعد از یک دهه رشد ثابت و افزایش عواید، باعث تعجب حامیان و کمک کننده‌‎گان بین‌المللی افغانستان شده است. دیپلومات‌ها این خبر را ناخوش‌آیند خوانده و گفته اند، کاهش بودجه نشان می‌دهد که حکومت افغانستان ضعیف و فاسد است و هنوز سال‌ها فاصله دارد تا بتواند مصارف خود را را از منابع داخلی خود تأمین کند.
دپلومات‌ها گفته اند، اگر این روند عوض نشود، حکومت افغانستان قادر به پرداخت معاشات کارمندان و مأمورین خود در نیمه سال نخواهد بود. اما عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان این ارزیابی صندوق وجهی بین‌المللی را زیر سوال برده و گفته کاهش عواید از بیست درصد بیشتر نمی‌باشد.
هیچکس انتظار نداشت و ندارد که افغانستان واقعاً به کمبود پول مواجه شود. زیرا قرار بود افغانستان امسال به اندازۀ ۴۰ درصد مصارف غیر امنیتی و غیر نظامی خود را که حدود پنج میلیارد دالر پیش‌بینی گردیده باید از منابع داخلی تأمین می‌کرد. این در حالی‌ست که کمک دهنده‌گان بین‌المللی همین اکنون، تقریباً تمام مصارف اردو و پولیس را می‌پردازند و موافقه نموده اند تا ۶۰ درصد سایرمصارف امسال حکومت را نیز بپردازند.
کاهش بودجه در یک وقت حساس و زمانی به وجود می‌آید که کابل روی موافقت‌نامۀ دراز مدت امنیتی با ایالات متحده امریکا مذاکر می‌نماید و در عین زمان می‌خواهد تا سایر کشورهای غربی کمک‌های شان را که به ده‌ها میلیارد دالر می‌رسد بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی به افغانستان ادامه بدهند.
دیپلومات‌ها می‌گویند، در چنین حالت، احتمالاً که کشورهای کوچک با کم یا هیچ تعهد نظامی، کمک‌های شان را به افغانستان بار دیگر مورد ارزیابی قرار بدهند. چنانچه یک دیپلومات اروپایی از یکی این کشورهای کوچک گفته است، اگر مقام‌های افغان بالای کشور خودشان اعتماد ندارند تا یک راهی برای مصارف‌شان پیدا کنند، ما چرا کمک نمایم؟
برنارد بجولت (Bernard Bajolet) سفیر فرانسه گفته است، بیایید صادقانه حرف بزنیم، «تا زمانیکه افغانستان از لحاظ مالی کاملاً متکی به خود نشود، حاکمیت ملی افغانستان موثر نخواهد بود.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.