حامد کرزی: از پول سیا گاه‌گاهی به بزرگان سیاسی کمک کرده‌ام

- ۱۴ ثور ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی می‌گوید از پول سازمان استخبارات امریکا که به دفتر او کمک شده، برخی از «بزرگان سیاسی» نیز استفاده کرده اند.
ریاست‌جمهوری افغانستان در این روزها به خاطر دریافت کمک نقدی از استخبارات امریکا مورد انتقاد گسترده قرار گرفته، اما رییس جمهور کرزی دریافت پول از سازمان سیا را یک امر عادی میان دولت‌های دو کشور خواند.
آقای کرزی روز شنبه در یک نشست خبری گفت که بخش اعظم کمک‌های استخبارات امریکا را به مصرف رسانده است.
او گفت: «دولت افغانستان در هرجایی که شما فکرش را کرده می‌توانید، این پول کمک شده، در هر گوشۀ افغانستان و در هرگوشۀ اجتماع افغانستان این کمک شده و ما بسیار خوش هستیم، بلی گاه‌گاهی بزرگان سیاسی افغانستان ضرورتی داشتند و خواهش کردند این کمک را با آنان کردیم، اما به هدف کمک به کدام تحریک و تنظیم‌ها یا گروه‌های سیاسی نبوده.»
آقای کرزی در خصوص این مسأله جزییات بیشتر ارایه نکرد.
پیش از این موضوع کمک مالی ادارۀ مرکزی استخبارات امریکا (سی. آی. ای) به دفتر رییس‌جمهور در گزارشی روزنامه نیویارک تایمز انتشار یافت.
این روزنامه نوشته بود که از یک دهه بدین‌سو بکس‌های دیپلومات، بکس‌های پشتی و خریطه‌های پلاستیکی مملو از دالر به دفتر رییس‌جمهور کرزی رسیده است.
با آن که رییس‌جمهور مقدار پول‌هایی را که ماهانه از سوی استخبارات امریکا به حکومت افغانستان پرداخته می‌شود مشخص نکرد، اما وی این کمک را برای افغانستان با اهمیت خوانده گفت که در دیدار با رییس سازمان این اداره در کابل از او خواسته تا به کمک‌های شان ادامه دهد.
از سوی دیگر آقای کرزی انتقال و دریافت پول از ادارۀ استخبارات انگلستان را به ریاست‌جمهوری رد کرده گفت که احتمال دارد که این کشور در بخش‌های اوپراتیفی دولت افغانستان را کمک کرده باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.