سفیر پاکستان در کابل: افغان‌ها عمق استراتژیک را به گورستان استراتژیک تبدیل می‎کنند

- ۱۶ ثور ۱۳۹۲

این پاسگاه‌ها که نیروهای افغان ادعای مالکیت آنها را دارند، توسط پاکستان در سال ۲۰۰۲-۲۰۰۳ ساخته شده است و ناتو نیز از این پاسگاه‌ها بازدید کرده است

سفیر پاکستان در کابل گفته است که کشورش به دنبال عمق استراتژیک در افغانستان نیست.
محمد صادق، سفیر پاکستان در کابل با رد اتهامات وارد شده به کشورش مبنی بر دنبال کردن «عمق استراتژیک» در افغانستان به جمعی از خبرنگاران پاکستانی گفت: کشورهای خارجی در افغانستان نمی‌توانند به دنبال عمق استراتژیک باشند چون در این کشور عمق استراتژیک به گورستان استراتژیک تبدیل خواهد شد.
وی افزود: در افغانستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و خصوصیات منحصر به فرد مردم این کشور، نمی‌توان به دنبال عمق استراتژیک بود.

درگیری‌های مرزی
صدیق در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون تنش‌های اخیر مرزی بین افغانستان و پاکستان بر سر تعدادی از پاسگاه‌های امنیتی در مرز بین دو کشور، گفت: این پاسگاه‌ها که نیروهای افغان ادعای مالکیت آنها را دارند، توسط پاکستان در سال ۲۰۰۲-۲۰۰۳ ساخته شده است و ناتو نیز از این پاسگاه‌ها بازدید کرده است.
سفیر پاکستان در کابل تصریح کرد: هر دو کشور باید کنترل مرزهای خود را در دست داشته باشند، اما رفت و آمد آزاد بین مرزها به خصوص برای افغانستانی‌های فقیر باید وجود داشته باشد و دولت پاکستان نیز از این مسأله تا جایی حمایت خواهد کرد که سوء‌برداشت بین مردم افغانستان به وجود نیاید.
احساسات ضد پاکستانی مردم افغانستان
سفیر پاکستان در مورد احساسات ضد پاکستانی مردم افغانستان گفت: این معضل مسأله تازه‌یی نیست و از سال ۱۹۴۷ که پاکستان استقلال خود را بدست آورد، وجود داشته و افغانستان از جمله کشورهایی بود که در آن زمان هرگز پاکستان را به رسمیت نشناخت.
وی افزود: بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان خواست دو کشور است، اما در این میان تعدادی از سیاسیون افغانستان در تلاش‌اند که این روابط تیره شود.

تلاش برای گفت‌وگو و مذاکره با طالبان
صدیق پیرامون روند صلح در افغانستان گفت: دولت افغانستان و جامعۀ جهانی به تازه‌گی موضع ۱۰ سال اخیر پاکستان در مورد مذاکره با طالبان را پذیرفتند.
به گفته صدیق، پاکستان در «کنفرانس بن» از طالبان دعوت به مذاکره کرد، که اخیراً مورد حمایت کشورهای خارجی قرار گرفته است، اما به نظر می رسد پس از این همه خونریزی و تنش در افغانستان، این روند نتیجه مطلوب نداشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.