صدها تن برضد پاکستان در شمالی راه‎پیمایی کردند

- ۱۶ ثور ۱۳۹۲

صدها تن از مردم کوهدامن، روز گذشته با راه‌پیمایی گسترده‌یی، حملات اخیر پاکستان را محکوم کرده و خواستار قطع مداخلاتِ آن کشور در افغانستان گردیدند.
این راه‌پیماییِ وسیع مردمی با سر دادن شعارهایی بر ضد پاکستان از سوی باشنده‌گان ولسوالی‌های شمال کابل آغاز گردید.
در این راه‌پیمایی و گردهمایی مسوولان حکومتی، نماینده‌گان شورای ملی و صدها تن از باشنده‌گان ولسوالی‌های کابل شرکت کرده و حملات پاکستان در منطقه گوشته ولایت ننگرهار را تقبیح کردند.
شورای اجتماعی کوهدامن در این گردهمایی، قطعنامه‌یی را نیز در خصوص جلوگیری از مداخلات پاکستان در امور افغانستان صادر کرد.
عبدالرحیم راشد منشی و سخنگوی این شورا بخشی از قطعنامه را چنین به خوانش گرفت:
« اقدامات اخیر نظامیان پاکستانی مبنی بر ساخت تأسیسات در داخل خاک افغانستان خلاف قوانین و موازین بین‌المللی بوده و این اقدامات پاکستانی‌ها را به صورت قطع محکوم می‌نماییم. ما مردم کوهدامن خواستار حل و فصل قضیۀ مرزی دیورند از مجرای دیپلوماتیک آن می‌باشیم، ما مردم کوهدامن در حمایت از قوای مسلح کشور در برابر هر تجاوزگر به خصوص نظامیان پاکستانی ایستاده‌گی می‌نماییم.»
این گردهمایی در حالی برگزار می‌شود که صبح روز دوشنبه یک بار دیگر نظامیان پاکستانی و پولیس سرحدی افغانستان در ولسوالی گوشته باهم درگیر شدند.
مقامات امنیتی افغانستان گفته اند که در این درگیری به نیروهای افغانستان تلفاتی وارد نشده است.
در درگیری هفتۀ گذشته دو طرف، یک پولیس سرحدی کشور به نام محمد قاسم کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.
پس از این درگیری مردم با راه اندازی تظاهرات در کابل و ولایت‌های خوست و ننگرهار حمایت شان برای دفاع از سرحدات افغانستان و مقابله با پاکستان اعلام کردند.
در گردهمایی مردم کوهدامن در شمال کابل نیز شماری از جوانان ابراز آماده‌گی کردند که برای دفاع از کشور حاضر اند به امتداد خط دیورند بروند.
برگزار کننده‌گان گردهمایی و تظاهرات پاکستان را به ایجاد بی‌ثباتی در افغانستان متهم کرده و می‌گویند: پاکستان تلاش کرده است با ایجاد تفرقه میان مردم مشکلات در کشور ما را دامن بزند.
اما مردم و نماینده‌گان شورای ملی با اشاره به راه اندازی تظاهرات در مناطق مختلف افغانستان می‌گویند: این بار زمینه خوب برای وحدت و یک پارچه‌گی مردم مساعد شده است تا برای دفاع از کشور در برابر توطیه‌های پاکستان قد علم نمایند.
در پی حملات راکتی، ایجاد دروازه و تاسیسات نظامی از سوی پاکستان در امتداد خط دیورند، روابط کابل و اسلام آباد بر هم خورده است.
پیش از این رییس‌جمهور کرزی گفته است که پاکستان تمام این حرکات را به هدف تحت فشار قرار دادن افغانستان برای به رسیمت شناختن خط دیورند انجام می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.