مقام‌های افغان با ملا برادر مخفیانه دیدار کرده‌اند

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

مقامات دولت افغانستان گفت‌وگوهای مخفی‌یی با یک فرمانده ارشد طالبان که در پاکستان زندانی است، داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ملا عبدالغنی برادر، در گذشته فرد دوم فرماندهی گروه طالبان بود.
مقامات افغان همواره از پاکستان خواسته اند تا زمینه‌ساز گفت‌وگوهای صلح با شورشیان طالبان باشد؛ اما مقامات پاکستانی علاقه‌مندی چندانی نشان ندادند. گمان می‌رود، این دیدار زمینه را برای نقش فعال تر پاکستان در گفت‌وگوهای صلح مهیا کند.
رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که هیات افغان دو ماه پیش ملا برادر را در پاکستان ملاقات کرده است.
ملا برادر سال ۲۰۱۰ در شهر کراچی پاکستان بازداشت شد و تاکنون در زندان به سر می برد.
سپنتا به رویترز گفته است: «ما ملا برادر را ملاقات کردیم. هیات ما با او صحبت کرد تا دیدگاهش را درباره گفت‌وگوهای صلح بدانیم».
در همین حال، رحمان ملک وزیر داخله پاکستان گفته است که این کشور دسترسی مقامات افغان به ملا برادر را تضمین کرده است. ملک به خبرگزاری رویترز گفت: «آن‌ها (مقامات افغان) در حد مناسب و تقاضا شده، به ملا برادر دسترسی دارند».
وزیر داخله پاکستان همچنان گفت: «ما کاملاً با افغانستان همکاری می‌کنیم و هرآنچه را که آنان برای پیشرفت پروسه صلح تقاضا کنند، با علاقه‌مندی در اختیارشان قرار می‌دهیم».
پاکستان یک عنصر کلیدی در مذاکرات صلح و ایجاد ثبات در افغانستان پنداشته می‌شود؛ به ویژه این که قرار است نیروهای جنگی بین‌المللی تا پایان سال ۲۰۱۴ این کشور را ترک کنند.
مقامات افغانستان امیدوارند که ملا برادر بتواند یک نقش کلیدی در مذاکرات با شورشیان طالبان بازی کند و به ویژه بتواند با رهبران این گروه، به خصوص ملا محمد عمر ارتباط برقرار نماید.
پاکستان و افغانستان ماه گذشته توافق کردند که گفت‌وگوها را برای ایجاد صلح در افغانستان از سر بگیرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.