آیا پیکار پاکستان با تروریسم خاتمه می‎یابد؟

- ۲۲ ثور ۱۳۹۲

انتخابات پارلمانی امسال پاکستان از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا علاوه بر آن که شخصیت‌های جدیدی در آن حضور دارند، موضوع دموکراسی و سیاست خارجی دغدغه‌های اصلی آن است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی انتخابات پارلمانی پاکستان و ابعاد داخلی و خارجی آن پرداخت و اعلام کرد مهمترین موضوعی که در این انتخابات اهمیت دارد دموکراسی خواهد بود.
از سال هزار و نهصد و چهل و هفت که پاکستان تشکیل شده است تاکنون، نظامیان در بیشتر این مدت کنترل این کشور را در دست داشته اند . آخرین بار جنرال مشرف بود که در سال هزار و نهصد و نود و نه با کودتایی نظامی قدرت را به دست گرفت. بعد از انتخابات سال دو هزار و هشت، مشرف هدایت کشور را به غیرنظامیان داد که توانستند مدت پنج سال دورۀ تصدی خود بر دولت پاکستان را به طور کامل به پایان برسانند. این نخستین بار است که غیرنظامیان کنترل این کشور را به طور کامل به دست می‌گرفتند و اهمیت انتخابات امسال نیز از همین جا نشأت می‌گیرد. اما ارتش در این کشور همچنان قدرتمند است و می‌تواند اعمال نفوذ کند، با این حال، فعلاً تشخیص داده است که کنار قرار گیرد.
موضوع دیگری که در انتخابات امسال پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار است، موضوع تغییر است . این موضوع نیز در انتخابات پارلمانی پاکستان از آن جهت مهم است که پنج سال حکومت حزب مردم پاکستان بر این کشور کارنامه اقتصادی خوبی به ارمغان نیاورد. از نظر تأمین امنیت نیز این حزب کارنامه خوبی نداشته است. به همین علت، مردم مایلند کسانی رأس کار آیند که بتوانند در کشور تغییر واقعی ایجاد کنند. مسأله‌یی که باقی می‌ماند این است که مردم به تغییر سنتی با حمایت از حزب مسلم لیگ شاخه نواز رای می‌دهند که مدت زیادی به همراه حزب مردم پاکستان قدرت را در دست داشته است یا با رای دادن به حزب تحریک انصاف عمران خان، خواستار تغییر اساسی‌تری خواهند شد، زیرا عمران خان در تبلیغات انتخاباتی خود شعارهای جدید و مردم پسندتری مانند مبارزه با فساد مقامات و حل مشکل بحران انرژی مطرح کرده است.
کارشناسان می‌گویند شعارهایی که عمران خان مطرح کرده است به احتمال زیاد طیف زیادی از جوانان، شهرنشین‌ها، طبقه متوسط و زنان را با خود همراه خواهد کرد.
رابطه با غرب دیگر موضوع مهم در انتخابات پارلمانی امسال پاکستان است. این مسأله مهم است چون پاکستان از سال دو هزار و یک تاکنون متحد راهبردی و مهم امریکا در جنگ با تروریسم در افعانستان و مناطق قبیله‌ نشین مرزی پاکستان با افغانستان است؛ همان مناطقی که ارتش امریکا با هواپیماهای بدون سرنشین به مواضع القاعده و طالبان حمله می‌کند .
امریکایی‌ها برای پیشبرد اهداف خود در افغانستان به کمک و همکاری پاکستان نیاز دارند زیرا پاکستان به طور سنتی به شورشیان طالبان افغانستان نزدیک است و اگر امریکایی‌ها بخواهند فرآیند صلح با طالبان را آغاز کنند، به همکاری پاکستان نیاز جدی دارند.
واشنگتن هر سال به پاکستان به خاطر کمک به امریکا در سرکوب شورشیان اسلام‌گرا در خاک خود، دو میلیارد دالر کمک مالی می‌کند. این جنگ خونین بی‌پایان که امریکا و پاکستان درگیر آن شده اند با توجه به تلفاتی که از مردم پاکستان به جا می‌گذارد، باعث امریکا ستیزی شدیدی در بین مردم پاکستان شده است.
از این رو، هم نواز شریف و هم عمران خان اعلام کرده اند در صورتی که در انتخابات پارلمانی پاکستان پیروز شوند، به این سیاست امریکا محوری در کشورشان پایان خواهند داد. نواز شریف حتی گفته است در صورت پیروزی در انتخابات به مشارکت اسلام آباد در جنگ با تروریسم پایان خواهد داد.
هم نواز شریف و هم عمران خان گفته اند در صورت پیروزی در انتخابات، برای پایان‌دادن به خشونت‌ها با طالبان پاکستان وارد گفت‌وگو خواهند شد. این موضع این دو سیاستمدار پاکستانی با موضع واشنگتن در این باره سنخیت زیادی ندارد.
نواز شریف که از نظر اقتصادی به عربستان سعودی به شدت نزدیک است، اعلام کرده است نمی‌خواهد از صندوق بین‌المللی پول وام بگیرد.
اما ناظران و کارشناسان مسایل سیاسی و اقتصادی می‌گویند نخست وزیر جدید پاکستان باید با غرب مصلحت اندیش باشد، زیرا کشور از نظر اقتصادی در وضع بدی قرار دارد و در آستانۀ ورشکستگی است .

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.