احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





کرزی به نواز شریف: با ما در جنگ با تروریسم همکاری کنید

- ۲۲ ثور ۱۳۹۲

رییس‌جمهوری کرزی روز یکشنبه از دولت آیندۀ پاکستان خواست تا برای پایان‌دادن به شورش طالبان وارد مذاکره و عمل شود.
آقای کرزی گفته است: ما امیدواریم دولت پاکستان راه را برای صلح و برادری با افغانستان هموار کرده و در جنگ با تروریسم و ریشه‌کن کردن مخفی گاه‌های تروریست‌ها با ما همکاری کند.
وی طی بیانیه‌یی گفت: دو کشور باید با هم همکاری کنند تا از تهدید تروریسم نجات یابند.
کرزی همچنین مشارکت بالای رای دهنده‌گان پاکستانی در انتخابات روز شنبه را نشانی از آن دانست که مردم علی‌رغم تهدیدهای طالبان و افراط‌گرایان خواهان دموکراسی هستند.
براساس یک خبر دیگر، آقای کرزی طی یک تماس تیلفونی با نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان، پیروزی وی را در انتخابات آن کشور تبریک گفت و آن را یک پیروزی آشکار دانست.
رییس‌جمهور کرزی در این صحبت تیلفونی، پیام‌های انتخاباتی نواز شریف را برای رفاه هر دو ملت و روابط میان دو کشور مفید خواند.
حامد کرزی اظهار امیدواری کرد تا در زمان صدارت میان نواز شریف، بر علاوۀ این که روابط میان دو کشور گسترش یابد، پاکستان در امر مبارزه با تروریزم با افغانستان همکاری جدی نماید تا مردم هر دو کشور از تهدید تروریزم و افراطیت نجات یابند.
در مقابل میان نواز شریف در این تماس تیلفونی ضمن تشکری از رییس جمهور کشور، گفت که از آغاز کمپاین انتخاباتی خود، در بیانات و پیام‌های انتخاباتی اش، بر دوستی و همکاری با افغانستان تاکید داشته است.
وی بر علاوۀ این‌که بر همکاری حکومت جدید پاکستان با افغانستان در امر مبارزه با تروریزم تاکید کرد، گفت که پاکستان آماده هر گونه همکاری با افغانستان می‌باشد.
طالبان از مناطق مرزی پاکستان به عنوان پناهگاهی برای حمله به سراسر جنوب و شرق افغانستان استفاده می‌کنند و عناصر پاکستانی متهم به حمایت تاکتیکی از این افراطیون تندرو معرفی می‌شوند.
پاکستان اکنون از شورش طالبان در داخل این کشور رنج می‌برد و افغانستان را متهم به تأمین پناهگاه برای بعضی فرماندهان تحت تعقیب کرده‌اند.
اما افغانستان، پاکستان را متهم به تحمیل شروط غیر ممکن برای مذاکره صلح می‌کند و درگیری‌های مرزی با مقیاس کم بین دو کشور به عنوان آخرین نشانه تنش‌ها شدت یافته است.
گمان آن نمی‌رود که پیروزی نواز شریف در انتخابات، تغییر ریشه‌یی در سیاست پاکستان در خصوص افغانستان ایجاد کند.
مذاکرات صلح همچنین به خاطر امتناع طالبان از مذاکره با کرزی آغاز نشده است؛ طالبان کرزی را عروسک خیمه شب بازی امریکا می‌دانند و او را رد می‌کنند.
اسلام آباد در سال‌های ۲۰۰۱ ۱۹۹۶ از رژیم طالبان در افغانستان حمایت کرد و کابل معتقد است که روابط نزدیک این کشور با رهبران شبه نظامی حفظ شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.