معاون وزیر خارجۀ امریکا: موضع ما در بارۀ خط دیورند تغییر نکرده است

- ۲۲ ثور ۱۳۹۲

امریکا خلاف موضع رییس‌جمهور کرزی، مرز بین افغانستان و پاکستان را به عنوان مرز بین‌المللی به رسمیت می‌شناسد.
ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجۀ امریکا روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت: موضع امریکا در این زمینه همچون گذشته است و مارک گراسمن نمایندۀ سابق امریکا در امور افغانستان و پاکستان در این زمینه سخن گفته بود.
گراسمن نمایندۀ سابق این کشور در امور افغانستان و پاکستان گفته بود: امریکا خط مرزی دیورند را به عنوان مرز بین‌المللی افغانستان و پاکستان به رسمیت می‌شناسد.
پس از اظهارات گراسمن، سفیر کنونی امریکا در کابل در سفری که به ولایت قندهار داشت، تأکید کرد که کشورش خط دیورند را به رسمیت می‎شناسد.
معاون وزیر خارجۀ امریکا در کابل با اشاره به تنش‎های اخیر مرزی میان افغانستان و پاکستان گفت:
«چیزی را که امروز من بالایش تاکید می‌کنم آن منافع مشترک دو کشور است. منافع مشترک افغانستان و پاکستان و این منافع ایجاد ثبات و امنیت در دو کشور است، اکنون در افغانستان پروسۀ انتقال در جریان است و در عین حال پاکستان انتخابات را پشت سر گذشتانده و این بسیار مهم است که از هر نوع تلاشی که سبب ایجاد فاصله میان دو کشور می‌گردد، جلوگیری شود.»
اما رییس‌جمهور کرزی می‌گوید که افغان‌ها این مرز را به رسمیت نمی‌شناسند.
او گفته است که پاکستان بالای حکومت افغانستان از راه‌های مختلف فشار وارد می‌کند، تا این کشور خط دیورند را به رسمیت بشناسد.
اما آقای کرزی تأکید کرده است که افغانستان هیچگاه خط دیورند را به عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان به رسمیت نمی‌شناسد.
پس از این اظهارات آقای کرزی، دولت پاکستان اعلان کرد که پروندۀ دیورند نزد آن‌ها بسته شده است.
خط مرزی دیورند در زمان حکمرانی عبدالرحمن‌خان، طی معاهده‌یی در سال ۱۸۹۳ میلادی با «مورتیمر‌دیورند» نماینده هند تحت استعمار انگلیس تعیین شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.