حکومت افغانستان به امریکا: زمان تهدید، تطمیع، فشار و پنهان‌کاری گذشته است

- ۲۴ ثور ۱۳۹۲

دیپلومات‌های امریکایی می‎گویند که آن‎ها هیچ علاقه‎یی به ایجاد پایگاه دایمی در افغانستان ندارند.
اما حکومت افغانستان ادعاهای دیپلومات‌های امریکایی را بی‎اساس می‎خواند و می‎گوید که مقام‎های امریکایی بارها خواستار ایجاد ۹ پایگاه در شماری از مناطق افغانستان شده اند.
هفتۀ پیش رییس‌جمهور کرزی گفت که امریکا در نظر دارد ۹ پایگاه در شهرهای مختلف افغانستان از جمله در کابل، بلخ، قندهار، هرات، ننگرهار، بگرام و شیندند داشته باشد.
به دنبال این اظهارات، سخنگوی کاخ سفید به‌شدت سخنان آقای کرزی را را رد کرد و گفت که آن‎‏ها خواستار هیچ پایگاهی در افغانستان نیستند.
حالا هوگو لورنز، معاون سفیر امریکا در کابل به بی بی سی گفته است: «… پیش از هرچیز دیگر می‌خواهم روشن کنم که ما هیچ علاقه‌یی به پایگاه نظامی دایمی در افغانستان نداریم. ما در موافقت‌نامۀ امنیتی دوجانبه درباره قواعد ماموریت نیروهای امریکایی مذاکره می‌کنیم. درباره اختیارهای نیروهای‎مان بعد از سال ۲۰۱۴ حرف می‌زنیم؛ این‎که چه کارهایی می‌توانیم بکنیم و چه کارهایی نه.»
او در پاسخ به این سوال که «پس شما تصمیم نگرفته‌اید که امریکا در چه مناطقی از افغانستان پایگاه‌های خود را حفظ کند؟» گفت: نه. اصلاً نه. چنین تصمیمی گرفته نشده است. می‌دانید که نقش اصلی ما مشورتی خواهد بود. چون آن‎طوری‌که در کنفرانس‌های لیسبون و شیکاگو نهایی شده، نقش رزمی امریکا تا پایان سال ۲۰۱۴ تمام می‌شود. مأموریت بیشتر آموزشی و مشورتی خواهد بود. چیزی که برای ما مهم است دسترسی ما به پادگان‎های نیروهای افغانستان برای انجام این کار است. مذاکرات ما بیشتر روی این محور است. مسألۀ مذاکره درباره وضعیت سربازان خیلی پیچیده و فنی است و مذاکره‌کننده‌گان سرگرم آن هستند.
معاون سفارت امریکا در کابل گفته است که مساله اصلی این است که ما تنها در صورتی در افغانستان می‎مانیم که افغان‎ها بخواهند. مسالۀ ساده است. این هم موافقت‎نامه‌یی است که برای هر دو کشور موثر و طبق قانون اساسی دو کشور باشد. من مطمینم که سرانجام موافقت‌نامه امنیتی به سود افغانستان و امریکا خواهد بود. نسبتاً خوشبینم که این موافقت‌نامه در زمان درستش نهایی شود.
دوران تطمیع و تهدید گذشت!
حکومت افغانستان به شدت اظهارات معاون سفارت امریکا در کابل را رد کرده و می‌گوید که دوران آن گذشت که کشورهای خارجی با تطمیع و تهدید خواست‎های شان را به گونۀ پنهانی برحکومت‌های افغانستان عملی می‎کردند.
ایمل فیضی سخنگوی رییس‌جمهور کرزی می‎گوید که رییس‌جمهور افغانستان هرگز نگفته است که امریکا پایگاه دایمی در افغانستان می‌خواهد.
او گفت که آقای کرزی گفته که امریکا می‌خواهد پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان ۹ پایگاه نظامی داشته باشد.
سخنگوی حامد کرزی اظهارات معاون سفارت امریکا را بی‎اساس خواند و گفت که آقای کرزی نمی‎تواند به ناحق بگوید که امریکایی‌ها چهار یا پنج پایگاه می‎خواهد؛ امریکا بارها مسألۀ ۹ پایگاه‌شان را با رییس‎جمهور و دیپلومات‌های ما مطرح کرده‎اند و نمی‌شود آن را انکار کرد.
او گفت که مسایل مهم، ملی و سرنوشت‌ساز را نمی‎شود از مردم پنهان کرد؛ باید مردم افغانستان آگاهی داشته باشند که امریکا از افغانستان چه می‎‏خواهد، تا آن‎ها با آگاهی و ذهنیت روشن‎ تصمیم‎گیری داشته باشند.
آقای فیضی گفت: رقمی که از سوی رییس‌جمهور کرزی در خصوص پایگاه‌های امریکایی‌ها مطرح شد، در نشست‎های اخیر و ملاقات‌هایی که با رییس‎جمهور داشته اند، این مسأله را مطرح کرده‌اند، ضمناً در سند پیمان امنیتی که از جانب امریکایی‌ها برای ما فرستاده شده، این موضوع تذکر رفته است.
سخنگوی رییس‎جمهور افغانستان گفت: «زمان آن گذشته که کشورهای خارجی با تطمیع، تهدید، زور و فشار بالای حکومت‌‍ها در افغانستان تصمیم می‎گرفتند و حکومت‌ها را وادار می‎ساختند که به شکل پنهانی خواست‎های شان را بپذیرند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.