سفیر افغانستان در دهلی: زمان حساس است نیاز به همکاری بیشتر داریم

- ۲۸ ثور ۱۳۹۲

یک روزنامه‌ هندی مدعی شد حامد کرزی در سفر چند روز آیندۀ خود به هند از این کشور درخواست سلاح و تجهیزات نظامی خواهد کرد.
به گزارش هندوستان تایمز، حامد کرزی در سفر روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته به هند خواستار دریافت تجهیزات نظامی از این کشور است.
به نوشته این روزنامه، هیأتی از افغانستان روز پنجشنبه وارد شهر دهلی شده است و مذاکرات مقدماتی را با مقامات هندی آغاز کرده است.
این روزنامه هندی نوشته است که یکی از درخواست‌های کرزی در این سفر تجهیزات نظامی از هند است.
شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هند در گفت‌وگو با این روزنامه گفته است که در پیمان استراتژیک امضا شده بین دو کشور نوع تجهیزات (سلاح و دیگر تجهیزات نظامی) مشخص نشده است و دو کشور در مورد همکاری‌های دفاعی و امنیتی در این پیمان توافق کرده‌اند.
ابدالی در ادامه در مورد آموزش نیروهای افغان توسط کشور هند صحبت کرده و افزوده است که اکنون زمان حساسی است و نیاز است بیش از این همکاری کنیم.
سفیر افغانستان همچنین از سرمایه‌گذاری جدید هند در بندر چابهار ایران به مبلغ ۱۰۰ میلیون دالر استقبال کرده و گفته است که می‌خواهیم نتایج پیمان استراتژیک را در بندر چابهار ببینیم.
سفیر افغانستان ابراز امیدواری کرده است که توافقنامه سه جانبه میان افغانستان، هند و ایران در اسرع وقت به امضا برسد ابدالی گفت: به سفر سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند به ایران بسیار خوشبین هستیم.
پیمان استراتژیک افغانستان و هند در اواخر سال ۲۰۱۱ امضا شد و تأیید نهایی آن که بر عهده پارلمان افغانستان بود در ماه اپریل ۲۰۱۲ صورت گرفت و بدین ترتیب اولین پیمان استراتژیک امضا شده میان افغانستان و یک کشور خارجی جنبه اجرایی پیدا کرد.
در این توافقنامه بیشترین تأکید بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی است اما بر اساس یکی از بندهای این پیمان، هند در زمینه آموزش، تجهیز و ارتقای ظرفیت نیروهای نظامی افغانستان همکاری می‌کند.
هند در ۱۰ سال گذشته از کشورهای عمده کمک‌کننده به افغانستان بوده و نزدیک به ۲ میلیارد دالر به این کشور کمک کرده است.
حامد کرزی در سفری که سال گذشته به هند داشت، در مرکز تجاری هند با تاجران این کشور دیدار کرد و ضمن تشویق آنان برای سرمایه‌گذاری در افغانستان اظهار داشت که کشورش برای تاجران هندی فرش قرمز پهن می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.