یک عضو مجلس سنا: مقام‌های حکومتی مربوط به حزب اسلامی حملۀ شاه‌شهید را به یک‌دیگر مبارکی گفتند

- ۲۹ ثور ۱۳۹۲

شماری از اعضای مجلس سنا، حملات انتحاری حزب اسلامی گلبدین حکمتیار را به شدت محکوم کردند.
اعضای مجلس سنا می‎گویند که حزب اسلامی حکمتیار از یک‌سو وارد مذاکره با حکومت می‎شود و از سوی دیگر، به کشتار غیرنظامیان ادامه می‌‎دهد.
هدایت‌الله رهایی یک عضو مجلس سنا گفت که «دولت افغانستان با گلبدین حکمتیار مصاحبه (مذاکره) می‌کند، نماینده‌اش به مهمان خانۀ دولت می‌آید و روی مسایل صلح صحبت می‌کند؛ اما زمانی‌که از نزد دولت رخصت شد، حملات انتحاری را بالای مردم افغانستان انجام می‌دهد.»
عارف الله پشتون عضو دیگر مجلس سنا گفت: «اکثریت والیان و زیران و سفیر صاحبان اعضای این حزب اند و با جرأت زیاد این ادعا را می‌کنند که حمله در شاه شهید کابل را ما انجام دادیم و بر یک دیگر در فیس‌بوک و انترنت مبارکی می‌دهند.»
در حملۀ انتحاری که پنجشنبۀ هفته گذشته در منطقۀ شاه شهید کابل رخ داد، به شمول شش غیر نظامی پانزده نفر کشته و نزدیک به چهل نفر دیگر زخمی شدند.
هارون زرغون سخنگوی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار دقایقی پس از این حمله در صحبت با رسانه‌ها مسوولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت.
مسوولیت این حمله در حالی از سوی حزب اسلامی به عهده گرفت شد که چندی قبل یک هیات این حزب برای مذاکرات صلح به کابل آمد و با مقام‌های حکومتی صحبت نمود.
سپس گلبدین حکمتیار رهبر این حزب در یک مصاحبۀ اختصاصی با یک تلویزیون خصوصی از احتمال اشتراک حزب‌اش در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری سخن گفت.
در این حال، برخی از سناتوران دیگر می‌گویند که اعضای این حزب هم اکنون در مقام‌های بلند حکومت کار می‌کنند و باید موقف شاخه‌های حزب اسلامی که در کابل فعالیت دارند، در این خصوص روشن گردد.
اما فضل الهادی مسملیار رییس مجلس سنا می‌گوید، حزب اسلامی که در کابل فعالیت دارد، حزب مستقل است و کارهایش به اساس قوانین کشور تنظیم می‌باشد.
آقای مسلمیار انجام هرگونه حملات انتحاری در کشور را جفا به حق مردم می‌داند و می‌گوید:« هر کسی که به نام حزب اسلامی حکمتیار، طالب و هر نام دیگر، مردم افغانستان را می‌کشد، این کار بر حق ملت خیانت و ظلم است. ما از حکومت می‌خواهیم که عاملان این حمله را هر چه زودتر دستگیر کرده و به پنچۀ قانون بسپارد.»
این نخستین‌بار نیست که حزب اسلامی مسوولیت انجام حملۀ انتحاری در کابل را بر عهده می‌گیرد، در گذشته نیز مسوولیت چندین حمله در کابل و شماری از ولایات را به دوش گرفته است.
اما آگاهان امور سیاسی از حکومت افغانستان انتقاد کرده می‌گویند که موقف حکومت در برابر حزب اسلامی و دیگر گروه‌های مخالف روشن نیست.
به گفته آنان، حکومت از یک طرف انجام حملات انتحاری از سوی این گروه‌ها را تقبیح می‌کند، اما در عین حال آنان را برادر خطاب کرده و از این گروه‌ها می‌خواهد که وارد مذاکرات صلح گردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.