دبیرکل روسی سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی: از افغانستان احساس خطر می‌کنیم

- ۰۳ جوزا ۱۳۹۲

دبیرکل روسی سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی نسبت به وخامت اوضاع امنیتی افغانستان در یک سال آینده به ویژه پس از خروج نیروهای خارجی از کشور در سال ۲۰۱۴ هشدار داد.
نیکلای باردیوژا دبیرکل سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی در کنفرانس بین‌المللی جوانب نظامی و سیاسی امنیت اروپایی در مسکو گفت: پیش‌بینی ما در باره اوضاع افغانستان منفی است و وضعیت این کشور ممکن است در رابطه با برنامۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ متشنج‌تر شود.
وی افزود: افغانستان همچنان از بحرانی‌ترین نقاط منطقه اوراسیا (جمهوری‌های شوروی سابق و برخی مناطق پیرامون آن) است.
دبیرکل سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی گفت: کشورهای عضو این سازمان مجاور افغانستان هستند و از این کشور احساس خطر می‌کنند.
وی از جمله تهدیدهای ناشی از افغانستان به قاچاق گستردۀ مواد مخدر، تهدید حملات گروه‌های مسلح، آموزش تروریست‌ها در مراکز و اردوگاه‌های افراط‌گرایان و ادامه قاچاق سلاح از این کشور اشاره کرد و افزود: اینها تمام مسایلی نیست که در رابطه با کشور افغانستان با آن مواجه هستیم.
وی پیش بینی کرد که اختلافات و تشنجات داخلی در یک سال آینده در افغانستان به ویژه در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری این کشور تشدید شود.
روسیه در ماه‌های اخیر نسبت به امکان تشدید ناآرامی‌ها و زدوخوردهای داخلی در افغانستان با توجه به برنامه خروج نیروهای خارجی از این کشور در سال آینده ابراز نگرانی کرده است.

روسیه باید آمادۀ چالش‎های جدید باشد
در این حال، یک منبع در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد کنفرانس بین‌المللی امنیتی مسکو بر محور افغانستان تمرکز خواهد داشت. این کنفرانس قرار است سال ۲۰۱۴ برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو، این منبع خاطر نشان کرد: بخش عمدۀ نیروهای ائتلاف سال ۲۰۱۴ از افغانستان عقب‌نشینی خواهند کرد، بنابر این روسیه و جامعه جهانی باید برای چالش‌های جدید آماده باشند.
وزارت دفاع روسیه اولین کنفرانس امنیتی را سوم و چهارم سال ۲۰۱۲ درباره مشکلات سپر دفاع موشکی در مسکو برگزار کرد. دومین کنفرانس نیز درباره جوانب سیاسی و نظامی امنیت اروپا روز جمعه در مسکو به کار خود پایان داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.