حمایت نویسنده‏‎گان و شاعران مطرح کشور از اعتصاب دانشجویان/ استاد فیصل امین: تحصن دانشجویان ریشۀ سیاسی، قومی و انتخاباتی دارد

- ۰۶ جوزا ۱۳۹۲

شماری از نویسنده‌گان، شاعران و هنرمندان مطرح کشور، از اعتصاب دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه کابل، حمایت کرده‌اند.
هفت روز قبل ۷۰ دانشجوی دانش کده علوم اجتماعی در اعتراض به «تبعیض، ضعف مدیریت و برخورد نادرست» در این دانشکده، به اعتصاب غذایی نامحدود دست زدند، و حالا شمار آن‌ها به ۸۱ نفر رسیده است.

اما یکی از استادان دانشکدۀ علوم اجتماعی که دانشجویان معترض خواهان برکناری او هستند، به روزنامۀ ماندگار گفته است که «تحصن دانشجویان ریشۀ سیاسی، قومی و انتخاباتی دارد.»

اما نویسنده‎گان و شاعران در نامه‌یی‌که در حمایت از اعتصاب دانشجویان نوشته‌اند، گفته اند: «این اعتراض به جرقه‌یی شبیه است که می‌تواند آتشی عظیم را سبب شود، چرا که هرچند خواسته‌های آن‌ها خواسته‌هایی مشخص است و فضای اعتراضی‌شان هم فضایی

مشخص، اما آن‌ چه آن‌ ها را به اعتراض وادار کرده است دردی است مشترک.» عتیق رحیمی، نویسنده و کارگردان، استاد رهنورد زریاب، نویسنده، پرتو نادری، صبورالله سیاسنگ، شاعر، دکتر سرور مولایی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، داوود سرخوش، آواز خوان، مسعود حسن‌زاده شاعر، کاوه جبران شاعر، محمد کاظم کاظمی، شاعر و نویسنده، ابوطالب مظفری، شاعر، محمد آصف سلطان زاده، نویسنده، ژکفر حسینی، شاعر، محمد جواد خاوری محقق و نویسنده و حمزه واعظی پژوهشگر، شکریه عرفانی شاعر، رضا محمدی شاعر، رازی محبی فیلمساز، از جملۀ حمایت‌کننده‎‏گان این اعتصاب هستند.

نویسنده‌گان این نامه از دولت‌مردان خواستند تا پاسخ اعتراض صلح‌جویانه این دانشجویان را با رسیده‌گی معقول و مطلوب به خواسته‌های‌شان بدهند و نگذارند بیش از این «جان فرزندان» این خاک در تهدید مرگ قرار بگیرد.
همچنان آن‌ها از دانشجویان خواسته‌اند تا در برابر فشارهای دولت، پولیس و سیاستمداران مقاومت کنند و اجازه ندهند که آن‌ها را به تسامح و تعدیل وادار کنند.
برکناری غلام فاروق عبدالله رییس دانشکدۀ علوم اجتماعی و فیصل امین یکی از استادان این دانشکده، تغییر در کادر علمی دانشکده، منع رفتارهای تبعیض‌آلود با دانشجویان بر مبنای قوم، از مهم‌ترین خواست‌های این دانشجویان است.
اما در هفتمین روز اعتصاب، وزیر تحصیلات عالی گفته است که «وظیفۀ رییس دانشکده علوم اجتماعی را به خواست دانشجویان تعلیق کرده و این مسأله را به دانشجویان نیز اطلاع داده است.»
تا کنون حدود ۴۰ تن از دانشجویان به بیمارستان منتقل شده‌اند، اما هیچکدام از آنها بستری نشده و بعد از بهبود و تزریق سیرم، دوباره به محل اعتصاب باز دانشکدۀ علوم اجتماعی که از سوی دانشجویان معترض متهم به بدرفتاری و تعصب شده است، به روزنامۀ ماندگار گفت که «تحصن دانشجویان ریشۀ سیاسی، قومی و انتخاباتی دارد.»گشته‌اند.

«بازی سیاسی- انتخاباتی»
فیصل امین استاد

آقای امین می‏‎گوید که هیأت مجلس نماینده‎گان و مجلس سنا، چندی پیش اتهام‌های وارده بر رییس و وی را بررسی کرده و هیچ مدرکی که دال بر تبعیض، بدرفتاری و خلاف‎ورزی آن‎ها باشد، وجود نداشته است.

او گفت که دانشجویان معترض هر روز یک هدف خاص و سوژۀ جدیدی را پیش می‎‏کشند.
آقای امین گفت که در پشت این دانشجویان دست‏های سیاسی وجود دارد و از احساسات آن‌ها سوء استفاده صورت می‎گیرد.
او گفت، حلقاتی هستند که به شکل بسیار وارونه موضوع را در مطبوعات بازتاب می‎دهند.
به گفتۀ او، جامعۀ مدنی، نهادهای حقوق بشری، دادستانی کل و … باید از دانشجویان دیگر نیز نظرسنجی کنند، تا دیده شود که تعصب وجود دارد، یا خیر.
این استاد دانشکدۀ علوم اجتماعی اضافه کرد: «دانشجویان خود موضوعات را به شکل قومی بازتاب می‎دهند؛ در پشت سر آن‌ها افرادی قرار دارند که استفاده سوء می‎کنند. دانشجوی صنف اول چگونه می‎تواند بگوید که من این استاد را می‎پذیرم و استاد دیگر را خیر. این آقایان با ما تعصب دارند.»
آقای امین گفت که دست‌هایی وجود دارد که می‎خواهد از این حرکت استفادۀ سیاسی- انتخاباتی کند. به گفتۀ او، انتخابات نزدیک است و این دست‎ها می‎خواهند بهره‎برداری کنند.
اما دانشجویان متحصن دانشکدۀ علوم اجتماعی می‏گویند، تا هنگامی که به خواست‎های آن‎ها که اصلاحات در نهادهای علمی و اکادمیک به ویژه دانشکدۀ علوم اجتماعی است، رسیده‏گی صورت نگیرد، دست از تحص بر نمی‏دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.