دانشجویان معترض پیروز شدند

- ۰۶ جوزا ۱۳۹۲

در هشتمین روز اعتصاب غذایی دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه کابل، مسوولان دولتی به خواست‌های آنان پاسخ مثبت دادند.
عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی، رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور کرزی و نعمت الله شهرانی مشاور رییس جمهوری بعد از ظهر روز گذشته به محل اعتصاب دانشجویان رفتند و با آن‌ها صحبت کردند.
نعمت الله شهرانی در جمع اعتصاب‌کننده‌گان گفت: «تمام خواسته‌های شما قبول شد و فردا(امروز) عملی خواهد شد. در این تصمیم هیچ خلافی وجود ندارد. خواهش ما این است که همین دقیقه شاگردان (دانشجویان) چیزی نوش جان کنند و سر از فردا به درس‌های شان حاضر شوند.»
جاوید نظری یکی از دانشجویان معترض نیز گفت که تمام خواست‌های دانشجویان پذیرفته شده است.
او افزود که اکنون دانشجویان این پیروزی را به یکدیگر تبریک می‌گویند.
آقای نظری گفت: «اکنون یک راه ساخته شد. اعتراض دانشجویی به عنوان یک قدرت و عامل در تغییر آینده افغانستان شناخته شد.»
هشت روز قبل ۷۰ دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی در اعتراض به «تبعیض، ضعف مدیریت و برخورد نادرست» در این دانشکده، به اعتصاب غذای نامحدود دست زدند.
بعداً عده‌یی دیگری نیز به آن‌ها پیوستند و شمار آنها به ۸۱ نفر رسید.
برکناری رییس دانشکده علوم اجتماعی، برکناری یکی از استادان این دانشکده، تغییر در کادر علمی دانشکده و منع رفتارهای تبعیض‌آمیز با دانشجویان بر مبنای قوم، از مهم‌ترین خواست‌های این دانشجویان بود.
پایان این اعتصاب با استقبال بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی رو به رو شد.
اعتصاب دانشجویان در کابل در روزهای گذشته نیز از سوی هنرمندان، نویسنده‌گان، شاعران، شماری از نهادهای مدنی و گروه‌های مختلف مردمی حمایت شده بود.
شماری از دانشجویان در هرات و بامیان نیز در حمایت از این دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی کابل، دست به اعتصاب غذا زده بودند.
تظاهرات بر ضد اعتصاب
همچنین روز گذشته شماری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل در اعتراض به این اعتصاب تظاهرات کردند.
آن‌ها از دانشگاه کابل تا مقر پارلمان راهپیمایی کردند و در قطعنامۀ‌ پایانی خود نوشتند: «ما به هیچ‌وجه خواهان برکناری رییس دانشکده علوم اجتماعی و استاد مربوط نیستیم و از حق رییس دانشکده، استادان و تمام دانشجویان دفاع می‌کنیم.»
نویسندگان قطعنامه همچنین افزوده‌اند: «ما دانشجویان از جریان تدریس، رفتار مناسب، برخورد اخلاقی، شفافیت در امتحان راضی هستیم و هر گونه اعتراض مغرضانه و غیرمسوولانه را به شدت محکوم می‌کنیم.»
این دانشجویان می‌گویند آنها خواستار بررسی قانونی اتهاماتی هستند که از سوی دانشجویانی که اعتصاب غذا کرده اند علیه رییس دانشکده و یکی از استادن علوم اجتماعی مطرح شده است.

راه پیمایان می‌گویند اتهامات مطرح شده علیه استادان و هیات اداری این دانشکده، باید از سوی دادستانی کل بررسی شود.
دانشجویانی که روز دوشنبه اقدام به تظاهرات کردند، تا نزدیک محل اعتصاب دانشجویان معترض پیش رفتند در مخالفت با آن‌ها شعار دادند که «عدالت عدالت».
تظاهرکننده‌گان در قعطنامۀ خود از دانشجویان، نهادهای دولتی و غیردولتی خواسته‌اند که جلو احساسات خود را بگیرند «تا مورد سوء استفاده دیگران قرار نگیرند».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.