ناتو با بی‌بنیاد خواندن اظهارات ابراهیمی: اجازۀ عملیات در پاکستان را نداریم

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

نیروهای ناتو انجام عملیات علیه مخالفان مسلح در درون خاک پاکستان را رد کردند و گفته‌اند که براساس ماموریت‌شان فقط می‌توانند در درون خاک افغانستان عملیات کنند.
روز گذشته عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان به نقل از جان آلن، فرمانده عمومی نیروهای بین‌المللی گفت در صورتی که شورشیان از افغانستان به پاکستان فرار کنند، نیروهای آیساف آن‌ها را در خاک پاکستان نیز تعقیب می‌کنند.
اما جنرال گونتر کتس، سخنگوی نیروهای آیساف پس از نشر این خبر گفت: «این گفته‌ها درست نیست. آیساف براساس ماموریت اش، تنها اجازه دارد که در خاک افغانستان عملیات کند».
آقای ابراهیمی به نقل از فرمانده ناتو گفته بود: «هر شکایتی که از جانب افغانستان مبنی بر مداخله پاکستان به اراضی افغانستان می‌شود، به همین مرکز هماهنگی داده شود. ما (آیساف) در ساحه می‌رویم، اگر شورشیان در خاک افغانستان اند، آیساف در اراضی افغانستان عملیات می‌کند تا شورشیان زده شوند و اگر افغانستان شکایت کند که از پاکستان تجاوز صورت گرفته، آیساف با قوای پاکستان در اراضی پاکستان عملیات خود را شروع می‌کند».
جلوگیری از حملات راکتی پاکستان
هدف اصلی ایجاد این مرکز هماهنگی، نظارت بر عبور و مرور شورشیان و جلوگیری از حملات راکتی پاکستان بر ولایت های مرزی افغانستان خوانده شده است.
در این مرکز هماهنگی جنرال‌های نظامی افغانستان، پاکستان و آیساف حضور دارند و هرگونه رفت و برگشت شورشیان از مرز دو کشور را از نزدیک نظارت خواهند کرد.
پاکستان ادعا کرده که شورشیان مخالف حکومت این کشور، در ولایت ‌های مرزی افغانستان جابجا شده و به این دلیل نظامیان پاکستانی بر پناهگاه‌های آن ها حملات راکتی انجام می‌دهند، اما دولت افغانستان می‌گوید شورشیان هیچ پناهگاهی در خاک این کشور ندارند.
شماری از نماینده‌گان پارلمان با انتقاد از ایالات متحده امریکا گفتند در صورتی که امضای پیمان استراتژیک نتواند از تجاوز کشورهای دیگر به افغانستان جلوگیری کند، پس چنین پیمانی چه دردی را دوا خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.