در دومین سال‌گشت شهادت جنرال داوود و جنرال نوری تأکید شد: چرا عاملان قتل‌های زنجیره‎یی به دادگاه کشانیده نمی‎شوند

گزارشگر:ناجيه نوري - ۱۱ جوزا ۱۳۹۲

از دومین سال‌گشت شهادت جنرال داوود داوود فرمانده زون ۳۰۳ پامیر و جنرال شاه جهان نوری فرمانده امنیۀ ولایت تخار، روز گذشته با حضور هزاران تن طی همایشی در کابل گرامی‌داشت به عمل آمد.                                                                                                    جنرال داوود داوود و جنرال شاه‌جهان نوری از فرماندهان ارشد جهاد و مقاومت بودند که به تاریخ ۷ جوزا سال ۱۳۹۰ بر اثر یک انفجار مرموز در مقر ولایت تخار به شهادت رسیدند.

در مراسم گرامی‌داشت از شهدای ۷ جوزا، شماری از شخصیت‌های سیاسی ضمن انتقاد از عدم پی‌گیری پرونده‌های قتل‌های زنجیره‌یی گفته‌اند که مردم افغانستان در برابر بی‌پروایی حکومت به بررسی این ترورها از نهایت صبر و حوصله کار گرفته‌اند.
به گفتۀ آنان، تا زمان برگزاری انتخابات و با وجود نظام فعلی دسایس این چنینی مشخص و روشن نخواهد شد؛ بنابراین بررسی این پرونده‌ها را باید برای پس از انتخابات و تأسیس یک دولت جدید بگذاریم.
مسعود خلیلی یکی از شخصیت‌های سیاسی فرهنگی در این همایش گفت: زنده‌گی ملت مجاهد ما سه دوره داشت: اول دوران جهاد در برابر ارتش سرخ، دوم مقاومت در برابر پاکستانی‌ها و دور سوم استقرار صلح، امنیت و ایجاد حکومت نوین بود.
او افزود، هرچند دشمنان در تلاش هستند تا ملت ما را در ترس و وحشت نگهدارند و اجازه ندهند تا مردم ما به صلح و امنیت دست یابند، اما فرزندان ما این اجازه را نخواهند داد تا ملت‌شان در خون تر شده و افغانستان میدان جنگ شود.
صلاح‌الدین داوود پسر جنرال داوود در این نشست گفت، من همیشه احساس افتخار می‌کنیم که پدرم دلیرانه برای دست یافتن ملت‌اش به صلح و سربلندی سرزمین‌اش، شهید شد.
او همچنان گفت، شهادت آرمان بزرگ پدرم بود؛ بنابراین می‌خواهم از این جا اعلان کنم که راه پدرم را ادامه خواهم داد و مانند او همواره آمادۀ فداکاری خواهم بود.
وی ضمن انتقاد از حکومت گفت، کجاست قاتلین ده‌ها مجاهدی که طی یازده سال گذشته به شهادت رسیده اند؟ کجاست کمیسیون‌های حقیقت‌‎یاب شما و کجاست عاملین قتل‌های زنجیره‌یی؟
وی تأکید کرد، دو سال از شهادت پدرم می‌گذرد؛ اما هیچ نشانه‌یی از شناسایی عاملان قتل او دیده نمی‌شود، بنابراین از دولت می‌خواهم هرچی زودتر عاملان قتل پدرم را شناسایی و مردم را در جریان آن قرار دهد.
احمد جاوید نوری، پسر شاه جهان نوری در این همایش ضمن انتقاد از حکومت گفت، دولت برای کسانی‌که در سه مرحله یعنی دوران جهاد در برابر کمونیزم، دوران مقاومت در برابر تروریزم و مبارزه برای تأمین صلح نقش انسانی و ایمانی خود را ادا کردند، چه کرده است ؟
او تأکید کرد، دولت تنها کاری که برای این شهدا انجام داده است، تشکیل هیأتی بوده که بدون نتیجه کارشان پایان یافته است.
وی افزود، درست است که طراحان اصلی حملۀ تروریستی هفتم جوزا کسانی دیگری بودند، اما من به عنوان پسر شاه جهان نوری، از دولت می‌پرسم که پی‌گیری پروندۀ شهدای ۷ جوزا چی شد و چرا تا هنوز عاملان آن شناسایی نشده است؟
در این حال، محمد یونس قانونی عضو مجلس نماینده‌گان در این گردهمایی ضمن تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت جنرال داوود و شاه جهان نوری گفت، بررسی شخصیت این دو بزرگوار را می‌توان در سه فصل به تحلیل گرفت: فصل اول زنده‌گی این دو شهید بر می‌گردد به زمان جهاد که ایثار و فداکاری‌های آنان به همه هویدا است، فصل دوم زنده‌گی آنان به دوران مقاومت ارتباط پیدا می‌‌کند که در این فصل این دو بزرگوار به شکل دو ستاره در کنار سایر شخصیت‌های دوران مقاومت خوش درخشیدند؛ فصل سوم زنده‌گی این بزرگواران مربوط به فصل جدید در افغانستان است که در این فصل هم جنرال داوود و هم شاه جهان نوری، مانند سایر شخصیت‌های جهاد و مقاومت خوش درخشیدند و صادقانه مبارزه کردند و توانمندی خود را ثابت کردند.
آقای قانونی تاکید کرد، همواره گفته شده که مجاهدین تنها جنگیدن را بلد هستند، اما هم جنرال داوود و هم شاه جهان نوری ثابت کردند که مجاهدین در دولت‌سازی و مدیریت ادارات دولتی نیز پیش گام هستند.
این عضو مجلس نماینده‌گان با انتقاد از حکومت گفت: امروز اگر از شهادت کاظمی تا استاد ربانی شهید و رسول خان محسنی بشماریم، شاید صدها شهید داشته باشیم، اما پروندۀ هیچ یک از این شهدا مورد پی‌گیرد و بررسی قرار نگرفته و عاملان آن شناسایی نشده است.
او تصریح کرد، تا زمان برگزاری انتخابات و با وجود نظام فعلی دسایس این چنینی مشخص و روشن نخواهد شد، بنابراین چنین آروزی را باید برای پس از انتخابات و تأسیس یک دولت جدید بگذاریم.
صلاح الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح نیز حکومت را به بی‌اعتنایی در برابر ترورهای زنجیره‌یی متهم کرد.
آقای ربانی گفت که از شهادت قهرمان ملی کشور به این سو به شمول رهبر شهید استاد ربانی ده‌هاتن از چهره‌های جهادی ترور شده اند، اما پروندۀ ترور آنها هرگز بررسی نشده است.
وی افزود: «تا به حال از آخرین مرز تحمیل در مقابل عاملین ترورهای زنجیره‌یی کار گرفته و منتظر اقدام حکومت بوده‌ایم.»
درهمین حال، داکتر عبدالله عبدالله رهبر ایتلاف ملی افغانستان در این نشست گفت، این دو شهید از دوران جوانی تا پایان عمر برای آزادی و سربلندی وطن خود مبارزه کردند و جان‌های شیرین شان را در این راه از دست دادند.
او با انتقاد از حکومت گفت، شهدای امروز ما به مراتب بیشتر از دوران مقاومت است، اما سوال اصلی این است که چرا عاملان این قتل‌ها مشخص و معلوم نمی‌شود؟
داکتر عبدالله تأکید کرد، سایر حوادث را ساده گرفته و گفتند که انتحاری بود، اما حادثه ۷ جوزا ماین‌گذاری بود که در داخل مقام ولایت صورت گرفته بود و برای تأمین امنیت آن قوای امنیتی از کابل فرستاده شده بودند، بنابراین باید عاملان آن مشخص می‌شد، ولی متاسفانه پس از دو سال هنوز عاملان آن نامعلوم است.
وی در این همایش گفت، مشکل اصلی نا مشخص بودن صف دوست و دشمن است، به این معنا که زمام‌داران قاتلین مردم را برادر خطاب می‌کند، بنابراین مردم باید با حضور در انتخابات این مشکل را حل کنند.
رهبر ایتلاف ملی خطاب به حکومت گفت، لطفاً بحران آفرینی نکنید، چرا که مردم افغانستان از همۀ مسایل به خوبی آگاه هستند، پس سعی نکنید بحران آفرینی کنید، چرا که هیچ بدیلی برای انتخابات وجود ندارد و نخواهد داشت.
او همچنان اضافه کرد، ما خواهان اجماع استیم، اما اجماع برای این‌که اجازه ندهیم تا انتخابات به سمت تقلب کشانیده شود و بحران ایجاد شود.
بسم الله محمدی، وزیر دفاع ملی در این مراسم به مخالفان مسلح دولت هشدار داده است که «فکر و خیال اشغال دوبارۀ افغانستان» را از سرشان بیرون کنند.
او گفت: «اگر طالبان و سایر گروه‌های شورشی به این باورند که با کشتار شخصیت‌های جهادی می‌توانند دوباره افغانستان را اشغال کنند، کور خوانده اند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.