بیماران قلبی هم می‌توانند ورزش کنند؟

- ۱۳ جوزا ۱۳۹۲

بخش نخست
آیا از مشکلات قلبی مانند فشار خون و کلسترول بالا یا ضربان غیرمعمولِ قلب و دیگر بیماری‌های قلبی رنج می‌برید و در عین حال می‌خواهید سلامت قلبِ خود را افزایش دهید؟
چه بیماریِ قلبی داشته باشید و چه قلب‌تان از سلامتِ کامل برخوردار باشد فرقی نمی‌کند، بدن تمام افراد به ورزش احتیاج دارد. در عین حال که ورزش راهی مفید برای درمان و جلوگیری از بیماری‌های قلبی به شمار می‌آید، فواید دیگری هم دارد. جدا از فواید قلبی، زمانی که ورزش را به زنده‌گی روزمره خود اضافه می‌کنید، هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی، احساس بهتری پیدا خواهید کرد. ورزش باعث کاهش استرس، افزایش سلامت قلب و احساس خوش‌حالی می‌شود. پس از همین امروز، بهانه‌تراشی را کنار بگذارید و شروع به ورزش کنید. اما برای شروعِ ورزش و کمک به سلامت قلبِ خود به این چند نکته توجه کنید.

چه نوع ورزشی مناسب حال شماست؟
پزشکان به بیماران قلبی توصیه می‌کنند ورزش‌های هوازی و قدرتی را در برنامه هفته‌گیِ خود بگنجانند. برای این کار لازم است که در هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه را به ورزش هوازی ملایم مانند سریع راه رفتن اختصاص دهید یا برای حداقل ۷۵ دقیقه به ورزش‌های هوازی شدید مانند دویدن بپردازید. علاوه بر این، برای تقویت ماهیچه‌های خود، بهتر است که ۲روز در هفته یا بیشتر از وزنه‌های مختلف یا ورزش‌های استقامتی استفاده کنید. هرچه‌قدر حجم ماهیچه‌ها بیشتر باشد، بدن کالری بیشتری می‌سوزاند. علاوه بر این، تقویت ماهیچه‌ها به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. بنابراین این نوع ورزش‌ها برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید هستند. اگر۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی یا ۷۵ دقیقه ورزش قدرتی شما را وحشت‌زده می‌کند، به این ۵ پیشنهاد توجه کنید:

زمان را تقسیم کنید
۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در هفته را می‌توانید به ۵ روز در هفته و هربار ۳۰ دقیقه تقسیم کنید. هر ۳۰ دقیقه را نیز می‌توانید به ۳ دور ۱۰ دقیقه‌یی در روز تقسیم کنید. البته این موضوع بسته‌گی به وضعیت شما و شدت ورزش‌ها دارد. ورزش‌های سبک را بهتر است پشت سر هم انجام دهید و میان ورزش‌های سنگین، وقفه ایجاد کنید تا به بدن‌تان فشاری وارد نشود.

راه رفتن را امتحان کنید
قدم زدن یکی از بهترین انتخاب‌هاست. برای انجام دادن آن جز یک جوره کفش ورزشی، به هیچ وسیله دیگری احتیاج ندارید و می‌توانید در هر جایی آن را انجام دهید. بهتر است که ابتدا با سرعت کم شروع کرده و به تدریج به سرعت راه رفتن‌تان بیافزایید. راه رفتن، نوعی ورزش هوازی است که ضربان قلب و گردش خون را افزایش می‌دهد و قلب را تقویت می‌کند. در نتیجه، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ارگان‌های بدن می‌رسد. علاوه بر این، توانایی شش‌ها برای دریافت آکسیجن را افزایش داده و فشار خون و چربی‌های بدن را کاهش می‌دهد.

هنگام ورزش کردن فیلم ببینید
اگر حس و حال ورزش ندارید، می‌توانید برای سریع‌تر گذراندنِ آن به‌طور هم‌زمان کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید. برای مثال زمانی که در حال استفاده از تردمیل هستید، می‌توانید در گوشی تلیفون یا تبلت‌تان یک فیلم نگاه کنید یا هنگامی که مشغول راه رفتن هستید، می‌توانید به دوست یا یکی از افراد فامیل تلیفون کنید. هم‌چنین وقتی در حال پا زدن روی دوچرخه ثابت هستید، می‌توانید کتاب بخوانید. به این صورت گذر زمان را حس نخواهید کرد و تا چشم به هم بگذارید، به اندازه کافی ورزش کرده‌اید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.