از همین حالا به فکر استخوان‌های‌تان باشید!

- ۱۷ جوزا ۱۳۹۲

بخش نخست
هر زن جوان روزانه به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم (و ۱۰۰۰ واحد ویتامین D برای جذب این میزان کلسیم در بدن) نیاز دارد. به‌طور معمول، بسیاری از زنانِ جوان تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم کلسیم طی روز از غذاهای مصرفی کلسیم جذب می‌کنند. در کل ۶ نوع کلسیم مختلف (با ترکیبات گوناگون) در دسترس است، اما ۲ نوع کربنات کلسیم و سیترات کلسیم، ترکیباتی هستند که توسط بدن راحت‌تر و به شکل مناسب‌تر جذب‌می‌شوند.

از جوانی برای پیری‌تان سرمایه‌گذاری کنید
به‌طور معمول تا وقتی در زمان دوچرخه‌سواری [بایسیکل‌دوانی] بر زمین نیافتید یا در حادثه‌ راننده‌گی دست و پای‌تان نشکند (یا درز نکند)، یاد استخوان‌های‌تان نمی‌افتید؛ اما استخوان‌ها اسکلت بدن و کلید مراقبت از زنده‌گی سالم و فعال شما هستند. شاید فکر کنید که اهمیت دادن به استخوان‌ها مخصوص دوران پیری است؛ اما اشتباه نکنید اگر می‌خواهید همیشه سرحال باشید و روی پاهای خودتان راه بروید، باید از همین امروز به فکر استخوان‌های خودتان باشید.

خانم‌ها حواس‌تان را جمع کنید
داکتر کندال موزیلی، فوق تخصص غدد که روی استخوان‌شناسی متمرکز است، می‌گوید: «بیشتر زنان جوان در مورد استخوان‌ها، فیزیولوژی و راهکارهای سلامت آن‌ها چیزی نمی‌دانند.» مطالعه‌‌یی که توسط سازمان بهداشت جهانی روی زنان بیش از ۱۱ کشور جهان انجام گرفته، نشان می‌دهد بیشتر زنان این کشورها که در سالیان قبل از یائسه‌گی قرار داشتند (سنی که مستعد شروع بیماری پوکی استخوان است)، نمی‌دانستند که در معرض این بیماری قرار دارند و چه اقداماتی را باید برای دور ماندن از این حالت آزاردهنده و مشکل انجام دهند.
داکتر موزیلی می‌گوید بیشتر زنان تنها زمانی که دچار شکسته‌گی استخوان ناشی از پوکی استخوان شوند، به این بیماری توجه خواهند کرد؛ در حالی که این بیماری سال‌ها قبل در آن‌ها به وجود ‌آمده است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ۲۰ درصد زنان زیر ۳۰سال جهان دارای فقر املاح معدنی در استخوان‌ها و ضعف بافت استخوانی هستند. برای همین، اهمیت دادن به تمام نکات مربوط به سلامت استخوان‌ها در هر سنی بسیار مهم است.

استخوان‌ها زنده هستند
شاید به نظر شما استخوان‌های سفت و سخت‌تان شبیه موجودات زنده نباشند، اما واقعیت این است که استخوان‌ها بافت زنده‌یی هستند که از لایه‌های مختلف کلاژن، پروتیین‌ها و موادمعدنی شکل گرفته‌اند. این مواد چنان سخت و درهم فشرده‌اند که مثلاً استخوان ران می‌تواند فشاری به وزن ۵۴۰کیلوگرم را بدون شکسته‌گی و خم شدن تحمل کند؛ نکته جالب‌تر این است که بافت استخوان‌های ما هر روز شکسته می‌شود! اما این شکستی در حد بسیار کوچک و میکروسکوپی است. در واقع سلول‌های زنده بدن بخشی از استخوان را می‌شکنند و می‌خورند و استخوان تازه جایگزینِ آن می‌کنند. در هر ۱۰سال، کل استخوان‌های بدن دوباره از نو ساخته می‌شود، اما بعد از ۳۰ساله‌گی این روند تا حدودی تغییر می‌کند و از این سن به بعد بدنِ انسان بیشتر استخوان از دست می‌دهد تا استخوان بسازد. برای همین است که رساندن کلسیم به استخوان‌ها از این سن به بعد اهمیت بیشتری می‌یابد. در ضمن خانم‌ها باید بدانند که پس از یائسه‌گی به دلیل کاهش استروژن، احتمال پوکی استخوان در آن‌ها افزایش می‌یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.