ضرب‌الاجل حکومت افغانستان به بریتانیا: تا دو هـفته دیگر زندانیان را به ما بسپارید!

- ۱۸ جوزا ۱۳۹۲

حکومت افغانستان به سفارت بریتانیا در کابل ضرب‎الاجل دو هفته‎یی تعیین کرده که طی آن باید تمامی زندانیان افغان را که در بازداشت آن‏‎ها به سر می‎برند، به نیروهای امنیتی افغانستان بسپارند.
این درحالی است که هفتۀ گذشته وزیر دفاع بریتانیا گفت که در آیندۀ نزدیک زندانیان افغان را به حکومت افغانستان واگذار می‎کنند.
حکومت افغانستان می‎گوید که دست‎کم ۸۰ زندانی افغان در بازداشت نیروهای بریتانیایی به سر می‎برند.
رییس‎جمهور کرزی دو ماه پیش به شورای امنیت ملی افغانستان هدایت داده بود که پروسۀ انتقال زندانیان افغان را از بازداشتگاه‏های نیروهای بریتانیایی به بازداشتگاه‏‎های داخلی طی مراحل کرده و نهایی سازد.
اما ایمل فیضی سخنگوی ریاست‎جمهوری افغانستان به روزنامۀ ماندگار گفت، با وجود تماس‎هایی‌که شورای امنیت ملی با سفارت بریتانیا در کابل داشته، روند انتقال زندانیان عملی نشده است.
آقای فیضی گفت که روز شنبه (دیروز) رییس‎جمهور کرزی یک‎بار دیگر به مشاور شورای امنیت ملی دستور داد که این موضوع را جدی پی‎گری کند.
او گفت: مشاور شورای امنیت ملی از سفارت بریتانیا در کابل خواسته که ظرف دو هفته تمام اتباع کشورمان را که در بازداشت آن‎ها به سر می‎برد، به حکومت افغانستان بسپارند.
او گفت که نیروهای امنیتی افغانستان، آماده‌گی گرفتن مسوولیت این زندانیان را دارند.
سخنگوی حامد کرزی اضافه کرد که ادامۀ بازداشت افغان‎ها از سوی نیروهای خارجی، ناقض حاکمیت ملی است و هیچ کشوری نمی‌تواند زندانیان ما را در قید داشته باشد.
او گفت که تداوم چنین کاری غیرقانونی است و برای ما قابل قبول نیست.
وزیر دفاع بریتانیا گفته که بازداشت‌‎شده‎گان در جرایم سنگین از جمله کشتار سربازان بریتانیایی نقش داشته‌‎اند.
استفاده از هواپیماهای بدون‎سرنشین
سخنگوی حامد کرزی می‎گوید که برخی رسانه‎های خارجی گزارش‎ داده‌اند که نیروهای بریتانیایی از هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات‎های شان استفاده کرده‎اند.
او گفت که شورای امنیت ملی از سفارت بریتانیا در کابل خواسته در صورتی که این گزارش‎ها صحت داشته باشد، در این خصوص وضاحت بدهد.
او گفت که حکومت افغانستان تا اکنون هیچ نوع توافقی را با نیروهای بریتانیایی در بارۀ استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات‏‎های هوایی نداشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.