وزارت دفاع: مرحلۀ آخر انتقال آغاز می‌شود

- ۲۰ جوزا ۱۳۹۲

وزارت دفاع می‌گوید که نیروهای امنیتی کشور آماده هستند به گونۀ کامل مسوولیت تأمین امنیت کُل افغانستان را به عهده بگیرند.
جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی این وزارت در نشست مشترک با سخنگوی آیساف روز دوشنبه در کابل گفت که آخرین مرحله انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان تا چند روز آینده آغاز خواهد شد.
عظیمی افزود: «ما تا چند روز آینده مرحله پنجم انتقال مسوولیت‌های امنیتی را آغاز خواهیم کرد و این مساله یکی از آرزوهای بزرگ مردم افغانستان بود که نیروهای امنیتی افغان مسوولیت‌های کامل امنیتی کشور را به عهده بگیرند، خوشبختانه مسوولان امنیتی این قابلیت را پیدا کرده اند. »
آقای عظیمی افزود که همزمان با آغاز این مرحله رهبری کامل عملیات نظامی را نیز نیروهای افغان به عهده خواهند گرفت. به اساس معلومات وزارت دفاع، در حال حاضر مسوولیت تامین امنیت هشتاد درصدِ خاک افغانستان را نیروهای‌های افغان به عهده دارد و ۹۰ درصد عملیات‌های نظامی را نیز این نیروها رهبری می‌کنند.
پروسۀ انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای داخلی حدود دو سال قبل آغاز شد و این برنامه به اساس یک برنامۀ طرح شده در پنج مرحله انجام می‌شود. قبل از این مقام‌های امنیتی گفته اند که در مرحله چهارم و پنجم ولسوالی‌ها و مناطقی که در آن نا امنی‌ها بیشتر محسوس است، قرار دارند.
در این حال، آیساف اوضاع امنیتی فعلی افغانستان را خوب خوانده و نیروهای امنیتی افغان را آماده پذیرفتن مسوولیت‌های کامل امنیتی می‌داند. گونتر کتس سخنگوی آیساف که در نشست مشترک با سخنگوی وزارت دفاع حضور داشت از ادامۀ نقش حمایتی این نیروها پس از سال ۲۰۱۴ میلادی با نیروهای افغانستان اطمینان داد.
کتس افزود: «آیساف به نقش دیگر خویش که عبارت از تمرکز روی آموزش، کمک کردن و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغان می‌باشد متوصل می‌گردد، اما فراموش نکنید که آیساف در صورت ضرورت ارتش و پولیس افغانستان را در حالات جنگی حمایت خواهد کرد. جامعه جهانی به ماموریت‌اش در افغانستان ادامه خواهد داد و طالبان قادر نخواهند بود تا ما را از اینجا بیرون کنند. »
مقامات نظامی افغانستان می‌گویند، با آنکه تا حدی زیاد نیروهای افغان تجهیز شده اند اما مشکلاتی در بخش قوای هوایی و سلاح ثقیله هنوز هم وجود دارد. به گفته آنان در رابطه به حل این مشکل با جامعه جهانی در حال گفت‌وگو هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.