حملۀ ناکام طالبان بر فرودگاه کابل کرزی: طالب چیزی جز نام نیست!

- ۲۰ جوزا ۱۳۹۲

جنگجویان طالبان بر فرودگاه کابل حمله کردند و چهار ساعت با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر شدند. مقام‌های امنیتی گفته‌اند که مهاجمان هفت تن بودند و همه‌شان کشته شده‌اند.
مقام‌های پولیس گفته‌اند که هفت مهاجم به شدت مسلح حوالی ساعت چهار و نیم صبح دوشنبه بر فرودگاه کابل حمله کردند. آن‌ها در یک ساختمان زیر کار موضع گرفتند و گزارش شده است که از آن‌جا فرودگاه کابل را هدف قرار می‌دادند. شاهدان عینی گزارش دادند که ابتدا صدای یک انفجار قوی شنیده شد و بعد شلیک سلاح خودکار شروع گردید.
محمد ایوب سالنگی، فرمانده پولیس کابل گفت که همه هفت فرد مهاجم به قتل رسیده اند: «مهاجمان هفت تن بودند. دو فرد انتحاری خود را انفجار دادند و پنج تن دیگرشان در تیراندازی کشته شدند».
سالنگی افزود: «نیروهای امنیتی افغانستان تلفات ندارند، و ما تاهنوز گزارشی از تلفات مردم ملکی نیز در دست نداریم».
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله گفت که این حمله بعد از چهار ساعت درگیری به پایان رسیده است. اما هنوز از خسارت‌های احتمالی تاسیسات فرودگاه گزارشی در دست نیست.
گروه طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است. یک سخنگوی این گروه گفته است که شمار زیادی از نیروهای امنیتی افغان و خارجی در این حمله کشته شده‌اند، اما مقام‌های افغان این ادعا را رد کردند.
نیروهای بین المللی تحت رهبری ناتو نیز پایگاهی در این فرودگاه دارند. آنها گفته اند که در پاسخ دهی به این حمله طالبان سهم داشته اند.
از ساختمانی که مهاجمان موضع گرفته و راکت و سلاح خودکار شلیک می‌کردند، سه واسکت مملو از مواد انفجاری پیدا شده است. شورشیان موفق نشدند که به فرودگاه نفوذ کنند، اما همه پروازها برای چند ساعت لغو یا به دیگر مسیرها هدایت داده شدند.
حمله گروهی طالبان بر فرودگاه کابل که تحت تدابیر شدید امنیتی اداره می‌شود و از سوی مردم ملکی و نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشان دهنده افزایش ناامنی در افغانستان است.
ستایش از سرعت عمل نیروهای امنیتی
رییس‌جمهور کرزی که در دوحه به سر می‌برد، این حمله را به شدت محکوم کرده و از سرعت عمل نیروهای امنیتی ستایش کرده است.
براساس خبرنامۀ دفتر ریاست‎جمهوری، آقای کرزی گفته که نیروهای دلیر امنیتی کشور امروز توانایی آن را دارند تا هرگونه حملۀ دشمن را دفع کرده، از مردم و کشور خویش حفاظت نمایند.
حامد کرزی گفت که طالبان چیزی جز نام نیست؛ بیگانه‌ها می‌خواهند اعمال شوم‌شان را برای تضعیف افغانستان تحت پوشش آنان انجام دهند.
رییس‌‌جمهور کرزی، یکبار دیگر طالبان و رهبران آنان را خطاب قرار داده گفت که اگر فرزندان این وطن هستید، باید خود را از این غلامی رهایی بخشیده، نگذارید وسیله‌یی برای کشتار هموطنان و ویرانی کشور تان گردید.
حملۀ ناکام بر فرودگاه کابل
شماری از نماینده‌گان مجلس، حملۀ روز گذشتۀ طالبان بر فرودگاه کابل را ناکام خوانده، اما گفته‎اند که چنین حملاتی تأثیر روانی بدی بر مردم می‌گذارد.
ذکیه سنگین عضو مجلس نماینده‏گان باور دارد که حملۀ طالبان بر فرودگاه کابل – که هیچ تلفات و خساراتی برجای نگذاشت- ناکام بود.
اما او می‎گوید که حملات انتحاری کابل و زابل می‌تواند پی‌آمدهای بدی را از لحاظ روانی برای مردم داشته باشد.
او گفت که این حملات برای مردم یک نگرانی بسیار عمیق را به بار آورده است.
به گفتۀ این عضو مجلس، گسترش نا امنی‎ها و ادامۀ چنین حملاتی نگرانی‎ها مبنی بر برگزار نشدن انتخابات را افزایش می‎بخشد.
این عضو مجلس تصریح کرد: هم اکنون روند توزیع کارت‎های رأی دهی در کشور جریان دارد و ادامۀ چنین حملات مردم را از گرفتن کارت های رای دهی و شرکت نمودن در انتخابات باز خواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.