مارشال فهیم: اگر مظلوم واقع شوم، با تفنگم به کوه می‎برآیم خلیل‌زاد از فعالیت‎های سیاسی دست بردارد

- ۲۱ جوزا ۱۳۹۲

معاون اول رییس‌جمهور افغانستان به «اجماع ملی» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده تاکید کرده است. او در عین زمان از «عقده گشایی» در کشورش هشدار داده و گفته اگر مورد ظلم قرار بگیرد، دست به سلاح می‌برد.
مارشال محمد قسیم فهیم، روز سه شنبه گفت بزرگترین نگرانی مردم انتقال نظامی نه بلکه انتقال سیاسی است. او که در جمع والیان افغانستان صحبت می‌کرد، گفت افغانستان تنها با یک «اجماع ملی» می‌تواند پس از انتخابات، تیمی را ایجاد کند که قادر به اداره افغانستان باشد.

مارشال فهیم از اجماع ملی استقبال کرد، اما گفت که نباید برادران امریکایی رییس‌جمهور حامد کرزی و زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان جزء آن باشند.
او به خلیلزاد هشدار داد که از فعالیت‌های سیاسی در افغانستان دست بردارد.
مارشال فهیم گفت: «آن اجماع ملی که ما و شما می‌گوییم، می‌تواند یک تیم را بسازد، نه اجماع ملی که خلیلزاد می‌گوید. او خودش یک امریکایی، آمده برای ما اجماع ملی می‌سازد. برایش بگویید که تو یک امریکایی هستی. از برادر کرزی گرفته تا دیگران این‌ها امریکایی هستند. هیچ امکان ندارد، مگر این‌که ما زنده نباشیم.»
مارشال فهیم گفت: «ضرورت است که در افغانستان وحدت، همسویی و یک اجماع ملی حقیقی و واقعی با یک برنامه روشن به وجود بیاید و مورد اعتماد مردم باشد، پیش برود و انتخاب شود».
«اگر سرم ظلم شود به کوه می‌برایم»
معاون اول رییس جمهور افغانستان تاکید کرد تیمی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به قدرت می‌رسد، نباید عقده‌گشایی کند. مارشال فهیم گفت این عقده گشایی‌ها از همین حالا شروع شده و در صورتی که این موضوع ادامه یابد، جنگ یک بار دیگر آغاز می‌شود.
او گفت: «دوباره اگر جنگ آمد، باز کسی جمع کرده نمی‌تواند. اگر یک نفر بالای من ظلم کند، تفنگم را می‌گیرم و به کوه می‌برایم».
آقای فهیم گفت ادعای این که مردم افغانستان خلع سلاح شده اند، دروغ است. زیرا به گفته او «هیچ کسی نیست که برای دفاع خودش در تشویش آینده‌اش نباشد. خدای نخواسته اگر بازهم سلاح جنگی شد، این وطن را کسی جمع کرده نمی‌تواند».
«خواست‌های طالبان قبول شود»
این مقام حکومت افغانستان گفت طالبانی که در برابر دولت افغانستان می‌جنگند خواست‌هایی دارند. او گفت باید خواست‌های آن‌ها قبول شود و آن‌ها خود را در افغانستان شریک ببینند.
او گفت یک نظام قابل قبول زمانی در افغانستان شکل می‌گیرد که افغان‌ها همدیگر را بپذیرند: «از گناه‌های همدیگر باید بگذریم. به همدیگر به چشم محبت ببینیم. دید محبت دید دیگر است. قهر و کینه دید دیگر است».
معاون حامد کرزی گفت که افغان‌ها باید زنده‌گی باهمی و تحمل همدیگر را یاد بگیرند. فهیم در حالی که اشک می‌ریخت، از بی‌وطنی مهاجران افغان سخن گفت. او افزود حتا طالبانی که در خارج از افغانستان با تمام تسهیلات زنده‌گی می کنند، از بی‌وطنی رنج می‌برند.
«پاکستان کارت هویت توذیع می‎‏کند»
او همچنان می‌گوید که پاکستان برای مردم در ولایات سرحدی افغانستان کارت هویت و پول توزیع می‌کند.
معاون اول ریاست‌جمهوری گفت که مداخلات پاکستان در امور افغانستان به خصوص در مناطق سرحدی این کشور هنوز هم ادامه دارد.
معاون رییس‌جمهور افغانستان از حکومت جدید پاکستان درخواست کرد تا برای حل مشکلات و کشمکش‌ها میان دو کشور تلاش نماید.
ایجاد نظام پارلمانی
مارشال فهیم همچنان گفت که در خصوص تغییر نظام سیاسی با رییس‎جمهور گفت‎وگو کرده است.
به گفتۀ او، باید نظام پارلمانی در افغانستان به وجود بیاید، این می‎تواند انتقادهای عمومی بر رییس‎جمهور را کاهش دهد.
او گفت: «من به رییس‌جمهور می‌گویم که در زنده‌گی یک افتخار کمایی کن و آن افتخار این است که نظام و سیستمی را درین وطن بیاور که دیگر رییس‌جمهور را دشنام ندهند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.