وزیر دفاع انگلیس: افغانستان، ویتنام ماست

- ۲۵ جوزا ۱۳۹۲

جنگ طولانی مدت در افغانستان، انگلیس را نسبت به درگیری‌های نظامی عمده بیشتر در خارج از این کشور بسیار محتاط کرده است؛ درست به همان اندازه که ویتنام اراده امریکا را برای جنگ سست کرد.
به گزارش روزنامۀ دیلی تلگراف، فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس در جریان سفر به افغانستان گفت: انگلیس خسته‌ از جنگ در حالی که ماموریت افغانستان به پایان خود نزدیک می‌شود، در حال تجربه «پدیده ویتنام» خود است.
عملیات انگلیس در افغانستان در سال ۲۰۰۱ و با انگیزه‌ سرنگونی دولت طالبان در کابل آغاز شد، از آن زمان تاکنون ۴۴۴ پرسنل خدماتی انگلیس در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند و هزاران نفر دیگر نیز شدیدا زخمی شده‌اند.
انگلیس، سال آینده میلادی کشوری را ترک می‌کند که به گونه‌یی مایوس کننده فقیر باقی خواهد ماند و از فساد سیاسی و احتمال بازگشت طالبان به ستوه آمده است.
وزیر دفاع انگلیس اعتراف کرده که مدت طولانی و هزینه‌ جنگ افغانستان تمایل انگلیس را برای دخالت نظامی عمده این کشور در آینده کاهش داده است.
وی در ارجاعی در خور توجه به خاطره دخالت امریکا در ویتنام استناد کرد؛ جنگی که چندین سال به طول انجامید و در ۱۹۷۵ با عقب نشینی شرم آور امریکا پایان یافت.
هاموند عنوان کرد، به جای کنار گذاشتن همه دخالت‌های احتمالی، انگلیس باید از تجربیاتش در افغانستان این درس را بگیرد که اقدامی زود هنگام می‌تواند از بحرانی بزرگ‌تر جلوگیری کند.
هاموند افزود: انگلیس به جای استقرار هزاران سرباز در مناطق جنگی باید اکنون بر ماموریت‌های کوچک‌تر و زود هنگام‌تر متمرکز شود تا گروه‌های تروریستی و دیگر تهدیدها را سرکوب کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.