مجلس سنا: خواصی مفتی نیست (توحیدی: از واژۀ جهاد استفادۀ ابزاری و ظالمانه نکنید!)

- ۲۶ جوزا ۱۳۹۲

اظهارات یک عضو مجلس نماینده‌گان در رابطه با رسانه‌های جمعی کشور و خطاب کردن «اوباش» به آن‌ها، با واکنش‌های شدید مجلس سنا مواجه شده است
در نشست روز شنبۀ مجلس نماینده‏گان، عبدالستار خواصی نماینده پروان گفت: باید علیه رسانه‌هایی که نشرات غیر اخلاقی دارند جهاد کرد. وی این رسانه‌‍ها را مزدور،‌ غلام و اوباش خطاب نمود.
اظهارات آقای خواصی واکنش تند نهادهای حامی خبرنگاران، مجلس سنا، اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان و جوانان در شبکه‎‌های اجتماعی را بر انگیخته است.
هدایت الله رهایی عضو مجلس سنا روز گذشته در جلسه عمومی این مجلس گفت:‌ صحبت‌های روز شنبۀ آقای خواصی کاملاً غیر مسوولانه بوده و وی مفتی نیست که چنین فتوایی را صادر می‌کند.
او افزود: «زمانی که دین مردم در خطر باشد، آن زمان کسی که مفتی،‌ مجتهد یا عالم دین است، می‌تواند حکم جهاد را صادر کند؛‌ نباید با این‌گونه صحبت‌ها اذهان مردم را مغشوش ساخت و باید یک موضع جدی در رابطه با این صحبت‌های غیرمسوولانۀ وی گرفت.»
نثاراحمد حارس عضو دیگر این مجلس نیز گفت: «آقای خواصی بر علیه نسلی اعلام جهاد کرده که خودشان به مانند آن‌ها از یک مکان فارغ شده است؛ در شرایطی که این وکیل هیچ صلاحیتی ندارد”.
وی گفت: « مطبوعات کشور اوباش نیستند و برای گفتن اوباش،‌ مزدورو غلام به رسانه‌های جمعی افغانستان، آقای خواصی باید پوزش بخواهد».
محمدعلم ایزدیار معاون اول مجلس سنا نیز گفت که‌ گفته‌های نماینده‎گان نباید بر خلاف قانون اساسی باشد.

استفادۀ ابزاری از جهاد
مسوولان اداره حمایت از رسانه های آزاد افغانستان یا «نی» اعلام کرده است که برخی حلقات، از جهاد به عنوان ابزار استفاده می‌کند.
صدیق الله توحیدی، مسوول دیده بان رسانه‌های آزاد افغانستان یا «نی» روز گذشته گفت که اعلام جهاد در برابر خبرنگاران، استفادۀ ابزاری و ظالمانه است.
توحیدی گفت که استفاده واژۀ جهاد از سوی برخی از اعضای مجلس در برابر خبرنگاران، ظالمانه است.
او گفت که جهاد یک ارزش دینی است و نباید از آن استفاده ابزاری و یا ظالمانه صورت گیرد.
صدیق الله توحیدی گفت که اظهارات عبدالستار خواصی خلاف قانون اساسی کشور است.
او افزود که خبرنگاران آزاد در سال‌های گذشته بیشترین کار را در افغانستان انجام داده اند.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان نیز اظهارات آقای خواصی را رد کرده و آن را خلاف قانون خوانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.