هیأت شورای صلح به قطر می‎رود

- ۲۸ جوزا ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی گفته است که هیات شورای عالی صلح برای مذاکره با طالبان به قطر می‌رود. اما او افزوده است که این مذاکرات بعد از شروع باید به افغانستان انتقال یابد.
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده است که روز سه شنبه دفتر طالبان در قطر افتتاح می‌شود، اما جزییات بیشتری در این رابطه نداده است. این در حالی است که نماینده‌گان طالبان چندین ماه می‌شود در قطر به سر می برند و از آنجا در دو کنفرانس در پاریس و تهران شرکت کرده اند.
رییس‌جمهور افغانستان در پاسخ به سوالی در مورد افتتاح دفتر طالبان در قطر، گفت: «امیدوارم که با باز شدن دفتر چه امروز یا فردا، مذاکرات صلح بین شورای عالی صلح و طالبان هرچه زودتر آغاز شود».
حامد کرزی در ابتدا به شدت مخالف ایجاد دفتر طالبان در قطر بود، اما بعداً به ایجاد آن موافقت کرد. کرزی روز سه شنبه که در یک کنفرانس خبری مشترک با اندرس فو راسموسن، دبیرکل پیمان ناتو در کابل صحبت می‌کرد، تاکید کرد که خواستار مذاکره با طالبان در خارج نبوده است، ولی به دلیل این که «برخی کشورهای خارجی آرزوی ایجاد دفتر طالبان در قطر را داشتند»، او به نفع مذاکرات صلح آن را پذیرفته است.
کرزی گفت: «شورای عالی صلح ما به قطر می‌رود و با طالبان صحبت می‌کند». اما او مشخص نکرد که چه زمانی این هیات به قطر می‌رود و آیا طالبان حاضر به گفت‌وگو با دولت افغانستان شده اند. در گذشته گروه طالبان گفت‌وگو با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

نگران دست‌های بیرونی
کرزی تاکید کرد که مذاکرات صلح باید میان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان باشد. او افزود: «دلیل تشویش ما این است که می‌دانیم دست‌های بیرونی در این پروسه دخیل هستند».
حامد کرزی در مورد «دست‌های بیرونی» توضیح نداد. قبلاً رسانه‌ها از مذاکرات مقدماتی مقام‌های امریکایی با طالبان در قطر گزارش داده بودند. این مذاکرات به زودی از سوی طالبان به دلیل عدم آزادی زندانیان‌شان از گوانتانامو، متوقف گردید.
کرزی تاکید کرد که با شروع گفت‌وگوها با طالبان، این روند باید در داخل افغانستان به پیش برده شود: «امیدواریم که طالبان، برادران ما هم درک کنند که این پروسه به زودترین فرصت به خاک خودشان، به خاک خود ما در افغانستان انتقال یابد».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.