اشپیگل: دیگر از دموکراسی، حقوق بشر و حقوق زنان خبری نیست

- ۳۱ جوزا ۱۳۹۲

بعد از دوازده سال جنگ در افغانستان و هزاران کشته و مبارزاتی سخت حالا امریکایی‌ها می‌خواهند با طالبان درباره صلح سخن بگویند. برای غرب در حال حاضر تنها یک چیز مطرح است و آن یک برگشت بی‌سرو صدا و بی دردسر از افغانستان است.
نویسنده اشپیگل در ادامه با اشاره به اینکه در اپریل ۲۰۰۷ رییس سابق حزب سوسیال دموکرات آلمان پیشنهاد مذاکره با همه گروههای مخالف در افغانستان از جمله طالبان را مطرح کرد که مورد انتقاد وزیر خارجه افغانستان قرار گرفته و دولت آلمان را شوکه کرد نوشت: شش سال بعد ایده این سیاستمدار آلمانی اجرایی می‌شود. روز سه شنبه، طالبان رسماً دفتر ارتباطات خود در دوحه قطر را افتتاح کرد. قرار است در این کشور عربی حاشیه خلیج فارس گفت‌وگوهای صلح طالبان با دولت افغانستان و کاخ سفید برگزار شود. البته حامد کرزی هنوز کاملاً موافقت خود را اعلام نکرده است اما مذاکرات بین طالبان با دولت امریکا در روزهای آینده آغاز خواهد شد.
مذاکرات مخفی با طالبان چند سالی است که آغاز شده است و چندین بار میانجی‌های این مذاکرات همچنین در آلمان با هم دیدارهایی داشته اند. اما حالا طالبان برای اولین‌بار از آغاز جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ رسما بر سر میز مذاکره قرار خواهد کرد. در کنفرانس‌هایی که تا به حال درباره افغانستان برگزار می‌شد این گروه افراطی خارج از گود بوده و حضور نداشتند.
اما حالا نشانه‌ها تغییر کرده است. امریکا و متحدانش خروج منظم نیروهایشان از این منطقه بحرانی را در پیش دارند. همزمان با بازگشایی دفتر طالبان در دوحه، رییس جمهوری افغانستان اعلام کرده است که ارتش این کشور رسما مسوولیت امنیت سراسر افغانستان را بر عهده گرفته است. تا پایان سال ۲۰۱۴ باید صدها هزار نیروی خارجی از افغانستان خارج شده و تنها نیروهای آموزشی نظامی در این کشور باقی خواهند ماند.
ناتو می‌خواهد حداقل بعد از بازگشت از افغانستان هیچ هرج و مرجی را از خود باقی نگذارد. دیگر از آن اهداف بلندی که در سال ۲۰۰۱ و در شروع جنگ افغانستان غرب وعده آن را داده بود، از جمله دموکراسی، حقوق بشر و یک رهبری مسوول خبری نیست.
نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه غرب اکنون طالبان را به دو گروه متعادل و افراطی تقسیم کرده و متعادل آنهایی هستند که به حکومت در افغانستان قانعند و افراط گرا آنهایی که با کمک القاعده یک دولت جهانی را می خواهند تاسیس کنند همچنین نوشت: اما هر دو این گروهها حقوق زنان و اقلیتها را زیر پا می گذارند.
به گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر اکنون یک تصویر تیره و تارتری برای آینده حقوق زنان در افغانستان ترسیم می‌شود. همچنین سازمان عفو بین الملل به نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان انتقاد شدیدی وارد کرده و تاکید کرده است که بخصوص زنان و کودکان مرتبا درمعرض خشونت طالبان قرار دارند.
اشپیگل در ادامه نوشت: طالبان به خصوص در مناطق مرزی با پاکستان در شرق این کشور کنترل را در دست گرفته و آنچه که برای یک دولت مد نظر خود لازم است را آماده می‌کند. آنها با خشونت اهداف مد نظر خود را پیش می‌برند. همین هفته گذشته بود که آنها دو کودک را به اتهام اینکه برای دولت افغانستان جاسوسی می‌کند سر بریدند.
بر اساس بررسی ارتش آلمان در پایان ماه می، شرایط امنیتی در افغانستان بد است و شمار حملات تروریستی روی غیر نظامیان در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است.
اشپیگل در ادامه با اشاره به اینکه در چنین شرایطی طالبان، مصمم وارد میدان می‌شود و در گشایش دفتر رسمی خود در دوحه نمایندگان خود را معرفی کرده و زیر پرچمی با نام «امارت اسلامی افغانستان» جمع می‌کند در بخش دیگری از این مطلب نوشت: از طرف طالبان، به اصطلاح شورای کویته پیشبرد مذاکرات را به عهده دارند. این شورا در اصل به عنوان رهبری طالبان در این مذاکرات محسوب می‌شود که در راس آن همچنان ملا محمد عمر قرار دارد که امریکا و نیروهای مقاومت ملی افغانستان در سال ۲۰۰۱ وی را از کابل بیرون راندند.
این امکان وجود دارد که ملا عمر بار دیگر به جایگاه خود در سال ۲۰۰۱ برگردد. درپایان مذاکرات امریکا با طالبان قرار است یک دولتی در افغانستان تشکیل شود که طالبان هم در آن مشارکت دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.