فعالان امور زنان: صلح به معامله منتج نگردد

- ۰۱ سرطان ۱۳۹۲

نماینده‌گان طالبان در مراسم گشایش دفتر این گروه در دوحه قطر اعلام کردند وجیبه دینی آن‌ها آزادی افغانستان از اشغال می‌باشد و در ضمن مذاکره برای بهتر ساختن روابط با کشورهای دنیا، یافتن راه حل صلح آمیزی که به خاتمه اشغال افغانستان منتج شود.
اما طالبان با کارنامۀ تلخی که از برخوردشان در قبال آزادی فعالیت اجتماعی زنان داشته اند، اکنون با جدی شدن روند مصالحه با طالبان نگرانی جدی زنان را درقبال وضعیت آینده‌شان در پی داشته است.
آمنه مستقیم ، رییس ائتلاف زنان افغان علیه فساد اداری، می‌گوید که او به حیث یک زن افغان و مادری که سال‌ها در جنگ به سر برده است، باورمند صلح می‌باشد، اما اگر با صلح معامله‌گری سیاسی صورت بگیرد، باور ندارد.
خانم مستقیم می‌گوید، وی از مصالحه با طالبان خوشبین نیست، اما فکر می‌کند اگر طالبان نیازمند صلح اند، پس به چه دلیل مردم افغانستان هر روز شاهد انفجار و انتحار استند.
این فعال حقوق زنان می‌گوید اگر طالبان نیازمند به صلح اند باید شراکت زنان افغانستان را در دفتر خود حتمی سهیم سازد و نظرات آنان را با خود داشته باشد.

آزمون زنان شاغل
عابده هما عزیزی، بنیان گذار موسسه ابتکار پیشرفت زنان و مسوول زنان در اتحادیه جوانان افغانستان است. او می‌گوید با گشایش دفتر طالبان در قطر، زنان افغان با چالش‌ها و بحران تازه‌یی مواجه خواهند شد.
خانم عزیزی می‌گوید اگر حضور طالبان با تجریه‌های دور گذشته آنان همراه باشد، پس زنانی‌که نان آور و زنانی که کودکان یتیم خود را سرپرستی می‌کنند، با مشکلات متعددی رو به رو خواهند شد.”
در زمان رژیم طالبان، زنان در شرایط خفقانی زندگی می‌کردند. آنها حق کار کردن در ادارات، حق تحصیل در مکتب، و معاشرت اجتماعی بیرون از خانه بدون حضور مرد محرم شان را نداشتند.
با شکست طالبان، طی ۱۲ سال گذشته، زنان افغان در عرصه‌های مختلف جامعه و سیاست حضور داشته اند و از رشد کمی وکیفی برخوردار شده اند.
نگرانی فعالین زنان افغان از روند مصالحه با طالبان درحالی است که در ترکیب شورای عالی صلح افغانستان که مرجع مذاکره کنده صلح حکومت افغانستان با طالبان است، حتی یک عضو زن نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.