افغانستان به پاکستان: با آزادکردن زندانیان طالبان به پروسۀ صلح کمک کنید

- ۰۱ سرطان ۱۳۹۲

وزارت امور خارجه افغانستان روز شنبه اعلام کرد پاکستان با آزاد کردن ده‌ها نفر از زندانیان مهم طالبان به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک کند.
بیانیۀ وزارت امور خارجه افغانستان تاکیدی بر مسایلی است که مذاکرات صلح در قطر را با نگرانی‌هایی روبرو کرده است.
این بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان نوعی واکنش به اظهارات روز سه شنبۀ مقامات وزارت امور خارجه پاکستان است که از باز شدن دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر استقبال و اعلام کردند این کشور آماده است به تسهیل روند دستیابی به صلحی پایدار در افغانستان کمک کند.
افغانستان مدت‌هاست پاکستان را به ایفای نقشی دوگانه در جنگ ۱۲ ساله علیه طالبان متهم می‌کند و تاکید دارد این کشور همسایه بیانیه‌هایی علنی را درباره روند صلح در افغانستان منتشر می‌کند اما در عین حال به برخی عناصر نظامی خود اجازه می دهد نقشی خرابکارانه در این کشور ایفا کنند.
وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه خود اعلام کرد: «‌اگر پاکستان واقعاً قصد حمایت از روند صلح در افغانستان را دارد، مهم‌ترین و فوری‌ترین اقدامی که می‌تواند در این زمینه انجام دهد آزاد کردن گروهی از رهبران طالبان است که تحت بازداشت مقامات پاکستانی هستند. آزادی این رهبران ارشد طالبان فرصتی را در اختیار شورای عالی صلح افغانستان قرار خواهد داد تا مذاکرات صلح با آنها را آغاز کند.»
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان سال ۲۰۱۰ در تلاش برای کمک به پیشبرد روند صلح با شورشیان طالبان، شورای عالی صلح افغانستان را تشکیل داد.
پاکستان اخیراً در تلاش برای کمک به پیشبرد روند صلح در افغانستان تعدادی از زندانیان طالبان را که در این کشور بازداشت بودند، آزاد کرد تا از این طریق به روند مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان کمک کند .
امریکا با حمایت از این اقدام پاکستان، این دو کشور همسایه را تشویق کرد به همکاری با یکدیگر تا دستیابی به نتیجه ای واقعی ادامه دهند .
شورای عالی صلح افغانستان نیز اعلام کرد آزادی این هشت زندانی طالبان تاکیدی بر حمایت پاکستان از مذاکرات صلح با طالبان است .
اما تحلیلگران تاکید کردند این افراد آزاد شده نفوذ چندانی بر رهبران کنونی طالبان ندارند و بعید به نظر می‌رسد بتوانند آنها را متقاعد به آغاز مذاکرات با دولت افغانستان کنند .
طالبان این هفته در بحبوحه نشانه‌هایی از امید در زمینه پیشرفت روند مذاکرات صلح افغانستان ، دفتر خود را در دوحه باز کرد .
باز شدن دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر در واقع نخستین گام در جهت دستیابی به یک موافقتنامه صلح همزمان با پایان ماموریت نیروهای نظامی امریکا و ناتو در پایان سال آینده بود اما کابل شورشیان را به تلاش برای تشکیل یک دولت در تبعید متهم کرد .
مذاکرات مقامات امریکا و طالبان به حال تعلیق درآمده و امریکا تاکید کرده است نباید به دفتر طالبان در قطر به عنوان یک سفارتخانه برای تندروهای این گروه نگاه شود که سال ۲۰۱۱ حکومت آنها در افغانستان سرنگون شد.
دفتر طالبان در قطر پس از افتتاح در دوحه، نام « امارت اسلامی افغانستان » را بر روی خود نهاد که عنوان دولت شورشیان طالبان بین سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ در افغانستان بود . حامد کرزی نیز در واکنش به این اقدام طالبان، مذاکرات با امریکا را حال تعلیق درآورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.