ایران: مذاکرات تحمیلی راه‌‎ به‌جایی نمی‎برد

- ۰۲ سرطان ۱۳۹۲

یران دربارۀ گشایش دفتر طالبان در قطر گفته است بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد اما «مذاکرات تحمیلی هم با محوریت بیگانه‌گان و بدون لحاظ منافع و مصالح ملی افغانستان و خواست و حضور نماینده‌گان مردم این کشور راه به جایی نخواهد برد.»
عباس عراقچی‌ سخنگوی وزارت خارجۀ ایران گفته است: «خرسندیم که جامعه جهانی، اگرچه با تاخیر، به ناکارآمدی رویکرد نظامی اذعان کرده است.»
سخنگوی وزارت خارجه گفت ایران از هر مذاکره‌یی بین گروه‌های مختلف افغان حمایت می‌کند به شرط آنکه «در چارچوب منافع ملت افغانستان» و با محوریت دولت و قانون اساسی این کشور باشد.
آقای عراقچی بدون آنکه به امریکا مستقیما اشاره کند تاکید کرد «ملت افغانستان برای گفت‌وگوهای آشتی ملی نیاز به قیم ندارد.»
هشدار از بسته‏‎شدن دفتر قطر
این درحالی است که وزیر امور خارجه امریکا با ابراز تردید نسبت به گفت‌وگوهای صلح با طالبان، هشدار داد که در صورتی که این گروه شبه‌نظامی از خود تعهد بیشتری نشان ندهد، واشنگتن خواستار بسته شدن دفتر طالبان در قطر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا گفت که کشورش هنوز آماده مذاکره با طالبان نیست و این شبه‌نظامیان را به کم‌کاری در روند سازش متهم کرد.
کری در جمع خبرنگاران در دوحه، پایتخت قطر گفت: امید ما این است که سرانجام این اقدامات به برداشتن گام‌های مثبتی در روند صلح بیانجامد، اما در صورتی که این کار ممکن باشد. ما میدانیم که این اقدام ممکن است به درستی روی ندهد. اگر طالبان به نگرانی‌ها پاسخ ندهد، ما احتمالاً تصمیم خواهیم گرفت که این دفتر باید تعطیل شود یا خیر.
اختلافات بر سر نوع فعالیت دفتر طالبان در دوحه تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای صلح را تحت‌الشعاع قرار داده است.
کری گفته است با توجه به اتفاقات روزهای گذشته مطمین نیست که روند این گفت‌وگوها به جریان اصلی‌اش برگردد.
با وجود این، جیمز دابینز، فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان در دوحه به سر می‌برد. پیشتر گفته می‌شد وی قرار است با طالبان در روزهای آینده دیدار و گفت‌وگو کند.
یک مقام امریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت که دابنیز با جان‌ کری و مقام‌های قطر دیدار می‌کند.
کری به خبرنگاران در قطر گفت: «ما باید ببینیم که آیا می‌توانیم مذاکرات با طالبان را به مسیر اصلی‌اش برگردانیم یا خیر.» اما وی افزود که نمی‌داند چنین کاری ممکن است یا نه.
وی گفت: هنوز منتظر هستیم ببینیم که طالبان چه پاسخ خواهند داد. اگر طالبان تصمیم نگیرند که در آینده نزدیک مذاکرات آغاز شود، دفتر طالبان شاید قطر بسته شود.
گروه طالبان روز سه‎شنبه هفته گذشته رسما دفتر خود را با عنوان «دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان» در دوحه، پایتخت قطر باز کرد و پرچم خود را در آن برافراشت.
دولت امریکا در اولین واکنش برای مذاکره با این گروه اعلام آماده‌گی کرد، اما حکومت افغانستان گفت که گشایش این دفتر حاوی پیامی بود که با ضمانت‌هایی که امریکا قبلا به دولت افغانستان داده، مغایرت دارد و در مذاکرات قطر شرکت نمی‎کند.
مقام‎های دولت افغانستان گشایش این دفتر را خلاف قوانین بین‎المللی در مورد نماینده‎‌گی دولت‎ها می‎دانند و می‎گویند که افغانستان نمی‎تواند دارای دو نماینده‌گی همزمان در یک کشور خارجی باشد. هرچند پرچم و عنوان امارت اسلامی از دفتر طالبان در قطر حذف شد، اما شورای عالی صلح آن را ناکافی دانسته و گفته است که پیامی که از آن جا در مورد ادامه جنگ فرستاده شد، برای حکومت افغانستان قابل قبول نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.