هند: دولت کرزی و طالبان را با سازش برابر نسازید

- ۰۲ سرطان ۱۳۹۲

رسانه‌های هند اعلام کردند، این کشور کاملا از رییس‌جمهوری افغانستان در مناقشه‌اش با امریکا در مورد افتتاح دفتر طالبان افغان در دوحه حمایت می‌کند.
سید اکبر الدین، سخنگوی وزارت امور خارجه هند اعلام کرد: این روند سازش نباید به دنبال ایجاد برابری میان دولت افغانستان و شبه نظامیان طالبان، مشروعیت بخشیدن به این گروه و یا انتقال دیدگاه دو دولت رقیب برای افغانستان باشد؛ اقدامی که احتمالاً مشروعیت کشور و دولت افغانستان، روند سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این کشور را تضعیف می‌کند.
حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان مذاکرات امریکا با طالبان را پس از اینکه دفتر خود را در قطر افتتاح کردند، متوقف کرده است.
قرار بود واشنگتن نماینده‌گانی را برای نخستین مذاکرات رو در رو با شبه نظامیان طالبان به قطر اعزام کند اما پس از آنکه کرزی مذاکرات در مورد یک توافقنامه استراتژیک دو جانبه با امریکا را در روز چهارشنبه به حالت تعلیق درآورد، اعزام این نماینده‌گان را به تعویق انداخت.
منابع آگاه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده‌اند که کرزی از اینکه هند بر خلاف چین و روسیه به صورت علنی از وی حمایت نکرده‌، بسیار ناامید شده است.
کمی پس از این مناقشات جان کری، وزیر امور خارجه امریکا دوبار با حامد کرزی تماس گرفته و به وی این اطمینان را داده که پرچم طالبان پایین کشیده شده است.
جان کری به دوحه رفته و قرار است پس از آنجا برای مذاکرات استراتژیک به هند سفر کند. امریکا به کرزی این اطمینان را داده که با اعضای طالبان در دوحه مذاکره نمی‌کند.
منابع آگاه در کاخ ریاست جمهوری کرزی اعلام کردند: در حال حاضر خشم و نارضایتی بسیاری در مورد افتتاح دفتر طالبان در قطر وجود دارد. ضمانت‌های جان کری و پایین آوردن پرچم طالبان برای از بین بردن این وضعیت کافی نیست.
در حال حاضر روند صلح با طالبان و مذاکره با امریکا درباره توافقنامه همکاری استراتژیک همچنان در حالت تعلیق است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.