اوباما: حملات هواپیماهای بدون سرنشین مؤثر و قانونی است

- ۰۳ سرطان ۱۳۹۲

رییس جمهوری امریکا با دفاع از حملات هواپیماهای بدون سرنشین به صورت کامل آن‌ها را «قانونی، موثر و ضروری» توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اظهارات باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا همزمان با این مساله مطرح شد که وی به دنبال خارج کردن این کشور از جنگ در چند سال گذشته، دفاع از امریکا در مقابل شبکه‌های کوچک تروریستی و افراطگرایان داخلی بوده است.
رییس جمهوری امریکا در سخنرانی خود در دانشگاه دفاع ملی واشنگتن گفت: نه من و نه هیچ رییس جمهوری دیگری نمی‌تواند قول بدهد که هر اقدام تروریستی را دفع می‌کند و شکست می‌دهد. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم از میان بردن و منهدم کردن شبکه‌های تروریستی هستند که خطر مستقیمی علیه کشور محسوب می‌شوند. باید تلاش کنیم راه را برای حضور گروه‌های جدید تروریستی به منظور ایجاد پایگاه ببندیم.
اوباما همچنین از کنگره امریکا خواست تا با درخواست‌ها مبنی بر تعطیلی زندان مورد مناقشه گوآنتانامو در کوبا موافقت کرده و متعهد شد تا نظارت بیشتری را بر برنامه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین صورت دهد.
با این حال، اوباما قصد دارد تا کنترل فعالیت‌های هواپیماهای بدون سرنشین را بیشتر در اختیار سازمان اطلاعات امریکا (سیا) بگذارد؛ تصمیمی که برای این رییس جمهور موقعیتی نامناسب به همراه دارد چرا که وی حین به دست گرفتن این سمت متعهد شد تا سیاست‌هایی را در راستای آزادی‌های مدنی شهروندان امریکا در نظر بگیرد.
اوباما در ادامه این سخنرانی افزود: هم‌اکنون زمان آن رسیده که از خود سوالات مشکل و سختی بپرسیم که شامل تهدیدهای جهان امروز است و اینکه چگونه باید با آن‌ها مقابله کنیم.
اظهارات اوباما در بحبوحه افزایش فشارهای کنگره در مورد زندان گوآنتانامو و حملات هواپیماهای بدون سرنشین صورت گرفته است. به طوری که سیاستمداران یک ائتلاف دو حزبی در کنگره خواستار آشکارسازی و نظارت بیشتر بر حملات هواپیماهای بدون سرنشین علیه اهداف مخفی هستند و لیبرال‌ها هم مساله اعتصاب غذای بیش از ۱۰۰ زندانی گوآنتانامو را مطرح می‌کنند.
رییس جمهوری امریکا با دفاع از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آن‌ها را به عنوان اقدامی موثر برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی می‌داند.
وی در مورد کشته شدن غیر نظامیان در جریان حملات هواپیماهای بدون سرنشین گفت: برای من و آن‌هایی که شاهد این کشتارها بوده‌اند، کشته شدن هزاران غیرنظامی همواره و تا زمانی که زنده‌ایم، در ذهنمان می‌ماند. با این حال، پیش از انجام حملات هواپیماهای بدون سرنشین باید کاملا مطمئن شویم که هیچ فرد غیرنظامی در محل حمله وجود ندارد.
بر اساس گزارش آماری بنیاد امریکای نوین که داده‌های حملات هواپیماهای بدون سرنشین را بررسی و گزارش می‌کند، در پاکستان و از سال ۲۰۰۳ میلادی بیش از ۳۳۳۶ غیرنظامی در جریان حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشته شدند.
سناتور جان مک‌کین جمهوری‌خواه درباره این حملات می‌گوید: گمان می‌کنم که ما همچنان در نبردی طولانی با القاعده هستیم. القاعده در سراسر خاورمیانه، یمن و کشور مالی گسترده شده است.
بر اساس یک گزارش غیرمحرمانه از دولت واشنگتن، در صورتی که هدف تعیین شده چه توسط امریکا یا یک دولت خارجی دستگیر شود، حمله پهپاد صورت نمی‌گیرد و در صورتی هدف تعیین شده یک تهدید جدی و خطرآفرین باشد، امریکا از برنامه حمله پهپادی خود استفاده می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.