وزیر امور داخله: اعتماد مردم به پولیس اعاده گردد

- ۰۴ سرطان ۱۳۹۲

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید، فعالیت‌های پولیس مردمی، نتیجۀ موثر داشته است؛ از این‌رو تشکیلات آن بیش از پیش، وسیع و منظم می‌گردد.
مسوولان در این وزارت می‌گویند، به اساس پلان تهیه شدۀ ۱۰ ساله، فعالیت پولیس مردمی به گونۀ تدریجی در ۳۴ ولایت کشور، گسترش خواهد یافت.
به هدف تقدیر از فعالیت‌های موثر پولیس مردمی محفلی با حضور فرماندهان امنیۀ تمام ولایت‌های کشور و شماری از متخصصان خارجی در کابل برگزار گردید.
مجتبی پتنگ وزیر داخله در این محفل گفت: نحوۀ فعالیت این نوع پولیس با پولیس‌های دیگر تفاوت ندارد. اما به گفتۀ وی، برقراری روابط دوستانه با مردم و حل مشکلات آنان از وظایف اساسی پولیس مردمی است.
آقای پتنگ افزود: «پولیس ملی شما در خط مقدم جنگ علیه شورشیان و تروریستان قرار داشت و برخوردهای نظامی پولیس باعث ایجاد فاصله بین مردم پولیس گردید. بناً به توجه جدی نیاز است که اعتبار و اعتماد مردم به پولیس افغانستان دوباره اعاده گردد و با دیدن پولیس هرکی احساس آرامش کند، نه این که با عنوان یک فرد جنگی از دیدن آنان هراس نمایند.»
وزیر داخلۀ افغانستان می‌گوید که پولیس مردمی برای نخستین‌بار در هشت ولسوالی پایتخت و برخی از حوزه‌های شهر کابل به گونۀ آزمایشی به فعالیت آغاز نمود.
اما به گفتۀ آقای پتنگ، به دلیل موثریت فعالیت این نیروها، حضور آنان گسترش داده شد و حالا در هشت ولایت کشور مصروف خدمت هستند.
ادارۀ انکشافی سازمان ملل متحد با نیروهای پولیس مردمی نیز همکاری می‌کند. مسوولان این اداره در افغانستان می‌گویند که در بسیاری از کشورهای جهان که شاهد جنگ‌ها بوده اند، پولیس مردمی نتیجۀ موثر داشته است. این مسوولان می‌پذیرند که با توجه به وضعیت کنونی افغانستان پولیس مردمی با مشکلاتی روبرو خواهند بود، اما با گذشت زمان این مشکلات برطرف خواهد گردید و باور مردم به این نیروها بیشتر می‌گردد.
شاه محمود عبدالرحیمزی رییس پولیس مردمی فعالیت‌های عمدۀ پولیس مردمی را چنین بر شمرد:
«برنامه‌های بسیج مردم محل، تشکیل کمیتۀ رضاکاران، مکاتب و دانشگاه‌ها، برنامۀ ورزشی برای جوانان، روابط با آگاهان و جوامع مدنی، مشارکت مردمی در گزمه‌های پولیس، خدمات اجتماعی، روابط مطبوعاتی، رهنمای آموزش مقررات ترافیکی و تبلیغات از طریق رسانه شامل وظایف پولیس مردمی اند.»
هرچند مسوولان مشخص نه‌ ساخته‌اند که هم اکنون چه تعداد پولیس مردمی در افغانستان وجود دارد، اما تاکید دارند که با گذشت هر روز صفوف این نیرو تقویت و گسترش می‌یابد.
تلاش وزارت داخلۀ افغانستان برای گسترش پولیس مردمی در حالی ادامه دارند که شکایت‌هایی از برخورد نادرست پولیس ملی و پولیس محلی با مردم در برخی از مناطق این کشور وجود دارد.
ادعاهای مبنی بر موجودیت فساد در صفوف پولیس نیز صورت می‌گیرند، اما وزارت داخلۀ افغانستان چنین ادعاها را نادرست می‌خواند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.