واکنش ارگ به حملۀ دیروز طالبان: طالبان خودکشِ بیگانه‌پرور هستند

- ۰۴ سرطان ۱۳۹۲

سخنگوی ریاست‏‎جمهوری افغانستان می‌گوید: تعجب‎آور است که طالبان در بیرون از کشور با خارجی‎ها گفت‎وگو و مذاکره کرده و ارتباط برقرار می‏‎کنند، اما در داخل افغانستان، غیرنظامیان را آماج حملات مرگبارشان قرار می‎دهند.
مهاجمان انتحاریِ وابسته به گروه طالبان، روز گذشته بر دروازۀ ارگ‎ ریاست‎جمهوری، مرکز سیا، سفارت امریکا و… در کابل حمله کردند.
در این حمله که از سوی چهار مهاجم انتحاری صورت گرفت، سه محافظ شرکت‎های خصوصی امنیتی که همه افغان‏‎ هستند، به شهادت رسید‏ند.
ایمل فیضی سخنگوی ریاست‎جمهوری افغانستان، این حمله را به شدت محکوم کرد و گفت که این یک حملۀ تروریستیِ ناکام بود.
او به روزنامۀ ماندگار گفت: برخی رسانه‌‎ها گزارش داده‎اند که ارگ مورد حمله قرار گرفته است؛ اما در محل رویداد، مرکز سیا، سفارت امریکا، دفترهای آیساف، وزارت دفاع افغانستان و برخی سفارت‎های دیگر، قرار دارند.
سخنگوی ریاست‎جمهوری افغانستان افزود: در این نبرد گارد محافظت ریاست‎جمهوری هیچ دخیل نبود؛ این جنگ میان محافظان نیروهای خارجی و انتحارکننده‎گان صورت گرفته است. کسانی که در این رویداد شهید شده‌اند، همه افغان‎ها بودند و برای شرکت‎های خصوصی امنیتی کار می‌کردند.
ایمل فیضی گفت که طالبان همه‌روزه در داخل کشور بی‌گناهان را می‎کشند، همان‌طور که روز گذشته در قندهار شماری از زنان و کودکان بی‏گناه را شهید ساختند؛ اما در بیرون از کشور با خارجی‎ها می‎نشینند و مذاکره می‎کنند.
این حملات در حالی صورت می‎‏گیرد که سه شنبه هفتۀ گذشته، دفتر طالبان در قطر گشایش یافت و دولت امریکا اعلام کرد که آماده مذاکره مستقیم با طالبان است.
اما شیوه گشایش این دفتر و نوع فعالیت آن، خشم دولت افغانستان را برانگیخت و مقامات کابل اعلام کردند که در این مذاکرات شرکت نخواهند کرد.

پروسۀ صلح متوقف نمی‎شود
مجلس سنا در پیوند به این حملات، از حکومت خواسته که روند گفت‏‎وگوهای صلح با طالبان را متوقف سازد.
اما سخنگوی ریاست‎جمهوری می‎گوید: «صلح یک پروسه است و نباید متوقف شود؛ ما نباید برای رسیدن به صلح، تلاش‏‎های مان را متوقف سازیم؛ صلح آرزو و هدف ملی مردم ماست، تلاش‎های صلح نباید متوقف شود.»
هرچند به گفتۀ آقای فیضی، اکنون در پشت پروسۀ صلح، برخی دست‏های خارجی قرار دارد و آن‎ها می‎خواهند از این پروسه استفادۀ ابزاری کنند؛ اما دولت افغانستان به دقت این پروسه را زیر نظر دارد.
سخنگوی حامد کرزی گفت: ما می‎دانیم با کی و چه‎گونه صلح کنیم.

جزییات حمله به دروازۀ ارگ
مقام‏‎های امنیتی می‌گویند که این حمله‌کننده‌ها با استفاده از اسناد جعلی و موترهای لوکس توانستند که خود را به نزدیک ارگ ریاست‌جمهوری برسانند.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که در این حمله به شمول ۴ حمله کنندۀ انتحاری، ۳ تن از نیروهای امنیتی در محل کشته شدند.
آقای صدیقی می‌گوید که در این رویداد به غیرنظامیان آسیبی نرسیده است.
در عین حال، جنرال داوود امین معاون فرماندهی امنیه کابل به نقل از محافظان امنیتی در محل رویداد می‎گوید: «نظر به گفتۀ گاردی که در این‌جا مسوولیت دارد، وقتی که دو موتر زره به رنگ سرمه‌یی و سفید به این‌جا می‌آیند، موتر سرمه‌یی چک می‌شود و با لباس خارجیِ که آن‌ها داشتند، تقریباً ۳۰ الی ۴۰ متر پیش می‌روند و نیروهای امنیتی بالای موتر دومی‌شان مشکوک می‌شوند و آن را توقف می‌دهند و در هنگام تحقیقات گاردها حمله کننده‌ها از موتر پاین می‌شوند و به فیرهای منفرد شروع می‌کنند.»
طالبان با ارسال پیامی به رسانه‎ها گفتند که به غیر از کاخ ریاست‌جمهوری، ساختمان وزارت دفاع و هتل آریانا که دفتر سازمان سیا در آن واقع است را هدف قرار داده اند.
پیش از وقوع این رویداد، شماری از خبرنگاران در بیرون سفارت امریکا و کاخ ریاست‌جمهوری جمع شده بودند تا در دو کنفرانس خبری حامدکرزی و جیمز دابینز، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان شرکت کنند.
سفارت امریکا نیز با پخش خبرنامه‌یی این حمله را شدیداً محکوم کرده است.
در این خبرنامه از قول جیمز کانینگهام سفیر امریکا در کابل آمده که «این حمله نشاندهنده بی‌هودگی تلاش‌های طالبان برای دست یافتن به اهدافشان از طریق خشونت و ترور است.»
او از گروه طالبان دعوت کرده که برای گفت‌وگو با دولت افغانستان بر سر میز مذاکره بیاید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.